در هفت ماه نخست سال 2015 صورت گرفت

رشد 4 درصدی تولید فولاد خام ایران

رشد 4 درصدی تولید فولاد خام ایران

وضعیت بازار فلزات اعم از آهنی و غیرآهنی همچون اکثر بازارها رابطه تنگاتنگی با شرایط اقتصادی جهان دارد. در این میان هرچه یک محصول کاربردی‌تر باشد، تاثیر آن بر بازارهای جهانی پررنگ‌تر خواهد بود،این موضوع درخصوص فولاد به‌ وضوح قابل مشاهده است.

 

به گزارش استیل پدیا، در حال حاضر بیشتر کشورهای در حال توسعه در راستای همگام شدن با کشورهای پیشرفته و ارتقای جایگاه خود، به سمت صنعتی شدن خیز برداشته‌اند. در این بین آمارهای موسسه SMM (بازار فلزات شانگهای) نشان می‌دهد میزان تولید فولاد خام کشورمان در هفت ماه ابتدایی سال جاری میلادی، 3/ 7 درصد رشد را تجربه کرده و به 9 میلیون و 305 هزار تن رسیده است که در منطقه بیشترین میزان تولید را نشان می‌دهد.

 

چین به‌عنوان یک ابرقدرت اقتصادی یکی از مهم‌ ترین‌ تاثیرات را بر بازارها دارد. در ماه‌های اخیر، آمارهای ناامید‌کننده‌ای از اقتصاد این کشور اعلام شد و در نهایت شاهد هستیم که چندی است بازارهای داخلی با شرایط نزولی همراه هستند و سرمایه‌های هنگفتی تا‌کنون در بازار این کشور از بین رفته است. از دیگر سو، دولت چین در پی تلاش برای حمایت از تولید کنندگان داخلی، اقدام به اتخاذ یکسری تصمیمات مهم گرفته که از آن جمله می‌توان به کاهش واردات و افزایش میزان تولید داخلی اشاره کرد.

 

در همین راستا اگر نگاهی به آمارهای منتشر شده از سوی این کشور داشته باشیم، خواهیم دید که میزان تولیدات فولاد چین در ماه آگوست با رشد همراه بوده است. براساس ارقام موجود،‌ میزان تولید روزانه فولاد چین در اواسط ماه آگوست رقمی بالغ بر یک میلیون و 720 هزار تن بوده که نسبت به دهه اول همین ماه بیش از 41 هزار تن (روزانه) افزایش داشته است. این میزان، در مقایسه با مدت مشابه سال 2014 میلادی نیز بیش از 45/ 2 درصد رشد داشته که از بهبود روند تولید فولاد چین در بازه بلندمدت حکایت دارد.

 

آمار انجمن آهن و فولاد چین حاکی از افت میزان تولید فولاد جهان در ماه جولای سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال 2014 داشته و این در حالی است که تولید چین نسبت به سایر کشورهای جهان نسبتا بالاتر بوده است. براساس آمارها، در ماه جولای در مجموع حدود یک میلیارد و 330 میلیون تن فولاد خام تولید شده که بیش از 8/ 3 درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است. البته این رقم به نسبت ماه ژوئن با رشدی به اندازه 4/ 1 درصد همراه بوده است.

 

بسیاری از تحلیلگران با توجه به حرکت جهان به سمت و سوی صنعتی شدن هرچه بیشتر و در پی آن افزایش نیاز به تولید فولاد،‌ چشم‌انداز بازار فولاد را افزایشی پیش‌ بینی می‌کنند. با احتمال رشد چشمگیر میزان تقاضا، پیش‌بینی‌ها تا سال 2020 میلادی از بهبود محسوس شرایط فولاد در عرصه جهانی حکایت دارد.

 

در این میان، براساس جدیدترین گزارش‌ها،‌ بازار شمش خاورمیانه در آخرین روز معاملاتی هفته قبل با نوساناتی همراه بوده است. در مصر، تقاضا برای بیلت عمدتا پایین بود تا جایی که فاصله محسوسی با روند معاملات در بازار تولیدکنندگان کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (CIS) که بیلت را در محدوده 330 تا 335 دلار بر هر تن CFR به بازار ارائه می‌کنند، دارد.

 

در ایران طی هفته گذشته، قیمت بیلت داخلی به علت کاهش میزان تقاضا برای محصولات فولادی طویل، با افت همراه بوده است. بیلت سایز 150 میلی‌متر در محدوده بین 320 تا 325 دلار بر هر تن مورد دادوستد قرار گرفت که نسبت به روز معاملاتی قبل کاهش داشت. اما بهای بیلت سایز 125 میلی‌متر نیز بین 325 تا 330 دلار در نوسان بود که علت این افزایش قیمت، افت میزان تولید این کارخانه‌ها اعلام شده است. بسیاری از کارشناسان مدت‌ها است هشدار داده‌اند که بهای فولاد در وضعیت بحرانی به سر می‌برد و هرچه زودتر باید چاره‌ای برای برون‌رفت این محصول استراتژیک از رکود اندیشید، در غیر این صورت تعطیلی کارخانه‌ها و خروج بسیاری از خطوط تولید می‌تواند مهم‌ ترین‌ پیامد این وضعیت باشد.

 

تولید کنندگان چین و کشورهای مستقل مشترک‌المنافع در حال تلاش برای تصاحب بازار بیلت ترکیه هستند و نکته مهم از این رقابت تنگاتنگ، اهمیت بازار این کشور است. در حال حاضر برای تولید‌ کنندگان، خرید بیلت به جای استفاده از ضایعات، بسیار مقرون به‌ صرفه‌تر است. همچنین در چین، روند قیمت بیلت به‌طور مداوم در مسیر نزولی قرار دارد. تولید کنندگان چینی قیمت‌های صادراتی خود را بین 5 تا 10 دلار کاهش داده‌اند که خود حکایت از عمق رکود در این کشور دارد. در همین حال، ‌بازار عمان به دلیل واردات ارزان‌ قیمت از چین بسیار چالش‌برانگیز شده است.

 

نگاهی به بازار مفتول در منطقه خاورمیانه، نشان می‌دهد که این بازار نیز روندهای ریزشی را تجربه کرده است. روند تقاضا در اکثر کشورها، شرایط چندان دلچسبی ندارد و همین موضوع در کنار نوسان میزان تولیدات، به افت هرچه بیشتر قیمت‌ها در این بازار دامن زده است. بازار مفتول در اکثر کشورها از مصر و امارات متحده عربی گرفته تا ترکیه و اردن با کاهش تقاضا دست‌و‌پنجه نرم می‌کند و در کشورهایی همچون عربستان سعودی نیز روند تقاضا بسیار کند و ناامید‌ کننده است و فعالان این بازار براین باورند که این شرایط در بازه کوتاه‌ مدت و میان مدت نیز به همین منوال باقی خواهد ماند.

 

عربستان سعودی به شدت به درآمد نفت وابسته است و به همین میزان نیز نسبت به نوسانات بهای طلای سیاه آسیب پذیر است. این کشور دارای 18 درصد از ذخایر اثبات شده نفت جهان بوده و به‌ عنوان بزرگ‌ ترین‌ صادر‌کننده نفت به‌شمار می‌رود. دولت این کشور درصدد کاهش وابستگی آن به نفت و متنوع ساختن اقتصاد کشور است. بنابراین، به‌طور کلی بخش غیرنفتی به‌عنوان یک مجموعه عظیم برای بهره‌گیری در راستای همگون‌سازی سهم صنایع مختلف در اقتصاد در نظر گرفته می‌شود.

 

به‌ طور خاص، دولت عربستان سعودی در حال افزایش سرمایه‌ گذاری‌های خود در بخش توسعه اجتماعی و اقتصادی است. بودجه ملی این کشور در سال 2015 برای پروژه‌های آینده در تمام صنایع از آموزش و پرورش و بیمارستان‌ها گرفته تا بخش حمل و نقل افزایش یافته است. براساس آخرین گزارش‌ها، چشم‌ انداز صنعت فولاد عربستان تا سال 2020 میلادی صعودی است. تجزیه و تحلیل عملکرد صنعت فولاد درعربستان در بازه 2013 تا 2020 از رشد عمده آن حکایت دارد.

 

با توجه به بسیاری از داده‌های منتشر شده اخیر توسط انجمن جهانی فولاد (فولاد جهانی)، میزان تولیدات فولاد خام در منطقه خاور میانه در ماه جولای حدود 6/ 4 درصد افزایش یافته است. تولید فولاد خام این منطقه در طول ماه جولای سال جاری رقمی بیش از 2.351 میلیون تن ثبت شده در حالی که همین میزان در مدت مشابه سال گذشته میلادی، 2.247 میلیون تن محاسبه شده است. براساس این گزارش،‌ کل تولید فولاد خام ایران در ماه جولای سال جاری میلادی حدود 1.273 میلیون تن بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میلادی (1.290 میلیون تن) افتی حدود 3/ 1درصد داشته است.

 

همچنین قطر نیز در ماه جولای 2015 رقمی حدود 235 هزار تن فولاد خام تولید کرده که به‌ طور قابل توجهی و با رقم 13 درصد پایین‌تر از 270 هزار تن تولید ثبت شده در طول ماه جولای 2014 بوده است. در این میان، میزان تولید فولاد خام عربستان سعودی در همین بازه زمانی نسبت به سال گذشته میلادی رشدی چشمگیر داشته و به حدود 560 هزار تن رسیده است.

 

همچنین میزان کل تولید فولاد خام امارات متحده عربی در ماه جولای سال جاری حدود 283 هزار تن بوده که در مقایسه با میزان 165 هزار تن در ماه جولای 2014، جهشی به بزرگی 3/ 71 درصد را تجربه کرده است. براساس آمارها، میزان کل تولید فولاد خام در منطقه خاورمیانه در طول هفت ماه اول سال جاری بالغ بر 16.626 میلیون تن بوده که 2/ 3 درصد بالاتر از میزان 16.115 میلیون تن مربوط به دوره هفت ماه اول سال 2014 است.

 

- منیره نظامیوند‌چگینی - 


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران