خط تولید ریل ذوب آهن اصفهان با تاخیر به بهره‌ برداری می‌رسد

دهه فجر، زمان بهره‌برداری از ریل ملی

دهه فجر، زمان بهره‌برداری از ریل ملی

مردم ایران، به ویژه اصفهان یک‌سال است که در انتظار رسیدن روزی هستند که ریل ملی به تولید برسد. پروژه تولید ریل ملی طرحی ۱۲ ماهه داشت که براساس روز شمار قرار بود تا پایان آذر امسال به ثمر برسد و زمستان امسال شاهد تولید این محصول فولادی باشیم اما گویا در این پروژه شاهد تاخیرهستیم که به گفته مسئولان این حوزه این تاخیر بین ۱/۵ تا ۳ ماه خواهد بود.

 

به گزارش استیل پدیا، در واقع بیشترین تلاش برای تولید این محصول تا دهه فجر است که بر اساس محاسبات تنها ۱۵۳ روز تا آن زمان باقی‌مانده اما احتمال بعدی تا پایان فروردین سال ۹۵ خواهد بود.

 
تولید ریل «یوآی‌سی۶۰» توسط شرکت سهامی ذوب‌ آهن اصفهان طبق برنامه زمان‌ بندی از پیش تعیین‌ شده، قرار بود تا آذر ماه به بهره‌ برداری برسد و اهداف آن توسعه و نگهداری شبکه ریلی بین شهری، توسعه خطوط جدید، بهسازی، نوسازی و دوخطه کردن خطوط ریلی موجود و ایجاد خطوط پرسرعت، ریل راه‌آهن داخل شهری خواهد بود.از آنجا که هر کیلومتر راه‌آهن نیاز به ۱۲۰ تن ریل دارد بنابراین برای احداث ۱۵هزار کیلومتر راه‌ آهن جدید به یک‌ میلیون و ۸۰۰هزار تن ریل نیاز داریم.

 

بر این اساس ۸۰درصد تولید ریل ۱۸ متری، ۱۷درصد، ۲۴متری و درحد ۳درصد هم ۳۶ متری خواهد بود.تولید ریل ملی از یک سو موجب خود کفایی کشور از این محصول که تا اکنون ۱۰۰درصد آن از خارج وارد می‌شود، شده و از خروج ارز جلوگیری می‌کند و از سوی دیگر موجب می‌شود در محصولات فولادی تنوع بیشتر و ارزش‌ افزوده فراوان‌تری ایجاد شود.

 

تولید ریل ملی تا پایان آذرماه

 
چندی پیش مسئولان و دست‌ اندرکاران این پروژه اعلام کردند، که ریل ملی ۸۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تمام تجهیزات مربوط به ریل ملی وارد ایران شده و قرار بود این پروژه تا پایان آذر امسال به بهره‌ برداری برسد که ظرفیت اسمی آن ۴۰۰ هزار تن در سال است.چنانکه مهرداد تولائیان، مدیر ارشد مهندسی بهره‌ برداری ذوب‌ آهن اصفهان پیش از این درباره زمان آغاز به‌ کار و تولید ریل ملی گفته بود: براساس روزشمار زمان بهره‌ برداری از پروژه تولید ریل، آذر امسال است و تاکنون روند اجرایی پروژه براساس برنامه پیش رفته و امید می‌رود تاخیری در این زمینه ایجاد نشود و اگر تاخیری هم باشد بیش از چند هفته نخواهد بود.

 
۱۵۲ روز مانده به تولید ریل ملی

 
اما از گوشه و کنار می‌شنیدیم که ظاهرا در زمان بهره‌ برداری از این پروژه تاخیر بیش از ۲ هفته خواهیم داشت. مسئولان پروژه دلیل این تاخیر را وارد نشدن یکسری از تجهیزات خط تولید کارخانه به ایران عنوان کردند که در آلمان در حال ساخته شدن است.حمیدرضا نورمحمدی، مدیر مهندسی ناحیه فولاد ذوب‌ آهن و مدیر بخش مهندسی ریل ملی درباره زمان به بهره‌ برداری رسیدن ریل ملی می‌گوید: با وجود اینکه بسیاری از پروژه‌های پرکار، فرآیند زمانی ۳۶ماهه را برای اتمام برنامه‌های خود انتخاب می‌کنند اما برای تولید ریل ملی با حجم زیاد کار، تنها ۱۲ماه زمان در نظر گرفته شده است.

 

وی می‌افزاید: براساس زمان‌ بندی‌های انجام‌ شده قرار بود این پروژه پایان آذر امسال به اتمام برسد اما ممکن است این امر با تاخیر یک‌ ماه و نیم تا ۳ماه روبه‌رو شود ولی تمام سعی مجموعه این است که تا دهه فجر نخستین تولید ریل ملی ایران به بهره‌ برداری برسد.وی درباره علت تاخیر پروژه بیان می‌کند: این پروژه کار زیادی دارد و در تمام‌ مدت مسئولان و کارکنان این بخش تلاش کرده‌اند تا هرچه زودتر پروژه در موعد مقرر به انجام برسد اما به علت اینکه یکسری از تجهیزات هنوز آماده نیست، این تاخیر ایجاد شده است.

 

مدیر بخش مهندسی ریل ملی تاکید می‌کند: پروژه تاکنون با پیشرفت ۸۰درصدی روبه‌رو بوده و تنها ۲۰درصد از کار باقی مانده که این مرحله شامل تکمیل مراحل نصب و راه‌ اندازی تجهیزات است. وی اظهار می‌کند: ۲ مورد از تجهیزات که قرار است توسط پیمانکاران آلمانی تهیه شود هنوز آماده نشده و حدود یک ماه و نیم دیگر آماده می‌شود زیرا ساخت چنین فناوری‌هایی واقعا زمان‌ بر است اما سایر تجهیزات وارد کشور شده و با ورود و نصب این ۲ مورد، پروژه تکمیل می‌شود.

 

نورمحمدی خاطرنشان می‌کند: آنچه مسئولان این بخش درصدد آن هستند و تمام سعی خود را به کار گرفته‌اند، این است که تا ایام دهه فجر این که پروژه ملی محسوب می‌شود به بهره‌ برداری برسد در این صورت پروژه ۱۵ماهه به اتمام می‌رسد و این آغاز تولید ریل ملی در ایران خواهد بود.

- بهناز صفری -


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران