قیمت سنگ آهن؛ برتری کلوخه بر فاین

قیمت سنگ آهن؛ برتری کلوخه بر فاین

رشد اخیر قیمت سنگ آهن روز دوشنبه در میان نشانه هایی از کاهش رشد اقتصادی چین، به روال معکوس وارد شد. این کشور مصرف کننده بیش از 70 درصد محموله های سنگ آهن صادراتی جهان است.

 

به گزارش استیل پدیا ، با توجه به گزارشات استیل ایندکس، روز دوشنبه قیمت سنگ آهن با عیار 62 درصد شامل هزینه حمل و بیمه، در بندر تیانجین چین، با 1.7 درصد کاهش به 57.50 دلار بر تن رسید که سنگ آهن را از قله قیمت 10 هفته اخیر، پایین آورد.
گفتنی است که سنگ آهن هنوز 28 درصد از کف قیمت روز 8 جولای بالاتر است.

 
قیمت سنگ آهن، معمولا برای سنگ آهن فاین (دانه بندی 0-10 میلیمتر) اما تولیدکنندگان کلوخه سنگ آهن اکنون شرایط بهتری دارند.
سنگ آهن کلوخه را میتوان مستقیما وارد کوره های ذوب کرد و همچنین مدیریت محموله های سنگ آهن کلوخه به هنگام حمل با کشتی آسانتر است؛ در فصول بارانی میتوان همچنان به ارسال سنگ آهن کلوخه ادامه داد در حالیکه باران برای محموله های سنگ آهن فاین، به عنوان یک مشکل به حساب می آید.

 
تولید کنندگان فولاد چین در حال جایگزین کردن تولیدات داخلی با کلوخه های وارداتی از تولیدکنندگان استرالیا، آفریقای جنوبی و امریکای جنوبی هستند زیرا هزینه کمتری دارند و بخاطر نیاز کمتر به کلوخه کردن (sintering) آلودگی کمتری نیز تولید میکنند.
انتظار میرود که رشد بازار جهانی سنگ آهن کلوخه در سال 2015 به میزان 250 الی 300 میلیون تن برسد. سنگ آهن کلوخه عموما 15 الی 20 درصد از کل سنگ آهنی را تشکیل میدهد که وارد کوره های ذوب میشوند.

 
اهمیت روز افزون سنگ آهن کلوخه از جایی مشخص میشود که در پایان ماه آگوست، سنگ آهن کلوخه برای اولین بار وارد بورس سنگاپور شد.

در 10 روز اول، 340,000 تن سنگ آهن کلوخه در بازار معامله شد. لازم به ذکر است که حجم معاملات سنگ آهن کلوخه، یک سوم بیشتر از حجم معاملات سنگ آهن فاین در روز اول ورود به بورس سنگاپور (سال 2009) بوده است.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران