دوقلوهای سنگ‌آهنی قربانی سود فولادی‌ها؟

دوقلوهای سنگ‌آهنی قربانی سود فولادی‌ها؟

نماد شرکت‌های سنگ‌آهنی فعال در بورس هفته گذشته در شرایطی بازگشایی شدند که اگر کاهش 3 درصدی نرخ فروش گندله از سوی وزارت صنعت لغو نشود، این شرکت‌ها با کاهش معنادار سود روبه‌رو خواهند شد؛ در حالی که در سمت مقابل شرکت‌های فولادی در صورت لغو این مصوبه زیان چندانی را متحمل نمی‌شوند.

 

ابهام شرکت‌های سنگ‌آهنی ادامه دارد

 

به گزارش استیل پدیا افت ادامه‌دار قیمت‌ محصولات معدنی در بازارهای جهانی و رکود معاملات در بازارهای داخلی روزهای زیان‌آوری را به شرکت‌های معدنی تحمیل کرده است. از این رو سهامداران این شرکت‌ها به خصوص سنگ‌آهنی‌ها نه تنها به بازدهی مورد انتظار خود در طول ماه‌های اخیر دست نیافته‌اند بلکه تحت تاثیر برخی سیاست‌گذاری‌های دستوری، زیان‌های سنگینی را نیز در مدت اخیر تجربه کرده‌اند.

 

چهارشنبه هفته گذشته در گروه استخراج کانه‌های فلزی سه نماد و معادن، کگل و کچاد در شرایطی بعد از حدود دو ماه بازگشایی شدند که ابهامات این شرکت‌ها بر سر کاهش قیمت فروش گندله به واحدهای فولادی کماکان به قوت خود باقی است.  حمیدرضا حدادیان، کارشناس بازار سهام در گفت‌و‌گویی پیرامون بازگشایی نماد شرکت‌های سنگ‌آهنی می‌گوید: بعد از انتشار بخشنامه‌ وزارت صنعت درخصوص کاهش 3 درصدی قیمت فروش گندله به واحدهای فولادی در اوایل تیرماه، نمادهای سنگ‌آهنی برای بررسی اثر این بخشنامه بر سودآوری آنها از 16 تیرماه بسته شد، اما در حال حاضر نمادهای و معادن، کگل و کچاد در شرایطی بازگشایی شده که این مساله در صورت‌های مالی آنها نادیده گرفته شده است (شرکت معادن و فلزات سهامدار عمده دوقلوهای سنگ‌آهنی است). 

 

وی به ارائه آماری درخصوص اثرات منفی عدم لغو این بخشنامه بر صورت‌های مالی این شرکت‌ها پرداخته و ادامه می‌دهد: شرکت گل گهر سالانه 8/ 4 میلیون تن گندله به فروش می‌رساند، اگر قیمت شمش فولاد خوزستان را براساس عرضه آن در بورس کالا کیلویی 1200 تومان در نظر بگیریم، با فرض 20 درصد بودن قیمت فروش گندله از شمش فولاد خوزستان، (اعمال تخفیف 3 واحد درصدی) این شرکت با کاهش 134 میلیارد تومانی سود خالص روبه‌رو می‌شود که موجب افت 22 تا 23 درصدی EPS این شرکت خواهد شد. وی می‌افزاید: درخصوص شرکت چادرملو نیز با توجه به اینکه این شرکت سالانه 4/ 3 میلیون تن گندله می‌فروشد، عدم لغو این بخشنامه موجب کاهش 95 میلیارد تومانی سود خالص کچاد و افت 10 درصدی EPS این شرکت می‌شود.

 

حدادیان ادامه می‌دهد: افت قابل ملاحظه سود این دو شرکت سنگ آهنی در حالی است که اگر نرخ فروش گندله را 23 درصد از قیمت شمش فولاد خوزستان در نظر بگیریم یعنی همان حالت قبلی، تنها کاهش 3 تا 4 درصدی سود را به این شرکت فولادی تحمیل می‌کند. گروه استخراج کانه‌های فلزی روز قبل با رشد ضعیف 03/ 0 درصدی روبه‌رو شد. اما در 7 روز معاملاتی گذشته و نیز از ابتدای سال تاکنون زیان این گروه به 7/ 3 و 6/ 17 درصد رسیده است. «ومعادن» تنها نمادی بود که در این روز با رشد قیمتی 47/ 0 درصدی روبه‌رو شد. این نماد بیشترین حجم و ارزش معاملات را نیز البته به نام خود ثبت کرد. در شرایطی که سهامداران حقیقی 62 درصد از فروش سهام معادن و فلزات را به خود اختصاص دادند، معامله‌گران حقوقی‌ 62 درصد از خرید را به عهده داشتند.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران