معدنی‌ها باید هوای فولادی‌ها را داشته باشند

کاهش قیمت آهن اسفنجی و گندله به نفع شرکت‌های معدنی خواهد بود

کاهش قیمت آهن اسفنجی و گندله به نفع شرکت‌های معدنی خواهد بود

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد اعتقاد دارد که ابلاغیه وزیر درباره کاهش قیمت آهن اسفنجی و گندله در نهایت به نفع شرکت‌های معدنی خواهد بود.

 

به گزارش استیل پدیا سیدرسول خلیفه سلطانی با اشاره به اینکه ابلاغیه وزیر صنعت درباره کاهش قیمت آهن اسفنجی و گندله در حال پیگیری و اجرا است، افزود: برخی جوسازی از سوی بازارگردان‌ها انجام شده است تا بخواهند در جریان خرید و فروش سهام شرکت‌های معدنی و فولاد سود ببرند وگرنه این ابلاغیه تاثیر چندانی روی سهام فولادسازان ندارد.

 

وی با بیان اینکه بهتر بود در زمان واگذاری معادن، معادن بزرگ سنگ آهن به فولادسازان کشور واگذار می‌شد تا آنها با مشکل کمبود ماده اولیه و یا گرانی آن مواجه نشوند، خاطرنشان کرد: نظیر این اتفاق در صنعت مس رخ داد و امروز شاهد مشکلات کمتری در این زمینه در صنعت مس کشور هستیم.

وی تاکید کرد: معدنی‌ها باید هوای فولادی‌ها را داشته باشند، نه اینکه خودشان دو برابر سود کنند و زمانی که فولادی‌ها بخواهند از زیان خارج شوند، در مقابل آنها جبهه بگیرند.

 

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد با بیان این موضوع که سنگ آهنی‌ها هم‌اکنون در حال فروش محصولات خود به فولادسازان با قیمتی بیشتر از قیمت جهانی هستند، اظهار کرد: البته چند سال پیش سنگ آهنی‌ها با قیمتی کمتر از قیمت جهانی محصولات خود را به فولادسازان می‌فروختند که حالا این روند برعکس شده است. با قیمت‌های کنونی سنگ آهنی‌های داخلی مشتری در بازار جهانی ندارند و صد در صد معتقدم که کفه تراز به نفع آنهاست و صورت‌های مالی هم نشان می‌دهد که سود آنها نسبت به فولادسازان دو برابر است.

 

او در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص شرایط صنعت فولاد در دوران پساتحریم عنوان کرد: به نظرم در دوران پساتحریم شرایط برای تولید و صنعت کشور سخت خواهد بود چرا که رقبای خارجی صنعت فولاد ایران از امتیازهای بیشتری نسبت به صنعت فولاد کشور برخوردارند و قدرت رقابت‌پذیری بالاتری دارند.

خلیفه سلطانی ادامه داد: پتانسیل کاذبی برای اخذ ارز جهت سرمایه‌گذاری در کشور وجود دارد در حالی که باید به سمت سرمایه‌گذاری برای تولید جهت صادرات برویم و نباید دیگر فقط به بازار داخلی متکی باشیم. در صنعت فولاد نیز باید سرمایه‌گذاران به استفاده از تکنولوژی روز و مکان‌یابی درست پروژه توجه کنند و حتما برای صادرات محصولات خود از قبل برنامه‌ریزی کنند.

به گفته وی در حال حاضر تنها 3 درصد از کل تولید فولاد کشور مربوط به فولادهای خاص و صنعتی است در حالی که این رقم باید به 15 درصد برسد.

 

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد با تاکید بر اینکه در شرایط پساتحریم باید جلوی دامپینگ چین را در بازار فولاد کشور بگیریم و در همین راستا نیز پیشنهاد ما دو برابر شدن تعرفه واردات فولاد است، توضیح داد: انتظار ما این است که سازمان برنامه و بودجه در دوران پساتحریم فعالیت پررنگ‌تری از خود نشان دهد. در حال حاضر برخی تکنولوژی‌هایی که ما در تولید آهن اسفنجی و گندله از آنها استفاده می‌کنیم تا 10 سال دیگر کاملا از رده خارج می‌شوند و دیگر از نظر قیمتی قدرت رقابت با طرف‌های خارجی را نخواهیم داشت.

 

خلیفه سلطانی افزود: گاز ایران یک مزیت بسیار فوق‌العاده برای کشور است. ما باید به جای اینکه از گاز در تولید فولاد استفاده کنیم آن‌را صادر کنیم و در بخش تولید از گاز برای تولید پتروشیمی و در بخش مصرف از گاز در مصرف خانگی استفاده کنیم. ما می‌توانیم گاز خود را هر مترمعکب 500 تا 600 تومان به اروپا بفروشیم. صادرات گاز ایران می‌تواند حتی از صادرات نفت نیز جلو بزند و جایگزین روسیه در بازار اروپا شویم.

وی تاکید کرد: عمر تکنولوژی که در آهن اسفنجی بکار گرفتیم حداکثر یک دهه خواهد بود.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران