فولادی‌ها در انتظار تغییر مسیر مبادلات

صنعت ساختمان و تاثیر بر بازار آهن و فولاد

صنعت ساختمان و تاثیر بر بازار آهن و فولاد

در شرایطی که بازار فولاد طی روزهای اخیر با تغییر بنیادین و مثبتی در جهت افزایش حجم معاملات همراه نبوده و عمده تحولات آن مربوط به ثبات نسبی قیمت اغلب آهن‌آلات بوده است، اما به تازگی سیگنال‌های امیدوارکننده‌ای از سمت یکی از بزرگترین مصرف‌کنندگان مقاطع ساختمانی یعنی صنعت ساختمان‌سازی منتشر شده که فعالان بازار آهن را نسبت به خروج این بازار از رکود تا حدودی خوشبین و امیدوار کرده است.

شورای پول و اعتبار عصر روز سه‌شنبه با افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن به 80 میلیون تومان موافقت کرد، همچنین با تصمیم این شورا پرداخت وام خرید مسکن آزاد و از انحصار تک بانکی خارج شد. شورای پول و اعتبار با این تصمیم به خروج بازار مسکن از رکود و رونق معاملات و فعالیت‌های ساختمان‌سازی خوش‌بین است.

این تصمیم که آثار مثبت آن به‌طور قطع بر بازار فولاد کشور هم احساس خواهد شد مورد نقد و بررسی برخی دولتمردان و اعضای شورای پول و اعتبار قرار گرفته و هرکدام تاثیرات این مصوبه را از ظن خود بیان کرده‌اند.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: تصویب افزایش وام خرید مسکن به سازندگان این پیام را می‌دهد که با افزایش قدرت خرید مردم در سال آینده بازار مسکن از رکود خارج خواهد شد. حامد مظاهریان با بیان اینکه با این تصمیم در حقیقت سیگنالی به سازندگان مسکن داده شده تا براساس آن برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهند، افزود: به این ترتیب در سال آینده بازار از رکود خارج خواهد شد.

عضو ناظر شواری پول و اعتبار هم در این خصوص گفت: انگیزه ساخت و ساز در میان سازندگان و انبوه‌سازان با مصوبه جدید شورای پول و اعتبار افزایش می‌یابد. محمدرضا پورابراهیمی تاکید کرد: پس این روش می‌تواند انگیزه‌ برای ساخت و ساز را در کشور تقویت کند و از هم اکنون برای یک سال آینده استارت رونق ساخت و ساز را در کشور بزند.

عضو ناظر شورای پول و اعتبار خاطرنشان کرد: قطعا با سپرده‌گذاری‌های مناسبی که در بانک مسکن و سایر بانک‌ها صورت خواهد گرفت ساخت و ساز از محل این اعتبارات رونق می‌گیرد و بخش خصوصی وارد عرصه ساخت و ساز و سپس رونق خرید و فروش می‌شود.

با توجه به اینکه صنعت ساختمان‌سازی با هزاران شغل به‌طور مستقیم و غیرمستقیم ارتباط دارد، رکود این صنعت از سال 91 تاکنون بسیاری از صنایع وابسته همچون فولاد و مصالح ساختمانی را در تنگنا و رکود کم سابقه‌ای قرار داده است به‌طوری که هنوز هم سایه آثار ناخوشایند این مساله نظیر کاهش حجم تولید، تعدیل نیرو، ورشکستگی و... بر سر این صنایع سنگینی می‌کند اما با افزایش رقم وام مسکن موجی از امیدواری در میان فعالان بازار مسکن و به تبع سایر بازارهای وابسته نظیر فولاد پدید آمده متاثر از اینکه در میان‌مدت تا بلندمدت باید شاهد رشد ساخت و سازهای مسکونی و در نتیجه بهبود جریان مبادلات در بازار مصالح ساختمانی و آهن‌‌آلات باشیم.

البته باید افزود که در مقابل دیدگاه‌های مثبت، برخی کارشناسان نیز معتقدند افزایش وام مسکن، حاشیه‌نشینی را در مناطق شهری گسترش می‌دهد و بیشتر از جنبه روانی ممکن است صاحبان آپارتمان‌ها را به فروش ملک امیدوار کند در حالی که در بلندمدت کمکی به رونق مسکن نخواهد کرد.

 

عرضه مقاطع ساختمانی در بورس کالا

روز گذشته شرکت‌های ذوب‌آهن اصفهان، فولاد خراسان و پرشین فولاد آریا اقدام به عرضه سبد میلگرد در بورس کالای ایران کردند. سبد میلگرد مخلوط ذوبی با قیمت هر کیلو 1450 تومان در حجم 132 تن مورد مبادله قرار گرفت. نقدی 10120 تن سبد میلگرد گرید A3 در سایزهای 14 تا 28 نیز از سوی فولاد خراسان با قیمت 1370 تومان ارائه شد که تنها 110 تن آن به فروش رسید. در نهایت پرشین فولاد آریا هم نقدی 1100 تن سبد میلگرد در سایزهای 16 تا 25 را با قیمت پایه 1350 تومان به تابلو آورد که خریداری نشد.

استیل پدیا خبر و گزارش صنعت فولاد و معدن فوق را از روزنامه دنیای اقتصاد بازاب نموده است.

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران