تولید ۲۵ میلیون تنی فولاد ایران با بیشترین رشد در سطح جهان

تولید ۲۵ میلیون تنی فولاد ایران با بیشترین رشد در سطح جهان

در روزهای انتهایی ماه ژانویه سال جدید میلادی، انجمن جهانی فولاد (WSA) گزارش خود از وضعیت فولاد دنیا را منتشر کرد. تولید حدود ۸/ ۱ میلیارد تنی فولاد در جهان و ارتقای جایگاه ایران از سیزدهم به دهم از نکات قابل توجه این گزارش بود.به گزارش «چیلان»، جزئیات عملکرد سال ۲۰۱۸ فولاد جهان به شرح زیر است:

 

بخش اول: تولید برترین کشورهای فولاد ساز جهان در سال ۲۰۱۸

براساس آمار انجمن جهانی فولاد، ۶۴ کشور عضو انجمن جهانی فولاد در سال گذشته به تولید یک میلیارد و ۷۸۹ میلیون و ۵۹۰ هزار تن فولاد رسیدند که نسبت به سال ۲۰۱۷ رشد ۵/ ۴ درصدی داشته است. چین که همچنان و با فاصله قابل توجهی از سایر کشورها در رتبه نخست برترین تولیدکنندگان فولاد جهان قرار دارد، به تولید ۹۲۸ میلیون و ۲۶۴ هزار تن فولاد رسیده است که تولید فولاد میانی آن رشد ۶/ ۶ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۷ داشت.هند که در سال ۲۰۱۸ توانست جایگاه دوم را از ژاپن بگیرد و به‌عنوان دومین فولادساز جهان شناخته شد، در سال گذشته ۱۰۶ میلیون و ۴۶۳ هزار تن فولاد میانی تولید کرده است که ۹/ ۴ درصد رشد نسبت به سال ۲۰۱۷نشان می‌دهد. ژاپن سومین فولادساز برتر دنیا با افت ۳/ ۰ درصدی، تولید فولاد خود را به ۱۰۴ میلیون و ۳۲ ۸ هزار تن رساند. این کشور در سال گذشته جایگاه دوم خود را از دست داد و تولید فولاد میانی آن به کمترین میزان در ۹ سال اخیر رسید. در زمینه صادرات نیز این کشور با ۲/ ۴ درصد افت نسبت به سال ۲۰۱۷، مجموعا ۵۳/ ۳۶ میلیون تن فولاد صادر کرد.

 

کاهش تولید و صادرات فولاد ژاپن به مجموعه‌ای از بلایای طبیعی که در سال ۲۰۱۸ رخ داده است مربوط می‌شود که باعث تضعیف خدمات لجستیکی و حمل و نقل و همچنین زنجیره‌های تامین در این کشور شد. آمریکا نیز به‌عنوان چهارمین فولادساز برتر، تولید را با ۲/ ۶ درصد رشد به ۸۶ میلیون و ۶۹۸ هزار تن رسانده است. کره جنوبی بعد از آمریکا در رده پنجم قرار داشته و با رشد ۲ درصدی تولید را از ۷۱ میلیون و ۳۰ هزار تن در سال ۲۰ ۱۷ به ۷۲ میلیون و ۴۶۳ هزار تن رسانده است. روسیه هم در رقابتی نزدیک با کره جنوبی با تولید ۷۱ میلیون و ۶۸۰ هزار تن فولاد میانی، ششمین فولادساز برتر دنیا شده است. روسیه افزایش ۳/ ۰ درصدی را در تولید به ثبت رسانده است. بعد از روسیه نیز آلمان با تولید ۴۲ میلیون و ۴۴۰ هزار تن در رتبه هفتم قرار دارد که البته افت ۲ درصدی را نسبت به سال ۲۰۱۷ داشت.

نرخ رشد ۴ برابری تولید فولاد ایران نسبت به میانگین جهانی

ایران نیز که جایگاه سیزدهم خود را به دهم ارتقا داده است، توانست در سال ۲۰۱۸ به تولید ۲۵ میلیون تن فولاد دست یابد که حدود ۴/ ۱ درصد کل تولید فولاد جهان است و رشد قابل توجه ۷/ ۱۷درصدی نسبت به سال ۲۰۱۷ با تولید ۲۱ میلیون و ۲۳۶ هزار تن را نشان می‌دهد. این نرخ رشد تولید، ۴ برابر میانگین جهانی و بیشترین نرخ در بین کشورهای فولادساز دنیا است. ایران در ماه‌های پایانی سال ۲۰۱۸ توانسته بود سه کشور ایتالیا، تایوان و اوکراین را پشت سر گذاشته و دهمین فولادساز برتر دنیا شود. رشد تولید فولاد ایران بیشتر از سایر کشورهای فولادساز دنیا بوده است. ایران در ماه‌های مختلف سال گذشته به ترتیب در ژانویه یک میلیون و ۵۷۳ هزار تن، فوریه یک میلیون و ۴۲۶ هزار تن، مارس یک میلیون و ۶۳۵ هزار تن، آوریل یک میلیون و ۷۳۵ هزار تن، مه ‌یک میلیون و ۷۹ ۳ هزار تن، ژوئن یک میلیون و ۷۸ ۵ هزار تن، جولای یک میلیون و ۷۵۰ هزار تن، آگوست یک میلیون و ۸۱ ۶ هزار تن، سپتامبر یک میلیون و ۹۱۸ هزار تن، اکتبر یک میلیون و ۸۷ ۲ هزار تن، نوامبر یک میلیون و ۹۵۲ هزار تن و دسامبر یک میلیون و ۹۸۰ هزار تن فولاد خام تولید کرده است. تولید فولاد خام ایران در دسامبر رکورد زد و به بیشترین میزان در طول سال ۲۰۱۸ رسید.

بخش دوم: تقاضای فولاد جهان در سال ۲۰۱۹

به گفته انجمن جهانی فولاد (WSA) انتظار می‌رود که تقاضای جهانی فولاد در سال ۲۰۱۹ با توجه به رشد کند اقتصاد چین، حداقل ۴/ ۱ درصد افزایش داشته باشد. با این حال پیش بینی شده است که اگر چین در سال جاری میزان مصرف فولاد خود را یک تا ۲ درصد افزایش دهد، نرخ رشد تقاضای فولاد جهانی به ۲ درصد برسد. در این سناریو، تقاضای فولاد چین با ۶۴/ ۰ میلیارد تن محصول نهایی تولید شده، به میزان سال گذشته قناعت نخواهد کرد و به رشد بیشتر تقاضای فولاد در سال ۲۰۱۹ منجر خواهد شد. علاوه بر این، هند نیز می‌تواند مصرف فولاد را در سال ۲۰۱۹ برای تامین نیازهای جمعیت رو به رشد خود افزایش دهد. تولید فولاد این کشور در سال ۲۰۱۸ به میزان ۹/ ۴ درصد افزایش داشته و به ۵/ ۱۰۶ میلیون تن رسید. این گزارش می‌افزاید ژاپن به دنبال تصاحب مجدد جایگاه دومی تولید فولاد جهانی در سال ۲۰۱۹ و بازپس‌گیری آن از هند است. تولید فولاد خام ژاپن در سال ۲۰۱۹ با توجه به تقویت تقاضای داخلی و برگزاری المپیک ۲۰۲۰ توکیو، رشد مناسبی را ثبت خواهد کرد. علاوه بر این، انتظار می‌رود که این افزایش تولید محصولات فولادی به علت کاهش وقوع بلایای طبیعی احتمالی در سال جاری و در مقایسه با سال ۲۰۱۸ باشد.

ایران دومین تولیدکننده آهن اسفنجی جهان

براساس آمار انجمن جهانی فولاد، ایران در سال ۲۰۱۸ بالغ بر ۲۵ میلیون و ۵۴۰ هزار تن آهن اسفنجی تولید کرده درحالی که تولید این محصول در کشور در سال ۲۰۱۷ حدود ۱۹ میلیون و ۴۰۱ هزار تن بود. ایران با این میزان تولید، جایگاه دوم برترین تولیدکنندگان آهن اسفنجی جهان بعد از هند را دارد. هند در سال گذشته ۳۰ میلیون و ۳۶۸ هزار تن آهن اسفنجی تولید کرده که از سال ۲۰۱۷ با تولید ۲۹ میلیون و ۵۰۵ هزار تن، ۹/ ۲ درصد بالاتر است. این درحالی است که تولید آهن اسفنجی ایران رشد ۶/ ۳۱ درصدی داشته است. ۱۲ کشور عضو انجمن جهانی فولاد که تقریبا ۸۵ درصد تولید آهن اسفنجی جهان در سال ۲۰۱۷ را به خود اختصاص داده‌اند نیز با رشد ۱۱/ ۶ درصدی که بیشتر از همه ناشی از رشد تولید ایران و سپس آرژانتین و مصر است، از تولید ۷۵ میلیون و ۳۶۶ هزار تن به ۸۴ میلیون و ۳۶۸ هزار تن رسیدند.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران