با عضویت در سازمان تجارت جهانی ایجاد می‌شود

رونق صادرات محصولات فرآوری شده معدنی

رونق صادرات محصولات فرآوری شده معدنی

پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی (WTO) را می‌توان جزو الزامات صادرات و واردات دانست. این موضوع می‌تواند بر سایر بخش‌های اقتصادی کشور ازجمله بخش معدن تاثیرگذار واقع شود.

 

به گزارش استیل پدیا، در صورت عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی، محصولات ایرانی با تعرفه مشخص شده و به میزان کم وارد کشورهای عضو «WTO» می‌شود در غیراین صورت به دلیل اعمال تعرفه بالا روی کالای ایرانی، قیمت آن افزایش یافته و دیگر توان رقابت را نخواهد داشت. در حالی اهمیت عضویت در «سازمان تجارت جهانی» مطرح می‌شود که به گفته برخی فعالان اقتصادی هنوز آمادگی برای عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی در کشور شکل نگرفته و این وضعیت در بخش معدن شکننده‌تر است.

 

صادرات مواد معدنی فرآوری شده نیازمند عضویت درWTO
 

مجیدرضا حریری، نایب‌ رییس اتاق مشترک ایران و چین درباره پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی گفت: به‌ طور کلی برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی بعد از پشت‌ سر گذاشتن مراحل متعدد که وضعیت تجاری مورد سوال قرار گرفته و به آنها پاسخ داده شد، کارگروهی با حضور چند کشور برای بررسی تشکیل می‌شود، تا ورود کشور متقاضی به سازمان تجارت جهانی انجام شود. اما متاسفانه ایران همچنان در مرحله بررسی وضعیت اقتصادی قرار دارد و آن کارگروه برای ایران تشکیل نشده است.

 

علت این موضوع بیشتر جنبه سیاسی دارد. وی اظهار کرد: برای پیوستن کشوری به سازمان تجارت جهانی باید به اجماع رسید نه اکثریت آراء. یعنی اگر یک کشور نیز با پیوستن کشور متقاضی مخالف باشد اجازه ورود به «سازمان تجارت جهانی» به آن کشور داده نمی‌شود. در نتیجه به نظر می‌آید تا زمانی که موانع سیاسی ما رفع نشود ما نمی‌توانیم به سازمان تجارت جهانی بپیوندیم.

 

در واقع پیوستن ایران به «سازمان تجارت جهانی» تحت‌ تاثیر شرایط سیاسی است. با توجه به این اتفاق که پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی منجربه توازن در صادرات و واردات می‌شود، این موضوع می‌تواند بر عملکرد بخش‌های اقتصادی مختلف ازجمله بخش معدن تاثیرگذار باشد. البته امیدوار هستیم در سال آینده که این مشکلات رو به حل شدن می‌رود موضوع پیوستن ایران به «سازمان تجارت جهانی» هم پیگیری شود.

 

حریری درباره تاثیر پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی بر صادرات بخش معدن نیز اظهار کرد: درحال‌ حاضر مواد معدنی برای صادرات با تعرفه‌های سنگین روبه رو نیستند، زیرا بیشتر به صورت خام صادر می‌شود، به همین دلیل فکر نمی‌کنم پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی تاثیر چندانی روی صادرات مواد معدنی خام داشته باشد. به گفته نایب‌ رییس اتاق مشترک ایران و چین، امروز در تمام دنیا صادرات مواد مشمول تعرفه‌های بلند نمی‌شود به همین دلیل این موضوع نمی‌تواند تاثیری بر صادرات مواد خام معدنی داشته باشد مگر آنکه در بخش معدن به سمت فرآوری محصولات حرکت کرده و محصولات معدنی فرآوری شده را صادر کنیم.

 

وی افزود: در صورت فرآوری مواد معدنی صادرات آنها نیازمند پیوستن به سازمان تجارت جهانی است. به‌ طور کلی برای صادرات، پیوستن به سازمان تجارت جهانی الزامی است و عضویت در آن برای ما نوعی امتیاز محسوب می‌شود. زیرا در خیلی از موارد صادرات ما مشمول جرایم و تعرفه‌هایی می‌شود که دلیل آن عضو نبودن در سازمان تجارت جهانی است.

 

نبود آمادگی روانی برای پیوستن به «WTO»

 
نایب‌ رییس اتاق مشترک ایران و چین در ادامه درباره آمادگی برای عضویت در سازمان تجارت جهانی اظهار کرد: هرچند عضویت در سازمان تجارت جهانی الزامی برای صادرات کشور محسوب می‌شود اما باید بیان کرد که درحال‌ حاضر آمادگی روانی برای عضویت در این سازمان در کشور ایجاد نشده است. وی افزود: متاسفانه تبیین این مسئله که عضو سازمان تجارت جهانی شدن به نفع کشور است، ایجاد نشده است زیرا تصور عمومی در بین سیاست گذاران و فعالان اقتصادی از عضویت در «سازمان تجارت جهانی» این است که درهای کشور روی واردات کالای خارجی گشوده شده و کشور از بین می‌رود.

 

اما باید این موضوع را بپذیریم که عضویت در سازمان تجارت جهانی به نفع ما خواهد بود. به گفته مجیدرضا حریری، برای نشان دادن اهمیت عضویت در سازمان تجارت جهانی بیان همین نکته کافیست که درحال‌ حاضر ۱۶۵ کشور جهان عضو این سازمان هستند. عضویت در سازمان تجارت جهانی کار آسانی نبوده و طی کردن مراحل عضویت به ۵ تا ۱۲سال زمان نیاز دارد. این درحالی است که تا به امروز هیچ کشوری از سازمان تجارت جهان خارج نشده و این بیانگر اهمیت عضویت در سازمان تجارت جهانی است.

 

بهره‌ برداری از ظرفیت‌های بخش معدن برای استفاده از مزیت‌های «WTO»

 
علی حمزه‌ نژاد، عضو کمیسیون معدن اتاق بازرگانی ایران نیز درباره اهمیت عضویت ایران نیز در سازمان تجارت جهانی و تاثیر آن بر تجارت مواد معدنی، گفت: عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی هم برای صادرات مواد خام و هم صادرات مواد معدنی فرآوری‌شده حائزاهمیت است، زیرا ما به یک مقررات بین‌المللی در تجارت ورود پیدا می‌کنیم.

 
 وی ادامه داد: ورود به مقررات سازمان تجارت جهانی به نفع صادرات ما خواهد بود زیرا برای واردات و صادرات محصول به کشورهای عضو سازمان تجارت جهانی تعرفه‌های خاصی وجود دارد که به نفع تجارت ایران می‌شود. در صورتی که اگر نتوانیم عضو این سازمان شویم باید برای صادرات تعرفه بالایی پرداخت کنیم و این موضوع باعث می‌شود کالای ایرانی با قیمت بیشتری وارد بازار شده و دیگر رقابتی نخواهد بود.حمزه‌ نژاد افزود: یکی از امتیازات مهم عضویت در سازمان تجارت جهانی این است که تعرفه واردات کالا به کشورهای عضو پایین و یکنواخت است.

- کتایون ملکی-


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران