مدیر معادن فلزی ایمیدرو

ایمیدرو از دره مرگ خارج می شود

ایمیدرو از دره مرگ خارج می شود

با هدف حداکثر استفاده از توان بخش خصوصی در سرمایه گذاری های معدنی فرایند جذب سرمایه گذار و یا مشارکت در دست اجرا می باشد. ضمن اینکه سیاست ایمیدرو بر توسعه فعالیتهای معدنی دارای مزیتهای رقابتی در مناطق کمتر توسعه یافته و توسعه فعالیتهای معدنی در حوزه های پر ریسک و استراتژیک در زنجیره تولید صنایع مادر در اولویت می باشد.

 

به گزارش استیل پدیا، امیرعلی طاهرزاده؛ مدیر معادن فلزی ایمیدر گفت: از مهم ترین طرح های در دست اجرا  در بخش معادن فلزی سازمان ایمیدرو می توان به احداث واحد کنسانتره 130 هزار تنی و سرباره 70 هزار تنی دی اکسید تیتانیوم کهنوج، طرح توسعه (فاز دوم) طلای زرشوران به ظرفیت 3 تن در سال و در بخش معادن غیرفلزی طرح تجهیز معدن زغالسنگ پروده 4 با هدف تولید 750 هزارتن زغال سنگ خام، كارخانه كك سازی سوادكوه با هدف تولید 300 هزارتن كك متالوژی، کارخانه زغال شوئی سوادكوه با هدف تولید 350 هزارتن زغال سنگ كنسانتره، طرح تجهیز و آماده­سازی معدن کردآباد به ظرفیت تولید 230 هزار تن ذغالسنگ خام، طرح های احداث کارخانجات استحصال مواد معدنی از شورابه های خور و بیابانک، ترود و قم  اشاره کرد.

 

وی در ادامه افزود: سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در جهت استفاده بهینه از توان بخش خصوصی و در راستای سیاست های کلی اصل 44 نسبت به جذب سرمایه گذاران و یا مشارکت جهت اجرای طرح های توسعه اقدام کرده که از جمله آن ها می توان طرح های توسعه سنگان با ظرفیت 17.5 میلیون تن کنسانتره و 15 میلیون تن گندله 2- طرح توسعه سرب و روی مهدی آباد با هدف تولید 100 هزار تن شمش روی و 100 هزار تن کنسانتره روی را نام برد.

 

طاهرزاده خاطر نشان کرد: طرح فرآوری سنگ آهن های کم عیار معدن جلال آباد با هدف احداث کارخانه تولید کنساتره با ظرفیت 600 هزار تن در سال، طرح تجهیز معدن زغال سنگ خمرود با هدف تولید سالانه 750 هزارتن زغال سنگ خام، طرح های تجهیز بلوک های مختلف معدن زغال سنگ طبس با هدف افزایش ظرفیت تولید زغال سنگ خام به حدود 5 میلیون تن از دیگر طرح های در دست اجرای سازمان ایمیدرو است.

 

سرپرست معادن غیرفلزی سازمان ایمیدرو تصریح کرد: طرح های احداث واحدهای نیمه صنعتی شامل تولید شمش آنتیموان سفیدابه، تولید پیگمنت دی اکسید تیتانیوم و تولید عناصر نادر خاکی نیز در دست اجرا یا مطالعه هستند.

 

وی در پاسخ به این سوال که کدام طرح ها در سال جاری افتتاح می شوند گفت: واحد تولید پیگمنت تیتانیوم کهنوج با ظرفیت 2 تن در روز، فازیک کارخانه فرآوری سنگ آهن های کم عیار جلال آباد به روش خشک با توجه به جذب سرمایه گذاری انجام شده، طرح پالایشگاه قطران زرند( افتتاح شد)، در حال حاضر در معدن سرب و روی مهدی آباد کنسرسیومی که 24 درصد سهام آن در اختیار شرکت خارجی و 67 درصد آن متعلق به بخش خصوصی داخلی به عنوان طرح سرمایه گذاری خارجی در دست اجرا می باشد.

 

طاهرزاده با تاکید بر این مطلب گفت: ذکر این نکته ضروری می باشد که در کشور می بایست شرایط مناسب برای پذیرش سرمایه خارجی در بخش معدن وصنایع معدنی کشور فراهم آید و در این راستا عوامل خطرزا که می تواند مانع از ورود سرمایه خارجی به کشور شود را می توان به طور عمده به سه دسته تقسیم نمود.

 

وی عوامل قانونی (مالکیت، قراردادها، سیاست های مالی)، عوامل تولیدی (اکتشافات، ذخایر)، عوامل سیاسی و اقتصادی را از جمله عوامل خطرزا عنوان کرد و گفت: سرمایه گذاری خارجی در کشورهایی که به سمت توسعه یافتگی گام بر می دارند اهمیت کلیدی دارد چرا که باعث جذب منابع مالی مورد نیاز توسعه و ورود فناوری و تکنولوژی و هم چنین اشتغال زایی از طریق احداث واحدهای تولیدی می شود. این رابطه دوسویه بوده و در عین تضمین سود کشور سرمایه گذار، منافع سرمایه پذیران و میزبان نیز باید هم زمان صیانت شود.

 

مدیر معادن فلزی ایمیدرو تصریح کرد:  ورود کشورهای خارجی نباید منجر به ضعیف شدن و از بین رفتن شرکت های داخلی و خصوصی شود، گاهی طولانی شدن زمان تصمیم گیری ها منجر به کاهش ارزش دارایی های سرمایه گذار می شود. هم چنین افزایش هزینه های توسعه معدن و صنعت نسبت به برآورد اولیه، مشکلاتی که دولت ها از نظر زیست محیطی و قانونی برای سرمایه گذاران می توانند ایجاد کنند و تامین زیربناهای مورد نیاز و امنیت از دیگر چالش ها است.

 

طاهرزاده یکی از مهم ترین عوامل در جلب اطمینان سرمایه گذاران و کاهش ریسک های آن ها  را ارایه تصویری واقعی از شرایط معادن و صنایع مربوطه آن و قوانین و مقررات مرتبط به شرکت های خارجی نام برد و افزود: در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا عوامل خطرزا برای توسعه بخش معدن با سرمایه گذاری خارجی عمدتا شامل عدم پایداری رشد اقتصادی، نوسانات نرخ ارز، قوانین دست و پاگیر و همواره در حال تغییر ، معارضین محلی، تورم و افزایش مالیات ها و...است. الگوبرداری از کشورهای موفق در جذب سرمایه خارجی مانند شیلی و پرو و کشورهایی که صنعت معدنی بزرگ و موفقی دارند مانند کانادا بسیار راه گشا خواهد بود.

 

به عنوان مثال کشور کانادا نقشه های اکتشافی و اطلاعات زمین شناسی خود را به صورت نرم افزاری در سایت وزارت معادن خود قابل دسترس با سطوح دسترسی مشخص نموده و از طرفی گزارش های اکتشافی این کشور تابع یک کد استاندارد بین المللی برای سرمایه گذاران می باشد.

 

وی در ادامه گفت: پس از بهبود روابط و توافق برجام،‌گروه های اروپایی و بین المللی زیادی از ایران و به ویژه ایمیدرو بازدید و مذاکره کرده اند. ایمیدرو تا پیش از وضع تحریم ها سازمانی موفق در جذب سرمایه گذاری خارجی به شمار می آمد و شرکت های زیرمجموعه توانسته بودند منابع مالی ارزان قیمت را از بانک های جهانی جذب نمایند. اما پس از تحریم ها و به ویژه با از بین رفتن امکان سوییفت این مبادلات بسیار کم رنگ شد. با این حال در همین زمان تحریم نیز ایمیدرو قابلیت فاینانس پروژه های خود را از منابع چینی داشته است.

 

به دلیل تحریم هم چنین شرکت های رتبه بندی بین المللی از تعیین رتبه شرکت های ایرانی و تعیین درجه ریسک آن ها برای سرمایه گذاری سرباز زدند و همین امر یکی از عوامل عدم ارزیابی و پذیرش طرح های سرمایه گذاری شرکت های معدنی و صنایع معدنی توسط بانک های جهانی برای اعطای وام بوده است. در عین حال ایمیدرو در حال تلاش برای تهیه فرمت های استاندارد مطالعات فنی و اقتصادی مورد پذیرش بانک های جهانی است.

 

طاهرزاده در پاسخ به این سوال که اولویت واستراتژی ایمیدرو در بخش معدن چیست، گفت: بر اساس طرح چشم انداز تدوین شده در کشور تا افق 1404 تولید 55 میلیون تن فولاد برنامه ریزی شده است . پایداری وتوسعه صنعت فولاد کشور مستلزم وجود ذخایر سنگ آهن می باشد. در شرایط فعلی گلوگاه های اصلی توسعه بخش معدن ، عدم توسعه اکتشافات و تهیه اطلاعات پایه مورد نیاز سرمایه گذاران می باشد ، لذا موضوع انجام عملیات اکتشافی در گستره وسیع با استفاده از تمامی سرمایه ها و قابلیت های علمی و فنی داخل و خارج کشور در دستور کار ایمیدرو قرار دارد.

 

مدیر معادن فلزی ایمیدرو ادامه داد: در بخش بهره برداری  برای تحقق شاخص میزان استخراج ماده معدنی به نوسازی و افزایش ناوگان ماشین آلات معدنی نیاز خواهد بود، در این خصوص با هماهنگی با بانک ها و سازندگان ماشین آلات معدنی بارگیری و باربری با انعقاد تفاهم نامه هایی با سیستم های بانکی،  منابع بانکی کشور به سمت فعالیت های معدنی و تأمین ماشین آلات هدایت می شود.

 

وی همچنین خاطر نشان کرد: یکی از راهبردهای ایمیدرو تقویت صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیتهای معدنی جهت کاهش خطر سرمایه گذاری و پوشش کامل  سرمایه گذاری در بخشهای اکتشاف، بهره برداری از معادن و نهایتا در بخش فرآوری مواد معدنی  می باشد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران