سرمایه گذاری عظیم شیلی در مس

سرمایه گذاری عظیم شیلی در مس

روز دوشنبه قیمت مس برای تحویل در ماه دسامبر نسبت به هفته گذشته افزایش یافته و به 2.34 دلار در هر پوند رسید که این رقم 6 درصد بالاتر از 2.2 دلار در هر پوند یا 4850 دلار در هر تن هفته گذشته است.

 

به گزارش استیل پدیا مس در کمترین قیمت خود در روز 24 آگوست رسید که این نرخ از ژوئیه 2009 بی سابقه بوده است. هفته گذشته شرکت فری پورت مک موران (Freeport-McMoRan) اولین شرکت معدنی بزرگی بود که اعلام کرد برای مقابله با کاهش قیمت های مس، در نظر دارد هزینه های تولید خود را کاهش دهد.

 

این شرکت که بزرگترین تولید کننده مس و طلا در جهان شناخته شده و در شهر فینیکس آریزونا قرار دارد، می خواهد هزینه های سرمایه ای خود را در سال 2016 تا یک سوم کاهش داده، از میزان فروش در سال های 2016 و 2017 حدود 150 میلیون تن کاسته و از مقدار تولیدش تا سال 2016 حدود 20 درصد کم کند.

 

با این اقدامات و برنامه کاهشی که این شرکت در پیش خواهد گرفت، باید شاهد موجب افزایش قیمت سهام آن در بورس نیویورک بود. قرار است شرکت تا پایان هفته جاری 700 نیروی انسانی خود را اخراج کند.

 

اتحادیه کارگری می گوید افت قیمت مس بهانه است چون شرکت های چند ملیتی دارای سود کافی بوده و نباید کارگران خود را اخراج کنند.

 

شرکت کودلکو نیز توانسته در سال 2014 حدود 166 هزار تن مس تصفیه شده تولید کند که خود اقدامی جدی در امر کاهش هزینه ها است.

 

این شرکت اخیراً با مشکلات کارگری مواجه بود که 17 هزار تن از تولیداتش را از دست داد و نیز از میزان سودش کاسته شد و علیرغم افزایش تولید 5.5 درصدی نسبت به سال گذشته، سود آن به 875 میلیون دلار رسید.

 

کودلکو امیدوار است که بتواند در سال جاری یک میلیارد دلار از هزینه هایش بکاهد تا به هدف مورد نظر خود دست یابد.

 

شیلی بالغ بر یک سوم مس جهان را تولید می کند.

 

طبق آمارهای مربوط به سال 2014، تولید معدنی مس در شیلی حدود 5.9 میلیون تن بوده که اختلاف قابل توجهی با تولید چین که حدود 1.6 میلیون تن است، دارد.

 

بر اساس پیش بینی ها تا 10 سال آینده حجم سرمایه گذاری ها در صنعت معدن شیلی بیش از 100 میلیارد دلار خواهد بود. طبق این برآورد، 77 درصد این مبلغ در صنعت مس هدف گذاری شده است که حدود 80 میلیارد دلار را شامل می شود.

 

با وجود این، عواملی چون هزینه های بالای سرمایه گذاری و نبود اطمینان کافی بر فضای بازار، عملی شدن این پیش بینی ها را در هاله ای از ابهام قرار داده است.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فلزات پایه بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران