علی نورزاد، معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد

بالاخره ایران ریل ملی تولید می‌کند؟

بالاخره ایران ریل ملی تولید می‌کند؟

کشورهای منطقه و جهان در حالی بر سرعت توسعه و پیشرفت صنعت ریلی خود هر روز بیش از گذشته می‌افزایند که ایران به‌عنوان نخستین کشور منطقه بیش از 100 سال است که از شبکه حمل‌ونقل‌ ریلی بهره‌مند بوده است.

 

به گزارش استیل پدیا، طلسم 100 ساله تولید اولین ریلی ملی اما در ایران باوجود بود و نبود تمامی امکانات تولید ریل، هنوز شکسته نشده است و تابستان امسال علی نورزاد، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل‌ کشور از تولید اولین ریل ملی در دهه فجر امسال(یعنی چند ماه دیگر) خبر داد.

 

مدیر عامل سابق ذوب‌آهن نیز چندی پیش از پیشرفت 85 درصدی پروژه تولید ریلی ملی خبر داد و گفت: با تولید ریل ملی ایران به‌عنوان هفدهمین کشور تولیدکننده ریل جهان مطرح می‌شود. اردشیر سعدمحمدی با بیان اینکه در ایران حدود 50 سال است فولاد به روش نوین تولید می‌شود اما طی این سال‌ها همواره وارد‌کننده ریل به‌عنوان یک کالای استراتژیک بوده‌ایم، اظهار کرد: ذوب آهن اصفهان از سال گذشته اقدامات جدی را برای تولید ریل آغاز کرد که این پروژه به پیشرفت 85 درصدی رسیده است.

 

وی با اشاره به تولید ریل ملی در دهه فجر افزود:‌ تمام تجهیزات مربوط به مولفه‌های کیفی تولید ریل خریداری شده و به‌زودی نصب می‌شود تا این محصول مطابق استانداردهای جهانی تولید شده و کشور برای اولین بار در این زمینه خودکفا شود. وی یادآور شد: ذوب‌آهن قادر خواهد بود ریل UIC85 را با قابلیت فراتر از ریل UIC60 (ریل مورد نیاز راه‌آهن) تولید کند.رهمچنین سه نوع ریل مورد نیاز در مترو، ریل آسانسور و ریل‌های معدنی نیز در این شرکت قابل تولید است. ایران در سال‌های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی یک واردکننده صرف ریل بود و هیچ تلاشی برای قطع وابستگی به خارج انجام نشد.

 

این در حالی بود که پس از پیروزی انقلاب تلاش‌هایی برای دستیابی به فناوری تولید ریل سرانجام به بار نشست و در اوایل دهه 70 شمسی کارخانه ذوب‌آهن اصفهان موفق به تولید ریل U33 شد. اما این موفقیت حدود 15 سال مورد توجه بهره‌ برداران شبکه ریلی کشور قرار نگرفت تا آنکه در سال 87 سرانجام تفاهم‌نامه‌ای بین مدیران وقت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و ذوب‌آهن برای تولید انبوه ریل U33 امضا شد. به فاصله 40 روز پس از 15 سال بلاتکلیفی اولین محموله ریل تولید داخل تحویل راه‌آهن شد، اما به دلیل آنچه کیفیت نامناسب و از رده خارج شدن ریل U33 اعلام شد، راه‌آهن دیگر سفارش جدیدی برای تولید ریل به ذوب‌آهن نداد و خواستار تولید ریل UIC60 (مناسب برای سرعت بالای 160 کیلومتر بر ساعت) شد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران