نایب رییس خانه معدن

حذف عوارض صادرات گندله تصمیم به جایی بود

حذف عوارض صادرات گندله تصمیم به جایی بود

نایب رییس خانه معدن حذف عوارض صادرات گندله سنگ‌آهن را تصمیم به جایی عنوان کرد و گفت: در گذشته پس از استخراج سنگ آهن، در بخش کنسانتره و گندله سرمایه‌گذاری می‌شد اما وضع عوارض مشکلاتی را ایجاد کرد و اکنون حذف این عوارض باعث می شود به بازار‌های خام‌فروشی وابسته نشویم.

 

به گزارش استیل پدیا، محمدرضا بهرامن امروز شنبه با تاکید بر این‌که حذف عوارض تصمیم به جایی بود و باید تصمیمات درست را تشویق کرد، گفت: 100 درصد خواهان اجرایی شدن قانون حمایت از تولید هستیم.

 

وی با اشاره به پتانسیل نیروی بالای انسانی در ایران تاکید کرد: ابزارهای کاملی برای اکتشاف نداریم؛ به گونه‌ای که حفاری‌های سطحی در ایران به‌ طور متوسط 70 متر در مقابل 500 متر دنیاست.

 

معدن بدون برند‌ سازی در ایران منزوی می‌شود

 

نایب رییس خانه معدن با اشاره به این‌که برند‌سازی در کشور ما به عنوان هزینه و در دنیا به عنوان سرمایه گذاری نگریسته می‌شود، گفت: بدون برند‌ سازی نمی‌توانیم سهمی از فضای بین‌المللی در آینده داشته باشیم.

 

بهرامن با تاکید بر این‌که در حال حاضر هیچ‌ گونه کار برند‌سازی حتی در صنعتی چون فولاد که سرمایه‌ گذاری‌های کلان در آن صورت گرفته، انجام نشده است، گفت: قطعا باید در حوزه برند سازی سرمایه‌ گذاری شود تا با استفاده از تکنولوژی‌های روز به ارزش افزوده واقعی برسیم.

 

وی با اشاره به کاهش قیمت نفت و ایجاد فرصت برای شناخته‌ شدن ارزش واقعی معدن و تولید صنایع معدنی اظهار کرد: زمانی می‌توانیم در ورود به سازمان تجارت جهانی موفق شویم که سهمی از برند‌سازی داشته باشیم، چرا که در صورت عدم سرمایه‌ گذاری در برند در آینده حتی با توسعه مطلوب در کشور نمی‌توانیم بازار‌های جهانی را به دست بیاوریم.

 

نایب رییس خانه معدن همچنین با انتقاد از فقر آماری موجود در کشور گفت: فقر آماری در تمام کشور سایه سنگین انداخته است؛ به گونه‌ای که نمی‌توان آمار درستی را ارائه داد، لذا در این حوزه نیز باید کاری جدی صورت گیرد.

 

اصلاح تبصره 5 الحاقی ماده 24؛ چالش جدید معدن

 

وی با اشاره به لایحه اصلاح تبصره 5 الحاقی ماده 24 قانون معادن مصوب 1392 که اخیرا به مجلس ارائه شده است، اظهار کرد: این ماده سازمان انرژی اتمی و سازمان حفاظت محیط زیست را از شمول تبصره مستثنی کرده است و ماده واحده لایحه، قانون معادن را از درجه اعتبار ساقط می‌کند. فضای کسب‌وکار را به دور از آرامش کرده و تکالیف قانونی وزارت صنعت، معدن و تجارت را سلب می‌کند که اشکال ماهوی دارد.

 

نایب رییس خانه معدن با تاکید بر این‌که لایحه تبصره 5 الحاقی ماده 24 قانون معادن، شوکی به بخش معدن بود، ادامه داد: این لایحه از درون دولت بر می‌خیزد در حالی که وزیر صنعت، معدن و تجارت ابراز بی‌ اطلاعی از آن می‌کند. در گذشته در صورتی که سرمایه‌گذار پاسخی از محیط زیست دریافت نمی‌کرد، در مورد درخواست مطرح شده، کارگروهی با ریاست استاندار تصمیم‌ گیری می‌کرد، اما براساس لایحه مذکور سازمان محیط زیست و انرژی اتمی از حوزه تصمیم‌ گیری کارگروه مستثنی شده است.

 

بهرامن با تاکید بر این‌که باید عقلانیت را در تصمیم‌ گیری‌ها محور قرار دهیم، اظهار کرد: لایحه اصلاحی ناامیدی را برای فعالین بخش معدن به ارمغان آورده و سرمایه‌ گذاری را هر لحظه با خطر مواجه می‌کند.

 

برگزاری نمایشگاه بین‌المللی معدن و صنایع معدنی

 

نایب رییس خانه معدن همچنین از برگزاری نمایشگاه بین‌المللی معدن و صنایع معدنی در روز 25 مهرماه خبر داد و گفت: استقبال از این نمایشگاه فراتر از انتظار بود به گونه‌ای که هیات‌هایی از 11 کشور اروپایی، چین و ترکیه برای مشارکت به ایران می‌آیند. وی با تاکید بر این‌که هجوم مسئولیت‌ها نشان می‌دهد که نگاه‌ها باید علمی‌تر شود و نمایشگاه هدفمند پیش رود، گفت: اولویت برگزاری این نمایشگاه رسیدن به هدف جذب سرمایه‌ گذار با استاندارد‌های جهانی است.

 

بهرامن با اشاره به این‌که کشورهای اروپایی به ویژه آلمان و ایتالیا خواهان تامین نیازهای تکنولوژی ایران هستند، گفت: نتیجه برگزاری نمایشگاه در دوره قبل معرفی خاک‌های صنعتی ایران بود به گونه‌ای که آلمان پس از آن یک روز را به عنوان روز ایران در تاریخ نمایشگاه خود در نظر گرفت.

 

نایب رییس خانه معدن با اشاره به بررسی پتانسیل خاک‌های صنعتی ایران در روز ایران در آلمان اظهار کرد: باعث افتخار ماست که در کشوری که در صنعت سرامیک صاحب‌نام است روزی به نام ایران در نظر گرفته می‌شود. وی برگزاری نمایشگاه را فرصتی دانست برای انتقال توانمندی‌های کشور در حوزه‌های مختلف از جمله باطله‌ برداری و حضور در کشورهای جهان.

 

نایب رییس خانه معدن با اشاره به پخش مستند "زمین‌، خوردنی نیست" در صدا و سیما تاکید کرد: چرا به جای داشتن پنجره واحد تیغ به صورت هم باید بکشیم؟

 

وی افزود: این برنامه با هدف نگاه زیست‌ محیطی اما با عملکرد تخریب فعالان معدنی پخش شده است. در حال حاضر رکود ساختمان تاثیر مستقیم در بخش معدن گذاشته و با توجه به شرایط اقتصادی کنونی که منتظر گذر دوران رکود هستیم، سد راه‌های جدید ایجاد می‌شود.

 

بهرامن با تاکید بر این‌که ساختن دیوار کاری ندارد، تصریح کرد: متولی باید از معدن دفاع کند نه من به عنوان تولید‌ کننده. وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است اثر چنین برنامه هایی را خنثی کند، چراکه در غیر این صورت به منابع و سرمایه‌های ملی کشور بزرگ‌ترین آسیب وارد می‌شود که به راحتی جبران‌ پذیر نیست.

 

نایب رییس خانه معدن با اشاره به این‌که قانون معدن به معدن‌کار اجازه نمی‌دهد در زمین معدن ویلاسازی و زمین را تصاحب کند، گفت: باید در صنعت پنجره واحد ایجاد شود؛ رانت نباشد و شرایط محیط زیست رعایت شود. رانت هم هزینه‌ها را افزایش می‌دهد و هم سرمایه‌گذاری را با خطر مواجه می‌کند؛ لذا اگر پنجره واحد نداشته باشیم نمی‌توانیم به سازمان تجارت جهانی بپیوندیم. چرا در چنین شرایطی نباید پنجره واحد داشته باشیم اما در مقابل، تیغ به صورت هم بکشیم. کدام شرکت خارجی فردا جرأت ورود به این فضا را دارد؟ در حال حاضر با چنگل و دندان نمی‌توانیم سرمایه‌ گذاران را حفظ کنیم.

 

بهرامن با اشاره به این‌ که مستند پخش شده برای ایجاد معارض بوه است، تاکید کرد: به اندازه کافی در بخش معدن معارض داریم؛ کدام معدن‌کار زمین‌ خواری کرده است؟ چرا باید به متولی بخش معدن اینگونه حمله کنند؟ جامعه ما زمانی توسعه را لمس می‌کند که مسئولیت‌های اجتماعی همراه صنعت توسعه پیدا کنند و بخش معدن به‌ طور اجتناب‌ ناپذیر با رشد‌ مسئولیت‌های اجتماعی پیش رود.

 

9.5 میلیون تن کنسانتره مازاد، نتیجه عوارض است

 

بهرام شکوری - عضو هیات مدیره خانه معدن – نیز با تاکید بر این‌ که در گذشته بازاریان به اعتبار خود در بازار اهمیت می‌دادند و کالای فروخته شده را در صورت بروز مشکل پس می‌گرفتند، گفت: اکنون در بازار مشاهده می‌شود که مرتب ذکر می‌شود جنس فروخته شده پس گرفته نمی‌شود، چرا که طرف به کالای خود اطمینان ندارد اما اکنون در دنیا بحث گارانتی مطرح است و برای ورود به بخش مارکتینگ حرفه‌ای دنیا که فلش‌بک به گذشته ماست، باید روی مبحث برندینگ کار کنیم.

 

وی با اشاره به وضعیت برندینگ معدن در بخش سنگ آهن گفت: در حال حاضر محصولات ایران با محصولات هند حدود 12 دلار و با محصولات استرالیا حدود 20 دلار در بازار‌های بین‌المللی اختلاف قیمت دارد، در حالیکه اگر ما روی برندینگ کار می‌کردیم به ازای هر تن 20 دلار به نفع ما می‌شد.

 

عضو هیات مدیره خانه معدن با اشاره به مشکلات معدن در بخش اکتشاف نیز تصریح کرد: در حوزه اکتشاف نه تکنولوژی و نه نیروی انسانی کم نداریم اما باید به اکتشاف اهمیت داده نشود. در حال حاضر تنها هفت درصد از فضای کشور اکتشاف ژئوفیزیک هوایی شده است.

 

شکوری با تاکید بر این‌که دچار مشکل در جذب سرمایه‌ گذار خارجی با توجه به استاندارد‌های جهانی هستیم، گفت: اکتشافات در ایران باید براساس استاندارد جهانی صورت گیرد. اکنون که می‌خواهیم معدن جایگزین نفت شود باید به سمت استاندارد‌های جهانی برویم.

 

وی با انتقاد از برخی قوانین گفت: وقتی عوارض وضع می‌شود جلوی سرمایه‌ گذاری نیز گرفته خواهد شد؛ به گونه‌ای که عوارض در بخش کنسانتره سنگ آهن منجر به رسیدن به 9.5 میلیون تن کنسانتره مازاد شد؛ انتظار می‌رود با حذف عوارض سرمایه‌ گذاری در بخش کنسانتره توسعه پیدا کند.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران