افزایش قیمت سنگ آهن موقتی است

افزایش قیمت سنگ آهن موقتی است

سنگ آهن در دو ماه اخیر در نرخ های بالا و نزدیک به 60 دلار در هر تن دادوستد می شود اما بسیاری از کارشناسان تداوم این رونق را پیش بینی نمی کنند.

 

به گزارش استیل پدیا، به نقل از استرالیا ماینینگ، شاخص سنگ آهن (عیار 62 درصد) برای تحویل فوری در بندر تیانجین چین آخرین معاملات ثبت شده در روز جمعه 58 دلار و 50 سنت در هر تن بود که حدود 2.8 درصد رشد نسبت به معاملات روز گذشته که در حدود 56 دلار و 90 سنت بود داشته است.

 

این بالاترین نرخ سنگ آهن از اول جولای بود که این کالا تجربه کرد با این حال، هنوز هم فاصله زیادی با قیمت 82 دلار در هر تن سپتامبر 2014 و 134 دلار در هر تن سال 2013 بوده است.

 

این افزایش قیمت درحالی اتفاق افتاده که کارخانه های فولادی چین از ماه سپتامبر شاهد برداشته شدن فعالیت های ساخت و ساز در این کشور خواهند بود و درنتیجه اقدام به انبار کردن دوباره موجودی می کنند.

 

با این وجود کندی سرعت رشد اقتصادی چین بویژه ضعف بخش املاک آن، سبب خواهد شد بهای سنگ آهن افزایش قابل توجهی را به ثبت نرساند.

 

Wu Zhil، تحلیلگر شینهوا در شنزن می گوید، تقاضای ضعیف چین روند گسترده تری دارد و به احتمال فراوان اوج واردات سنگ آهن سال گذشته بوده و در سال جاری خرید در سطوح فعلی باقی مانده یا حتی کمی پایین تر خواهد بود.

 

در یادداشت دیگری که یکی از مشتریان گروه بانکی استرالیا-نیوزلند (ANZ) نوشته آمده است این افزایش نرخ ها کوتاه مدت است چراکه شاهد کاهش تقاضای فولاد و افزایش تنش ها در بازار صادراتی فولاد چین هستیم.

 

در همین حال، براساس پیش بینی گروه کارگزاری و سرمایه گذاری CLSA، با عرضه و ورود سنگ آهن با هزینه تولید پایین از سوی معادن بزرگ، قیمت سنگ آهن در سال آینده به زیر 50 دلار سقوط خواهد کرد.

 

این موسسه می گوید، متوسط قیمت سنگ آهن در سال 2016 حدود 46 دلار و در سال های 2017 و 2018 حدود 45 دلار خواهد بود. همچنین این موسسه پیش بینی کرده از سال 2017 به بعد حمل دریایی سنگ آهن نیز کاهش داشته باشد چراکه تقاضای فولاد چین از اوج خود عبور کرده و آهن قراضه نیز جهت تولید فولاد وارد بازار می شود.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران