عرضه مازاد جهانی سنگ آهن

ریزش مجدد سنگ‌آهن در پی کاهش تقاضای فولاد

ریزش مجدد سنگ‌آهن در پی کاهش تقاضای فولاد

با افت قیمت فولاد به نزدیکی پایین‌ترین قیمت خود در میان کاهش تقاضای چین و فشار روی سنگ‌آهن،‌ این ماده خام تنها اندکی با کمترین قیمت هفت‌ساله خود فاصله دارد.

 

به گزارش استیل پدیا، عرضه مازاد جهانی سنگ‌آهن در زمان کاهش تقاضای فولاد در چین، باعث افت 38 درصدی قیمت در سال جاری و ثبت سومین سال متوالی سقوط قیمتی شده است.

 

این امر موجب کاهش بیشتر هزینه تولید کنندگان کوچک و بزرگ سنگ‌آهن شده است، در این میان شرکت معدنکار استرالیایی بی‌سی‌آیرون ضرر خالص 158.5 میلیون دلاری را در سال مالی منتهی به ژوئن به ثبت رساند.

 

آنتونی کرنان رئیس شرکت بی‌سی‌آیرون در مجمع سهامداران این شرکت اعلام کرد:‌ با این قیمت سنگ‌آهن، ابتدا باید واقعیت شناسایی شده و سپس عملی در مورد آن انجام شود. در حال حاضر هیچ نقطه‌ای از امید برای ایجاد استراتژی حال و آینده وجود ندارد.

 

در آخرین معاملات بر اساس شاخص فولاد، هر تن سنگ‌آهن برای تحویل به بندر تیانجین چین با افتی 1.8 درصدی معادل 44 دلار و 20 سنت معامله شد. این قیمت تنها 10 سنت بالاتر از پایین‌ترین قیمت سنگ‌آهن از اواخر سال 2008 بوده است.

 

بر اساس آمار گلدمن ساکس، بر مبنای قیمت‌ گذاری سالانه و سیستم قیمت‌گذاری کنونی، قیمت 44 دلار و 10 سنتی ثبت شده در جولای، پایین‌ترین قیمت سنگ‌آهن از سال 2005 بوده است.

 

فضای موجود در بازار سنگ‌آهن منفی بوده و صبحت در مورد افزایش تولید معدن‌کاران سنگ‌آهن و بسته شدن کارخانه‌های فولاد است. میزان تولید فولاد چین با افتی 2.2 درصدی در بازه زمانی ژانویه تا اکتبر مواجه شده در حالی که تقاضا در این مدت کاهشی 6 درصدی داشته است. بازار بی‌روح باعث بسته‌ شدن بسیاری از کارخانه‌های تولید کننده فولاد چین شده که از ضعیف‌ترین رشد اقتصادی 25 سال اخیر دومین اقتصاد جهان به شدت ضربه خورده بودند.

 

هر تن میلگرد برای تحویل در ماه مه در بورس آتی شانگهای 1652 یوان معامله شد که نزدیک به کمترین قیمت تاریخ معاملات میلگرد بوده است. در بورس کالای دالیان نیز، سنگ‌آهن تحویل در ماه مه با افتی 1.3 درصدی 299 یوان به ازای هر تن قیمت داشت.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران