عدم افت محسوس تولید و فروش از دیگر نکات مثبت گزارش فصل سوم سال این شرکت فولادی‌ است.  گزارش ۹ماهه «فولاژ» نشان می‌دهد که این شرکت در پاییز موفق به ثبت فروش ۵۴۳ میلیارد تومانی شده‌ که رشد ۷/ ۴۶ درصدی نسبت به میانگین فصلی عملکرد نیمه نخست سال را نشان می‌دهد.  این رشد فروش بیش از هرچیز متکی بر ترکیب افزایش ۵/ ۳۸  درصدی نرخ و ۱۴ درصدی مقدار فروش محصولات آلیاژی به‌عنوان مهم‌ترین‌ محصول شرکت است. از سوی دیگر رشد درآمد فروش از رشد نرخ بهای تمام‌شده سبقت گرفته ‌است.

 

به معنی دیگر، افزایش هزینه‌های تولید محصولات به حدی نبوده که ترکیب سودآوری را تحت‌الشعاع قرار دهد و این خبر خوبی برای فولاد آلیاژی به حساب می‌آید. هرچند در این میان نباید از این نکته غافل شد که ثبات نسبی دستمزد مستقیم و سربار تولید در یک دوره مالی نقش بسزایی در عدم جهش بهای تمام شده تولید داشته است که این موضوع می‌تواند در سال آینده دستخوش تغییر شود و حاشیه سود ناخالص را کاهش دهد. 

 

نگاهی به جزئیات بهای تمام شده موید این مطلب است. مواد مستقیم مصرفی که عمدتا شامل محصولات نیمه آماده فلزی هستند و با رشد قیمت همراه بوده‌اند؛ نسبت به میانگین فصلی نیمه نخست سال رشد بیش از ۵۰ درصدی را تجربه کرده‌اند حال آنکه دستمزد مستقیم و سربار تولید به ترتیب ۵ و ۱۴ درصد افزایش را نشان می‌دهد. انتظار می‌رود در صورت عدم بروز مشکلات فروش در ادامه سال نیز روند سودآوری پاییز در زمستان نیز قابلیت تکرار داشته باشد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان