فراز و فرود بازار آهن در هفته‌ای بدون معامله

بازار فولاد در انزوا

بازار فولاد در انزوا

فعالان بازار قیمت میلگرد و تیرآهن را در کف قیمتی خود ارزیابی کردند.

 

به گزارش استیل پدیا، رکود به سرعت ریشه می‌دواند و قیمت‌ها را نیز با خود به پایین می‌کشد؛ این شرایط این روزهای بازار آهن پایتخت است. رکود در معاملات به قدری بر بازار آهن سایه افکنده است که به گفته فعالان بازار نه افزایش و نه کاهش رقابتی قیمت‌ها تاثیری بر معاملات نداشته است.

 

نگاهی به قیمت‌ها در بازار آهن دو شرایط متفاوت را برای محصولات نشان می‌دهد؛ درحالی‌که محصولاتی مانند تیرآهن و میلگرد در هفته‌ای که رو به پایان است روندی کاهشی داشته‌اند، بازار ورق با جهش قیمت‌ها همراه بوده است. نگاهی به روند تغییر قیمت میلگرد از ابتدای هفته گذشته  نشان می‌دهد که قیمت این محصول به‌ طور متوسط تا 3 درصد کاهش داشته است و تیرآهن هم که برای مدت‌ها به واسطه مدیریت قیمت  با افت همراه نبوده، حداکثر5درصد کاهش قیمت را به خود دیده است.

 

این میزان کاهش قیمت میلگرد و تیرآهن در حالی در بازار آهن رخ داده است که فعالان این بازار قیمت‌های فعلی را در «کف» ارزیابی می‌کنند. به عقیده فعالان بازار اگرچه شدت رکود در بازار آهن مانع از افزایش قیمت محصولات فولادی تحت تاثیر رشد نرخ ارز شده است، اما در عین حال این اتفاق باعث ناامیدی آنها از توقف روند افت قیمت‌ها در هفته آینده به واسطه رشد قیمت ارز نشده است.

 

ورق در اوج می‌ماند؟

 

اما در حالی ریزش قیمت میلگرد و تیرآهن در بازار تقریبا با رشد قیمت‌ ارز همزمان شده است که تاثیر بازار ورق از این ماجرا به شکلی دیگر است. بر این اساس بعد از رسیدن نرخ ارز به 3600 تومان در اوایل هفته جاری، قیمت ورق نیز با رشد 30 تا 70 تومانی همراه شد که تحت تاثیر این اتفاق، قیمت لوله صنعتی و پروفیل نیز تا مرز 100 تومان در برخی از لیست‌های فروش افزایش یافت. با این وجود فعالان بازار ورق عقیده دارند تاثیر قیمت ورق از رشد نرخ ارز اتفاقی روانی بوده است که به زودی به نقطه پیش از افزایش قیمت‌ها باز خواهد گشت. یک فعال بازار ورق با تاکید بر تشدید رکود در این بازار بعد از رشد قیمت‌ها می‌گوید: دقیقا از روزی که قیمت ورق تحت تاثیر نرخ ارز با رشد همراه شد، معاملات نیز در این بازار متوقف شده‌اند زیرا همه در انتظار بازگشت قیمت‌ها هستند.

 

عباس عامری در ادامه می‌گوید: اگرچه شوک افزایش قیمت در بازار ورق با هدف تحریک تقاضا برای خرید رخ داد اما آنچه ما در بازار شاهد آن هستیم درست عکس انتظاری است که طراحان این سناریو داشته‌اند. به عقیده این فعال بازار، افزایش قیمت ورق سیاه و ورق روغنی به بهانه رشد نرخ ارز، بازار این محصول را بیش از پیش با رکود همراه کرده است تا جایی که تلفن دفاتر فروش ورق در طول روزهای گذشته حتی یک بار نیز انتقال‌ دهنده‌ مکالمه‌ای با محتوای معامله نبوده‌اند. به گفته کارشناسان رشد قیمت ورق در بازار در حالی همچنان جریان دارد که تولید کننده اصلی ورق در کشور، هیچ تغییری در قیمت محصولات خود یا میزان عرضه نداشته است، بنابراین کارشناسان عقیده دارند تاثیر روانی رشد نرخ ارز به زودی در بازار ورق از بین خواهد رفت.

 

هیاهو برای هیچ

 

همان‌ طور که اشاره شد بازار فولاد به قدری غرق در رکود شده است که نه افزایش و نه کاهش قیمت‌ها تبدیل به عاملی برای تقویت معاملات نمی‌شوند. با وجود این برخی تلاش‌ها برای کنترل قیمت تیرآهن و میلگرد همچنان ادامه دارد تا آنجا که فعالان بازار عقیده دارند افت قیمت‌ها در بازار این دو محصول مدیریت شده و با هدف است. این اظهار نظر در حالی وجود دارد که از زاویه‌ای دیگر این‌طور به نظر می‌رسد که افت چشمگیر قیمت تیرآهن و میلگرد در بازار در شرایطی رقم می‌خورد که کارخانه‌های تولید کننده دیگر چیزی برای از دست دادن ندارند.

 

در واقع در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که به نظر می‌رسد هدف غایی تولید کنندگان جلوگیری از تعطیلی خطوط تولید به قیمت ادامه داشتن زیان در فروش است چراکه هزینه‌های تعطیل کردن یک خط تولید به مراتب بیشتر از کاهش قیمت‌ها است. اینها را علی‌اصغر بهرامی، مدیر بخش فلزات کارگزاری مفید می‌گوید و در ادامه با اشاره به صادرات انبوه فولاد از سوی چین می‌گوید: صادراتی که چین با وجود کاهش میزان تولیداتش در پیش گرفته است، چشم‌ انداز بازار و قیمت‌ها را در آینده نابسامان‌تر نیز جلوه می‌دهد با این وجود به نظر می‌رسد دست‌ اندرکاران تولید فولاد به دنبال راهکارهایی برای مقابله با چین و شرایط رکودی بازار فولاد هستند زیرا در غیر این صورت ورشکستگی سرنوشتی محتمل به نظر می‌رسد.

 

در نهایت یک فعال بازار آهن در رابطه با آینده این بازار در چشم‌اندازی نه چندان بلند مدت می‌گوید: با توجه به افزايش نرخ ارز، قيمت ورق بین 30 تا 70 تومان افزايش داشت كه همين مورد باعث افزايش ١٠٠ توماني در هر كيلو پروفيل شد، ولي با توجه به ثبات قيمت ميلگرد و تير آهن در کارخانه‌های اصلی تولید کننده و اينكه تقريبا قيمت‌ها تحت كنترل عرضه‌ كننده هستند، به نظر می‌رسد قیمت‌ها در آینده‌ای نه چندان دور با ثبات همراه باشند.

- سارا مالکی-


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران