پیشنهادهای جدید در برنامه ششم برای جذب نقدینگی معادن کوچک و متوسط

برای توسعه معدن پول نداریم

برای توسعه معدن پول نداریم

ضرورت ایجاد جذابیت در حوزه معدن در برنامه ششم دیده شده است.

 

دکتر مهدی کرباسیان، رییس هیات عامل ایمیدرو در برنامه اقتصاد ایران با بیان این مطلب گفت: عواملی که می تواند رشد جهشی در بخش معدن ایجاد کند، ظرفیت های انرژی و دسترسی به آب های آزاد درکنار پتانسیل های خوب معدنی کشور است. وی افزود: البته این را نیز نباید فراموش کرد که ما از نظر منابع مالی محدودیت داریم درحالی که باید برای این رشد جهشی منابع تامین شود.

 

کرباسیان با بیان این نکته که حوزه معدن بزرگ و در عین حال زمانبر است ادامه داد: جذابیت حوزه معدن از بسیاری از حوزه ها دیگر اقتصادی کمتر است که برای ایجاد این جذابیت در بین سرمایه گذاران در برنامه ششم پیشنهاداتی ارائه شده و یکی از این پیشنهادات ایجاد نقدینگی برای جذاب شدن این حوزه در بین معدنداران کوچک و متوسط است.

 

وی اظهار داشت: ظرف دو سال گذشته با وجود نقدینگی محدود در تمامی بخش های اقتصادی، با اتخاذ راهکارهایی و با مشارکت بخش خصوصی و دولتی توانستیم در ایمیدرو 1600 میلیارد تومان جذب سرمایه گذاری داشته باشیم تا طرح های نیمه تمام را به اتمام برسانیم.

 

رییس هیات عامل ایمیدرو همچنین تصریح کرد: در سال گذشته باوجود راکد ماندن بسیاری از پروژه ها، به کمک 412 میلیون دلار سرمایه گذاری، طرح هایی همچون طلای زرشوران را به مرحله بهره برداری رسانده و در مرحله تولید قرار دادیم.

 

وی عنوان کرد: امسال نیز 10 پروژه افتتاحی تنها در حوزه ایمیدرو داریم که دو مورد از این طرح ها شامل پتاس خور و بیابانک و قطران زرند در روزهای گذشته به بهره برداری رسیده است.

 

وی در توضیح طرح پتاس خور و بیابانک گفت: راه اندازی این طرح انجام شده و قرار است در آن شورابه های دریاچه نمک به پتاس تبدیل شود. همچنین در روزهای گذشته در ایمیدرو تصویب شد که سرمایه گذاری در صنایع پایین دستی طرح پتاس نیز انجام شود چراکه ارزش افزوده بالایی را ایجاد خواهد کرد.

 

رییس هیات عامل ایمیدرو ادامه داد: هفته گذشته نیز طرح قطران زرند افتتاح و راه اندازی شد چراکه از زغال سنگ علاوه بر تامین نیاز حرارتی در کوره های فولادی می توان 18 نوع ماده شیمیایی ارزشمند تهیه کرد.

 

وی تاکید کرد: ظرف چند روز آینده نیز ظرفیت واردات و صادرات اسکله فولاد دو برابر می شود و  تا پایان سال نیز 7 طرح دیگر به بهره برداری می رسد که ارزش سرمایه گذاری آن 370 میلیون دلار خواهد بود.

 

کرباسیان تصریح کرد: پیش بینی این است که در سال 95 در منطقه سنگان حداقل یک طرح 5 میلیون تنی گندله و یک طرح 2.5 میلیون تنی کنسانتره افتتاح شود همچنین پیش بینی می کنیم بخش آهن اسفنجی 2 طرح از 7 طرح فولادی نیز به بهره برداری برسد.

با توجه به اینکه زمینه فراهم است این نوید را می توان داد که دولت در تلاش است تا با تمامی مشکلات رونق را ایجاد کرده و اشتغال را برای جوانان فراهم کند.

 

بررسی چرخه تولید در کشور نشان می دهد صنایع معدنی نقش مهمی در تامین مواد اولیه مورد نیاز بسیاری از صنایع دارد و حرکت کشور را برای خودکفایی صنعتی هموار می کند.

 

رشد نسبی سهم محصولات معدنی در تولید ناخالص داخلی در سال 93 راهکارهای توسعه ارزش افزوده این بخش چیست؟

 

در جذب سرمایه گذار خارجی علاوه بر جذب سرمایه فیزیکی، دانش فنی و تکنولوژیکی و ماشین آلات پیشرفته استخراج و اکتشاف نیز وارد کرد. معادن باید به نحوی استفاده شوند که ذخیره منابعشان به سرعت کاهش و تقلیل نرود. باتوجه به لزوم افزایش نقش بنگاه های کوچک و متوسط در اقتصاد کشور تحقق این هدف چه الزاماتی دارد.

 

بیش از 90 درصد بنگاه های اقتصادی موجود در کشور از نوع متوسط است که بسیاری از آنها مشکل نقدینگی، عدم برنامه ریزی، عدم حمایت های لازمه را دارند.

 

دولت در جاهایی مشوق هایی را برای این واحدها فراهم کرده و از دخالت های بی مورد در فرایند تولید و صادرات جلوگیری کند چراکه بنگاه ها خود می توانند در تولید و صادرات نقش آفرین باشند.

 

کرباسیان در بخشی از صحبت های خود با اشاره به جلسه روز گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاونت معدنی این وزارتخانه گفت: وزیر به صراحت دستور به آزادسازی پهنه ها و کاهش جدی بروکراسی دارند.

 

وی با تصریح این نکته که اما زیاد بودن بروکراسی در حوزه معدن را قبول دارم افزود: البته برخی مقررارت نظیر استعلام ها از سازمان هایی نظیر محیط زیست یا سازمان زمین شناسی، به عنوان ضرورت شناخته می شوند.

 

رییس هیات عامل ایمیدرو در خاتمه به اقدامات مثبت دولت در لغو برخی واگذاری ها در بخش های معدن اشاره کرد و گفت: برخی سازمان ها همچون صندوق بیمه فعالیت های معدنی که تنها ارائه دهنده تسهیلات به بخش خصوصی است به اشتباه در لیست واگذاری ها قرار گرفته بودند که خارج شدند.

 

وی خاطرنشان کرد: پیش از این سرمایه صندوق بیمه فعالیت های معدنی 10 میلیارد تومان بود که با اقداماتی قرار است از این میزان به 68 میلیارد تومان و سپس در مراحل بعد به 200 میلیارد تومان برسد تا از طریق وجوه اداره شده به بخش معدن کمک شود.

 
خصوصی سازی از دیگر اقداماتی است که در مرحله بعد برای معدن در نظر داریم نظیر معادن گل گهر 5 و 6، خمرود و طبس به بخش خصوصی و غیر دولتی مزایده برگزار و به آنها واگذار شد.

 

همچنین تسهیل بروکراسی، جذب سرمایه گذار بویژه سرمایه گذار خارجی یا سرمایه گذاران ایرانی خارج از کشور به منظور افزایش بهره وری و در نتیجه خصوصی سازی و واگذاری از طریق مزایده طرح هایی نظیر معادن گل گهر 5 و 6، خمرود و طبس به بخش خصوصی از دیگر اقداماتی است که در سال جاری و سال های آتی پیگیری خواهیم کرد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران