استرالیا دومین مقصد بزرگ سرمایه گذاری چینی ها

استرالیا دومین مقصد بزرگ سرمایه گذاری چینی ها

با وجود آنکه استرالیا دومین مقصد بزرگ برای سرمایه گذاری خارجی چین محسوب می شود سرمایه گذاران این کشور، در هنگام سرمایه گذاری در آن با بالاترین مشکلات و مخالفت ها مواجه می شوند.

 

به گزارش استیل پدیا اگرچه این چالش ها هنوز وجود دارد ولی شرکت های چینی درسهای پر ارزشی از این چالش ها فرا گرفته اند که در سرمایه گذاری در خارج از کشور کمک شایانی را به آنها کرده است.

 

زمانیکه دبیر کل سابق کمیته مرکزی حذب کمونیست چین در سال 1985 از استرالیا بازدید می کرد، نخست وزیر وقت استرالیا (Bob Hawke) از او دعوت کرد که از منطقه پیلبارا در غرب استرالیا (بزرگترین منطقه تولید کننده سنگ آهن در جهان) بازدیدی داشته باشد.می گویند در پایان بازدید، دبیر کل چین تکه سنگی آهنی برداشته و آنرا در جیبش گذاشت.

 

در سال 1987 شرکت واردات - صادرات متالورژی چین 40 درصد از سهام شرکت Channar (شرکتی متعلق به شرکت عظیم انگلیسی- استرالیایی ریوتینتو) را خرید.

 

این اولین پروژه سرمایه گذاری مهم چینی ها پس از اصلاحات و آزاد سازی اقتصادی در اواخر دهه 1970 بود.

 

شرکت واردات - صادرات متالورژی چین پس از آن با شرکت دولتی فولاد سازی Sinosteel در سال 1993 ادغام شد.

 

در سال های اخیر میزان سرمایه گذاری چینی ها در استرالیا به 27 میلیارد دلار رسید که بالاتر از 17.5 میلیارد دلار سرمایه گذاری امریکایی ها در استرالیا است.

 

البته شرکت های چینی که به دنبال افزایش سرمایه گذاری در خارج از مرزهای خود هستند، با مشکلاتی نیز در اجرای پروژه ها در استرالیا مواجه اند.

 

استرالیا شدیداً به بازارهای چین وابسته است چون میزان سرمایه گذاری چینی ها همواره رو به افزایش است.

 

عمده نگرانی های استرالیایی ها مربوط به بنگاه های است که تحت نظارت دولت چین هستند چراکه ذهنیت آنها با بخش خصوصی شرکت های خارجی هماهنگی و همسویی ندارند.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران