استان گلستان

شهرک متالورژی اینچه برون رونق را به معادن بازمی‌گرداند

شهرک متالورژی اینچه برون رونق را به معادن بازمی‌گرداند

یکی از برنامه‌هایی که می‌تواند زمینه‌ساز رسیدن به توسعه و صنعتی شدن استان‌ها شود اجرای طرح‌های معدن و صنایع معدنی است.

 

به گزارش استیل پدیا، برخی از استان‌های کشور که از ظرفیت بالای معدنی برخوردارند و مواد معدنی متنوع فراوان را درخود جای داده‌اند هم‌ اکنون مورد توجه دولت و سازمان‌های دولتی قرار گرفته‌اند. گلستان یکی از همین استان‌هاست که به دلیل برخورداری از ظرفیت معدنی و داشتن کانی‌های فلزی در آن قرار شده شهرک متالورژی در آن احداث تا زمینه برای رشد و توسعه استان و همچنین رسیدن به ارزش‌افزوده، صادرات و ایجاد اشتغال فراهم شود.

 
این پروژه که یکی از ۵ طرح اصلی منطقه آزاد اینچه‌ برون استان گلستان به شمار می‌آید با استفاده از منابع، مواد اولیه و انرژی در دسترس، فرصت ایجاد ارزش‌افزوده، صادرات و افزایش اشتغال در کشور را پدید می‌آورد.

 
رییس سازمان صنایع و معادن استان گلستان با اعلام این خبر و اشاره به اینکه به زودی طرح منطقه آزاد اینچه‌برون به تصویب مجلس شواری اسلامی می‌رسد، تصریح کرد: این شهرک در زمینی به مساحت ۵هزار هکتار برای تولید فولاد، سرب و روی، مس، بوکسیت، فروآلیاژها منگنز، کرومیت و سیلیس احداث می‌شود.

 
حسینقلی قوانلو با یادآوری اینکه طرح منطقه آزاد اینچه‌ برون از ۵ حوزه صنایع متالورژی، پترو پالایش، بندر تجاری خواجه نفس، پایانه غلات و سایت گردشگری آشورآده تشکیل شده، گفت: ظرفیت ۱۲/۵ میلیون تنی خط آهن ایران قزاقستان، وجود معادن غنی سنگ‌آهن آن کشور و مازاد تولید۲۰ میلیون تنی غلات در سال ۲۰۲۰م قزاقستان، در کنار خط لوله ۶۵ اینچی گاز ترکمنستان، زمینه مساعدی را برای تامین مواد اولیه تولیدات مختلف در منطقه آزاد اینچه‌ برون مهیا کرده و همچنین موقعیت منحصر به فرد استان گلستان در ترانزیت زمینی، دریایی و خط آهن موجود، ظرفیت فراوانی برای تامین نیازهای کشورهای حوزه دریای خزر و جمهوری‌های مستقل مشترک‌المنافع را فراهم کرده است.

 

ظرفیت‌های تولید مواد معدنی

 
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان درباره میزان پیش‌ بینی سرمایه‌ گذاری در شهرک متالورژی این منطقه آزاد گفت: ۶هزار میلیارد تومان برای شهرک متالورژی این منطقه سرمایه‌ گذاری خواهد شد که شامل ایجاد ظرفیت تولید ۵ میلیون تن فولاد خام، ۲۰۰هزار تن فلزات رنگی و ۱۰۰هزار تن فروآلیاژها، کرومیت و سیلیس است.

 
قوانلو یادآور شد: در حال حاضر ظرفیت تولید واحدهای نورد فولادی در استان‌های گلستان، مازندران، سمنان و گیلان به ۴ تا ۵ میلیون تن می‌رسد که بخش عمده نیاز آنها به شمش از طریق واردات از آسیای میانه تامین می‌شود اما با احداث کارخانه‌های تولید فولاد خام می‌توان نیاز این مناطق را برطرف و بخش دیگر را صادر کرد یا در اختیار بازار داخل قرار داد.

 
به گفته قوانلو تامین مواد اولیه شهرک متالورژی به وسیله خط آهن و به طور عمده با استفاده از معادن قزاقستان انجام می‌شود و گاز مورد مصرف صنایع نیز از ظرفیت خالی خط لوله ۶۵ اینچی ترکمنستان به ایران تامین می‌شود.

 
وی به تفاهمنامه بین ایران و قزاقستان و همچنین بهره‌ گیری از مواد معدنی کشورهای حاشیه دریای خزر اشاره کرد و گفت: براساس تفاهمنامه نقشه راه بین ایمیدرو و وزارت معادن قزاقستان که سال گذشته به امضا رسید، می‌توان مواد اولیه صنایع فلزی را وارد منطقه «اینچه‌ برون» کرده و پس از فرآوری و ایجاد ارزش‌ افزوده بخشی را به بازار استان‌های شمالی و بخش دیگری را به کشورهای افغانستان و عراق صادر کرد.

 
قوانلو در عین حال نیاز کشورهای آسیای میانه برای دسترسی به آب‌های آزاد را یادآور شد و گفت: این کشورها ۵درصد از جمعیت دنیا را در اختیار دارند و در بخش حمل‌ ونقل کالا، سوآپ نفت و استفاده از آب‌های آزاد سواحل جنوبی ایران بازار مستعدی برای درآمدزایی شرکت‌های ایرانی به شمار می‌آید.

 
وی درباره ویژگی جغرافیایی و موقعیت منحصر به فرد استان گلستان گفت: این استان دارای ۴ اقلیم است و در عین حال ۴ مبدا ورود و خروج کالا از مرزهای دریایی، زمینی، ریلی و هوایی در اختیار دارد.

 

هم راستا با محیط‌ زیست

 
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان تصریح کرد: طرح منطقه آزاد اینچه‌ برون در منطقه‌ای اجرا می‌شود که هیچ نوع مزاحمت محیط‌ زیستی نخواهد داشت به این دلیل که آن ۵ حوزه در منطقه‌ای لم یزرع ایجاد می‌شوند.

 
وی درباره شهرک پترو پالایش اظهار کرد: این شهرک در زمینی به مساحت ۵هزار هکتار پالایشگاهی به ظرفیت تولید ۱۰۰هزار تن فرآورده‌های نفتی شامل بنزین، گازوئیل، نفت سفید و صنایع پایین‌ دستی ایجاد می‌شود و درکنار آن طرح جی‌تی‌پی برای تولید پروپیلن‌ها احداث خواهد شد.

 
قوانلو ادامه داد: با توجه به اینکه کشورهای آسیای میانه به آب‌های جنوب دسترسی ندارند با احداث بندر خواجه نفس (به مساحت هزار هکتار) در منطقه آزاد اینچه‌ برون، استان گلستان، به مرکزی برای سوآپ نفتی تبدیل می‌شود. همچنین ایجاد پایانه غلات برای واردات غلات از قزاقستان و ترکمنستان و فرآوری آنها به منظور استفاده در داخل، صادرات و همچنین سوآپ غلات به کشورهای جنوبی ایران بخش دیگری از برنامه‌های منطقه آزاد اینچه‌ برون است.

 
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان یادآور شد: ایجاد منطقه آزاد اینچه‌ برون سال گذشته از سوی رییس‌ جمهوری تایید و به‌ تازگی از سوی شورای عالی مناطق آزاد تصویب شده است. در حال حاضر این طرح در اختیار کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی است و انتظار داریم تا در ماه‌های آینده به تصویب نهاد قانون‌گذاری برسد.

 
وی همچنین به طرح ایجاد منطقه گردشگری آشورآده اشاره کرد و گفت: منطقه آشورآده که به ایران کوچک معروف است از دیگر طرح‌های منطقه آزاد اینچه‌ برون است که با هدف توسعه و افزایش درآمد در صنعت گردشگری ایجاد می‌شود که محلی برای ورزش‌های آبی، ورزش‌های ملی و بین‌المللی و نیز مکانی تفریحی و تجاری خواهد شد که متناسب با شرایط زیست‌محیطی ایجاد می‌شود.

 
وی شکل‌ گیری منطقه آزاد اینچه‌ برون را براساس مطالعات انجام‌ شده محلی برای فرآوری و صادرات، افزایش درآمد شرکت‌های ایرانی و توازن و ارتقای سرانه درآمد مردم ایران به ویژه استان گلستان داشت.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران