مجیدرضا حریری - نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و چین

سرنوشت روابط ایران با چین پس از تحریم‌ها

سرنوشت روابط ایران با چین پس از تحریم‌ها

با توجه به مبادلات بالای تجاری میان ایران و چین، بررسی وضعیت این روابط پس از تحریم‌ها نیز ضروری به نظر می‌رسد. برهمین اساس شراکت ایران و چین پس از لغو تحریم‌ها در سطح گسترده پابرجا خواهد ماند اما تغییراتی در نحوه همکاری دو کشور به‌وجود می‌آید.

بخشی از درآمد نفتی ایران که به دلیل تحریم‌ها از کشور چین به ایران قابل انتقال نیست، پس از لغو تحریم‌ها در دسترس قرار می‌گیرد و تصمیم‌گیری در باره آن با اختیار بیشتری از سوی ایران انجام می‌شود.

درحال‌حاضر مجبور هستیم بدون انتخاب شریک دیگر، بسیاری از کالاها را تنها از چین وارد کنیم اما پس از لغو تحریم این اجبار وجود ندارد که به میزان صادرات نفت به این کشور، به واردات کالا از چین بپردازیم.

باید توجه کرد که در شرایط فعلی نیز محدودیت‌های موجود، کیفیت روابط اقتصادی ایران و چین را تحت تاثیر قرار داده است. ظرفیت فعالیت اقتصادی ۲ کشور پس از لغو تحریم‌ها گسترده‌تر خواهد شد. درحال‌حاضر نه تنها برای شراکت اقتصادی با ایران رقابتی میان شرکت‌های چینی و شرکت‌های غربی وجود ندارد که در این کشور همه شرکت‌ها نیز امکان رقابت با یکدیگر را ندارند چراکه شرکت‌های محدودی در این شرایط با ایران کار می‌کنند.

پس از تحریم‌ها اما امکان رقابت میان شرکت‌های غربی حاضر در چین نیز فراهم خواهد شد تا کیفیت روابط اقتصادی ایران با این کشور تقویت شود. درحال‌حاضر برخی شرکت‌های مطرح غربی که پایه آنها در اروپاست، در چین به تولید می‌پردازند. شرکت‌هایی مانند بوش، زیمنس، آی‌بی‌ام و... در چین فعالیت می‌کنند اما امکان مشارکت با آنها برای ایران وجود ندارد که امیدواریم پس از تحریم‌ها با بازشدن فضا، این حق انتخاب برای ایران فراهم شود.

روند رو به رشد مبادلات تجاری دو کشور همچنان ادامه خواهد داشت چراکه ظرفیت‌های اقتصادی ایران و چین و زیرساخت‌های اقتصادی دو کشور جدای از موضوع تحریم‌ها، این شرایط را ایجاب می‌کند. درحال‌حاضر سهم ایران از تجارت بین‌المللی حدود ۰/۴ درصد است در حالی که با توجه به اندازه اقتصاد و جمعیت ایران، این سهم می‌تواند تا ۱/۲ درصد افزایش یابد. این موضوع نشان می‌دهد احتمال ۳ برابر شدن مبادلات تجاری ایران وجود دارد.

با این حساب سهم چین نیز از تجارت با ایران افزایش خواهد یافت چراکه این کشور به عنوان دومین اقتصاد دنیا و نخستین تاجر جهان، فرصت‌های بسیاری برای ادامه همکاری با ایران دارد. باید این موضوع به طرف‌های چینی منتقل شود تا بدانند که ظرفیت تقویت همکاری اقتصادی دو کشور بعد از تحریم وجود دارد با این تفاوت که در دوره جدید رقابت بیشتری میان شرکت‌های چینی یا با کشورهای غربی وجود خواهد داشت چراکه حق انتخاب ایران افزایش می‌یابد.

استیل پدیا خبر و گزارش صنعت و تجارت فوق را از روزنامه گسترش صمت بازتاب نموده است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران