عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران

جذب سرمایه های داخلی و خارجی به بخش معادن و صنایع معدنی نیاز به پشتیبانی دولت دارد

جذب سرمایه های داخلی و خارجی به بخش معادن و صنایع معدنی نیاز به پشتیبانی دولت دارد

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران گفت: امروز شرایط کشور پس از توافق برجام، نسبت به گذشته متفاوت است و انتظار می رود دولت از سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای حضور در بخش معادن و صنایع معدنی پشتیبانی لازم را به عمل آورد.

 

پروا سلطانی اظهار داشت: سرمایه گذاران خارجی برای حضور در هر نقطه جهان رتبه بندی کشور مربوطه از نظر ریسک های سرمایه گذاری را مورد توجه قرار می دهد و شرایط تحریم وضعیت ویژه ای را برای کشور بوجود آورد.
وزارت صنعت، معدن و تجارت در سند راهبردی که به تازگی منتشر ساخته، در خصوص وضعیت ایران از نظر شاخص های بین المللی در ارتباط با شاخص آزادی اقتصادی آورده است، ایران مطابق بررسی صورت گرفته در سال 2014 با کسب امتیاز 40.3 در بین 178 کشور رتبه 173 جهان را دارد و در منطقه رتبه بیستم را به خود اختصاص داده است.
برپایه این بررسی، ایران با کشورهای لیبی، عراق و سوریه در یک سطح قرار گرفته و رتبه بحرین، امارات متحده عربی، قطر، عمان و عربستان سعودی به ترتیب 13 ، 28 ، 30 ، 48 ، 76 و 77 ذکر شده است.

 
براساس شاخص آزادی اقتصادی، پیشرفت کشورها از نظر حاکمیت قانون، کارایی مقررات تنظیمی، اصول دولت محدود و بازارهای آزاد مورد سنجش قرار می گیرند.
سلطانی در ارتباط با قرارداد صادرات سه میلیون تن سنگ آهن ایران به هند و واردات معادل این رقم گندله از این کشور، اظهار داشت: اتصال به بازار انحصاری سنگ آهن چین برای کشورمان به عنوان یک نقطه ضعف محسوب می شود اما ارتباط با بازار هند در واقع نکته مثبتی است.
وی اضافه کرد: شرایط فعلی برای صادرات سنگ آهن از طریق دریای عمان به بنادر غربی هند که از نظر مسافت فاصله کوتاهی با ایران دارد، می تواند در چارچوب قرار داد یاد شده موثر باشد.

 
سلطانی خاطرنشان ساخت: دولت در چارچوب سیاست تنظیم بازار نسبت به کاهش میزان عوارض صادرات سنگ آهن از 25 به 15 درصد وعده داده اما تاکنون این موضوع قطعی و اجرایی نشده است.

 وی گفت: واقعیت این است که در زمینه گندله نسبت به نیازمان، کشور کمبود دارد، اکنون واحدهای جدیدی در دست احداث قرار گرفته و پیش بینی شده طی دو سال آینده به خودکفایی دست یابیم.

 
محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن وتجارت روز گذشته در جمع خبرنگاران اظهار داشت: کشور با کمبود سالانه 6 میلیون تن گندله مواجه است که با بهره برداری از واحدهای در دست احداث تا اواخر سال آینده در این زمینه به خودکفایی خواهیم رسید.

 
به گفته سلطانی امروز رکود در بازار جهانی سنگ آهن حاکم شده و صادرات این ماده معدنی توجیه اقتصادی ندارد و در واقع این شرایط موجب شده که رویکرد کشورهای جهان به سمت فرآوری و بهره گیری از ارزش افزوده سنگ آهن باشد.
وی یادآور شد: قیمت جهانی هرتن سنگ آهن دانه بندی با عیار 61 درصد تحویل در بنادر چین اکنون حدود 50 دلار است و شرایط بازار روند نزولی در مقایسه با سال 92 و ماقبل آن دارد.

 
مدیر بازرگانی شرکت هندی کی.آی.او.سی.ال به تازگی گفته بود: هندوستان سنگ آهن با عیار 67 درصد را از برزیل وارد می کند و می تواند گندله مورد نیاز ایران را به این ترتیب تامین نماید.
پیش بینی شده، ارزش قرارداد فروش دو میلیون تن گندله هند به ایران به رقم حدود 200 میلیون دلار برسد.

 
بررسی های صورت گرفته نشان داد میزان ذخایر سنگ آهن کشور بالغ بر 5.1 میلیارد تن ،که از این رقم 2.8 میلیارد تن ذخیره قطعی و بقیه احتمالی است.
شمار معادن سنگ آهن کشور بیش از 200 معدن ذکر شده که از این رقم بیش از 90 معدن کمتر از یک میلیون تن ذخیره دارند، افزون بر 40 معدن از ذخیره ای بالغ بر یک تا 10 میلیون تن برخوردارند، حدود 40 معدن عیار متوسط 55 درصدی دارند، نزدیک به 30 معدن عیار 50 تا 55 درصدی و بیش از 60 معدن سنگ آهن عیاری کمتر از 50 درصد دارند.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران