کاهش قیمت محصولات فولادی در اولین روز معاملات هفته

کاهش قیمت محصولات فولادی در اولین روز معاملات هفته

بازار آهن نخستین روز از هفته معاملاتی جدید را با کاهش قیمت اغلب محصولات فولادی در بازه 5 تا 30 تومان در هر کیلو پشت سر گذاشت. میلگرد، شمش، نبشی و ناودانی، لوله و پروفیل، برخی ضخامت‌های ورق از جمله مصنوعاتی بودند که امروز با افت قیمت روبه‌رو شدند.

 

به گزارش استیل پدیا، کاهش معنادار تقاضا در پی رکود فعالیت‌های ساختمان‌ سازی و پروژه‌های عمرانی بیش از دو سال است که سایه سنگین خود را بر بازار فولاد کشیده و در شرایطی که هزینه‌های جاری و ثابت تولید افزایش یافته موجب تحمیل زیان به فولاد سازان و کاهش متناوب قیمت‌ها در این بازار شده است. رئیس اتاق بازرگانی تهران نیز اخیرا از کاهش بودجه عمرانی، افت 8/ 15 درصدی صادرات، 8 درصدی تولیدات صنعتی و ۱۲درصدی فروش صنایع و افزایش 4 درصدی ذخایر انبارهای تولیدی در سال جاری خبر داد و این ارقام را نشانه‌های رکود اعلام کرد.

 

بررسی آمار معاملات ضعیف و کم‌ رمق دیگر صنایع تولیدی و حجم بالای دپوی اجناس در انبار کارخانه‌ها نشان می‌دهد نه فقط صنعت فولاد، بلکه دیگر صنایع کالامحور نیز با رکود تقاضا دست و پنجه نرم می‌کنند که این شرایط ناخوشایند به افت دنباله‌دار قیمت‌ها و بعضا ورشکستگی بسیاری از بنگاه‌های تولیدی ختم شده است.

 

در کنار تحولات بازار غیررسمی، دیروز مبادلات فولادی بورس کالا نیز با عرضه سبد میلگرد مجتمع فولاد خراسان پیگیری شد. این شرکت 1100 تن نقدی سبد میلگرد گرید A3 در سایزهای 14 تا 28 را با قیمت 1310 تومان در هر کیلو عرضه کرد که تنها 110 تن آن خریداری شد. مجتمع فولاد خراسان این محصول را ابتدای سال جاری با قیمت هر کیلو 1400 تومان به تابلوی معاملات آورده بود، اما تداوم رکود تقاضا و قیمت شکنی‌های مکرر در بازار این محصول از ابتدای سال تاکنون موجب شده تا با افت 4/ 6 درصدی هم‌ اکنون سبد میلگرد این شرکت با نرخ هر کیلو 1310 تومان به خریداران ارائه شود.

 

از سوی دیگر از ابتدای سال تاکنون فولاد خراسان 39 هزار و 314 تن سبد میلگرد ارائه کرده که تنها 3784 تن آن خریداری شده است، یعنی 09/ 0 درصد از حجم عرضه مورد مبادله قرار گرفته است که تایید دیگری بر استقبال سرد خریداران از محصولات فولادی ارائه شده در بورس کالا و تداوم رکود است.

 

با توجه به افزایش جو خوشبینی‌ها نسبت به تایید کنگره از برجام و بسته شدن پرونده هسته‌ای ایران و غرب پس از سال‌ها چالش میان هر دو طرف، کارشناسان معتقدند می‌توان از سال 95 به رونق بسیاری از صنایع از جمله صنعت فولاد خوشبین و امیدوار بود؛ چراکه با لغو تحریم‌ها و آزاد شدن منابع مالی بلوکه شده، رشد اقتصادی بر مدار مثبت قرار گرفته و اغلب صنایع از رکود فعلی خارج خواهند شد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران