استراتژی جدید چینی ها در تولید عناصر نادر خاکی

استراتژی جدید چینی ها در تولید عناصر نادر خاکی

تولیدکنندگان خاک های نادر چین تلاش های خود را برای تولید محصولات پرعیار و حرکت به سوی کسب و کارهای پایین دستی افزایش داده اند چراکه عرضه مواد اولیه افزایش یافته خصوصا این که حجم بسیار زیادی از این مواد به صورت غیرقانونی استخراج می شوند.

 

به گزارش استیل پدیا، دست اندرکاران این صنعت می گویند ما کوشش بسیاری برای ایجاد فناوری های جدید در بخش محصولات پایین دستی انجام داده ایم اما بسیاری از شرکت های فعال در زمینه خاک های نادر ظرف سه تا پنج سال گذشته مجبور شده اند که به دلیل رقابت شدید در بازار و همچنین وجود تولید مازاد، تولیداتشان را متوقف کنند.

 

به عنوان مثال یک شرکت چینی در شهر Baotou توانسته است از آلیاژ خاک های نادر مانند چدن بورون دار نئودیوم به تولید آهنربا بپردازد.

 

این شرکت چینی که در گذشته فقط یک واحد ساده ذوب و تصفیه خاک های نادر بود، در حال حاضر در حدود ۴ تا ۵ درصد درآمدش را صرف تحقیق و توسعه می کند تا با بحران کنونی بازار مقابله کند.

 

آهن ربای تولیدی از خاک های نادر در نیروگاه های بادی، خودروهای برقی و صنایع نظامی کاربرد دارد. حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد محصولات این شرکت به کشورهای آلمان، ایتالیا، روسیه و کره جنوبی ارسال می شود.

 

پتانسیل بسیار بالایی در کاربرد خاک های نادر وجود دارد (خصوصا در بخش خودروهای برقی) چون بسیاری از شهرهای چین با آلودگی هوا دست و پنجه نرم می کنند.

 

از این رو دولت چین مصمم است که صنعت خاک های نادر را توسعه دهد و از این صنعت حمایت می کند تا یکپارچه شوند. اما به هر حال کارشناسان معتقدند که هزینه R&D در این صنعت کماکان بالا است.

 

هنگامی که بازار گرم است شرکت های معدنی علاقه ای به تحقیق و توسعه در این زمینه ندارند و زمانی که بازار با رکود و بحران مواجه می شود به دلیل جلوگیری از کاهش سود یا حتی مقابله با ضرردهی، نسبت به تحقیق و توسعه بی میل می شوند.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار صنعت بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران