خیز اژدهای زرد برای صادرات فزاینده فولاد

هشدار فولاد سازان چینی

هشدار فولاد سازان چینی

دست اندرکاران صنعت فولاد چین پیش بینی می کنند که در نیمه دوم سال جاری بدلیل افزایش موجودی انبارهای فولاد و استمرار افزایش تولید در شرایط ضعیف تر شدن تقاضای ناشی از رکود اقتصادی، در بازارهای بین المللی شاهد شدت گرفتن تنش های تجاری خواهیم بود.

 

تحلیلگران می گویند در نیمه دوم سال، بازارهای جهانی همچنان با عرضه مازاد روبرو بوده و شرکت ها نباید انتظار داشته باشند که بتوانند با افزایش صادرات با این بحران مقابله کنند.

 

در اوایل هفته گذشته شورای آهن و فولاد کشورهای آسیای جنوب شرقی (ASEAN) دولت چین را ترغیب کرد تا پاداش در نظر گرفته شده برای صادرات فولاد به کشورهای عضو آسه آن را لغو کند چون محصولات فولادی ساخت چین 3 تا 5 درصد ارزان تر از برخی بازارهای منطقه ای است.

 

یک تحلیلگر چینی می گوید شرکت های فولاد سازی چینی می بایستی بیشترین صادرات را به سایر کشورها داشته باشند تا از میزان فشار عرضه مازاد داخلی خود بکاهند.

 

فولاد سازان چینی قیمت های بهتری را در بسیاری از بازارهای جهانی پیشنهاد می کنند و صادرات به کشورهای آسیایی سریعتر انجام می شود.

 

صادرات فولاد به بقیه کشورهای آسیایی نسبت به نیمه اول سال گذشته 32 درصد افزایش داشته و به 36.55 میلیون تن رسیده است که 70 درصد کل صادرات کشور را دربر می گیرد. صادرات به کشورهای آسیای جنوب شرقی نیز افزایش قابل توجهی داشته است. 

 

افزایش اقدامات ضد دامپینگی و همچنین راهکارهای یارانه ای روشی معمول برای حمایت از صنایع ملی برخی کشورها برای مقابله با رقبای خارجی است.

 

براساس اطلاعات وزارت بازرگانی چین حدود 53 اقدام تجاری توسط 18 کشور در منطقه در نیمه نخست سال جاری علیه چین آغاز شده که 20.4 درصد نسبت به دوره مشابه آن در سال گذشته افزایش نشان می دهد.

 

علاوه بر این پیش بینی شده است که امریکا و اروپا چندین اقدام تجاری علیه چین در نیمه دوم سال جاری انجام دهد.

 

در ماه اوت امریکا اعلام کرد که اقدامات ضد دامپینگی و یارانه ای علیه چین، برزیل و هند برای صادرات ورق به امریکا را آغاز کرده است.

 

وزارت بازرگانی امریکا تا 11 سپتامبر حکم بررسی های اولیه خود را در این رابطه صادر خواهد کرد. احکام صادره علیه چندین فولاد ساز چینی از جمله فولاد سازی های Anshan ،Benxi است که عمده ترین صادرکنندگان چینی هستند.

 

در سال 2014 چین 898 هزار تن ورق به امریکا صادر کرده که دو برابر سال قبل آن یعنی 2013 است.

 

کاربرد ورق نورد سرد فولادی عمدتاً در ساخت میز و صندلی، جعبه، کامپیوترها، لوازم خانگی و انواع محصولات ساختمانی مرتبط استفاده می شود اما مالیات اعمال شده ضد دامپینگ علیه صادرات چین در واقع صادرات را کاهش نداده است.

 

از آنجایی که شرکت های فولاد سازی چینی در اکثر بازارهای جهانی این کالای اساسی وجود دارند، آنان نیز می دانند که چگونه از منافع خود دفاع یا حفاظت کنند.

 

چین نیز اعمال اقدامات ضد دامپینگی خود را علیه صادرات برخی از محصولات کشورها از جمله ژاپن، کره جنوبی و اروپا در ماه گذشته آغاز کرده است. این محصولات ورق های الکتریکی خاص می باشند.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران