افزایش ظرفیت کوره شماره 8 فولاد سازی فولاد مبارکه

افزایش ظرفیت کوره شماره 8 فولاد سازی فولاد مبارکه

با انجام اصلاحات اساسی بر روی کوره قوس الکتریکی شماره 8، ظرفیت این کوره نیز همانند کوره‌های 2، 1 و 7 افزایش یافت تا راه دستیابی به تولید 2/ 7 میلیون تن فولاد مذاب در فولاد مبارکه هموارتر شود.

 

به گزارش استیل پدیا، مهرداد عبدالرحیم‌ زاده، مدیر توسعه نواحی آهن‌ سازی و فولاد سازی تصریح کرد: در این پروژه عملیات تست و راه‌ اندازی کوره در تاریخ دهم شهریور‌ماه سال جاری با موفقیت پایان یافت و این کوره وارد سیکل تولید شد، با تغییر شکل کلی بدنه این کوره و انجام سایر اقدامات مورد‌ نیاز، زمان ذوب‌ گیری کاهش و تعداد ذوب روزانه افزایش می‌یابد. وی افزود: به منظور افزایش تولید در ناحیه فولاد سازی و دستیابی به تولید 2/ 7 میلیون تن فولاد خام در سال، پروژه‌های مختلفی تعریف شد که یکی از آنها اصلاح اساسی کوره‌های قوس الکتریکی بود.

 

در این پروژه ترانسفورماتور 140 تا 160 مگاولت آمپر، بازوهای جدید نگهدارنده الکترود، تجهیزات و قطعات سیستم هیدرولیک، بخشی از تابلوهای اتوماسیون و ابزار دقیق و سیستم کنترل‌ کننده ارتفاع الکترود، بدنه اصلی کوره و عدسی آن، پانل‌های خنک‌ کننده، بخشی از تابلوهای اتوماسیون و ابزار دقیق، داکت‌ها و سیستم تصفیه غبارو دود، راکر پدستال زیر کوره، سیستم سوپر استراکچر و بلوک‌های سیستم KT هریک در جای خود اصلاح یا ارتقا یافتند.

 

محمد‌حسین خرمی، رئیس اجرای پروژه‌های فولاد سازی نیزافزود: جهت اجرای این پروژه، برنامه تفصیلی فشرده تهیه و در یک دوره توقف دو ماهه کوره 8 که از تاریخ 6 تیرماه 1394 شروع شد، ابتدا کلیه تجهیزات قبلی دمونتاژ و از محل تخلیه شد، سپس فعالیت‌های اجرایی از جمله اجرای موارد ساختمانی و سازه‌های فلزی شامل مقاوم‌ سازی پلت‌ فرم زیر ترانسفورماتور‌جدید، بازسازی اتاق کنترل، تقویت سازه جلوی کوره، اصلاح شبکه‌های سیالاتی به میزان 12000 اینچ قطر، نصب تجهیزات مکانیکی به مقدار 460 تن، برق (نصب به مقدار 200 تن و کابل کشی 3 کیلومتر)، اتوماسیون و ابزار دقیق(کابل‌ کشی 6 کیلومتر) به‌ صورت موازی شروع شد.

 

وی درخصوص دیگر اقدامات انجام شده در حین اجرای این پروژه گفت: با ایجاد تونل برق شماره 4 فولاد سازی امکان اجرای کابل‌های 63 کیلوولت با مقطع 800 میلی‌متر‌مربع برای تغذیه برق کوره‌های توسعه‌ یافته از پست MIS فراهم شد. خرمی با تاکید بر این مطلب که با انجام اصلاحات فوق‌ الذکر روی این کوره، بدنه آن به‌ صورت کلی تغییر شکل داده شده و ظرفیت آن از 180 تن به 200 تن رسید، گفت: در همین راستا قطر الکترودها از 600 به 700 میلی متر تبدیل و ظرفیت شارژ مواد افزایش داده شد، همچنین سیستم‌های کنترل به‌ صورت اساسی تعویض و به روز شد تا نهایتا این اصلاحات باعث کاهش زمان ذوب‌ گیری و افزایش تعداد ذوب روزانه شود.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران