صرفه‌جویی ۲۵ میلیون یورویی با ۹ محصول جدید در فولاد

صرفه‌جویی ۲۵ میلیون یورویی با ۹ محصول جدید در فولاد

نخستین نمایشگاه زنجیره تامین فولاد (سیمکس ۲۰۱۹) با حضور فرشاد مقیمی معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی،شهباز حسن‌پور نماینده مردم سیرجان در مجلس شورای اسلامی، مهدی طیب‌زاده رئیس اتاق بازرگانی کرمان و محمد صنعتی پیشکسوت صنعت و معدن استان کرمان، چهارشنبه (۲۶ دی) در ۳ سالن اصلی نمایشگاه‌های بین‌المللی جنوب شرق کرمان با حضور ۷۸ شرکت داخلی گشایش یافت و دیروز (۲۸ دی) به کار خود پایان داد.

 

رشد ۵۰برابری صنعت فولاد


به گزارش استیل پدیا، در آیین گشایش نمایشگاه تامین زنجیره فولاد (سیمکس ۲۰۱۹) فرشاد مقیمی، معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تاریخچه صنعت فولاد کشور عنوان کرد: در سال ۵۷ تنها ۲ واحد فولادسازی در کشور مشغول فعالیت بودند و ۶۷۰ هزار تن محصول تولید می‌کردند که برای ۷۰۰ نفر اشتغالزایی شده بود، در حالی که اکنون تعداد این واحدها با ۲۲ میلیون تن ظرفیت به ۹۷ کارخانه رسیده و بیش از ۳۵ هزار نفر در این واحدها مشغول به کار هستند. به عبارت دیگر در صنعت فولاد با ۴۵ تا ۵۰ برابر رشد روبه‌رو شده‌ایم. همین امر موجب شده است کشور ما در تولید فولاد به رتبه سیزدهم در جهان و دوم در منطقه برسد.
مقیمی بر اهمیت بومی‌سازی صنعت در کشور تاکید کرد و گفت: محدودیت‌ها باعث نوآوری و بومی‌سازی در کشور می‌شود. از این رو تحریم‌ها می‌توانند برای ما افتخار بیافرینند. ما در وزارت صنعت، معدن و تجارت، تمرکز منابع مالی و انسانی را بر بومی‌سازی استوار کرده‌ایم.


معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه خاطرنشان کرد: امسال در حوزه فولاد توانستیم ۹ محصول جدید را در بازار عرضه کنیم که تا پیش از این به‌وسیله واردات تامین می‌شد و سبب ارزبری ۲۵ میلیون یورویی می‌شد. مقیمی ادامه داد: از این رو باید در زمینه مدیریت، واردات این موضوع را به شدت پیگیری کنیم که اگر در محصولی توان تولید داخلی برای آن وجود دارد، از واردات آن پیشگیری شود.
مقیمی افزود: نمایشگاه‌های دستاوردهای انقلاب اسلامی، دانش و توانمندی به‌دست آمده در کشور را به نمایش می‌گذارند و مصرف‌کنندگان به توانمندی داخلی اعتماد دارند.
وی همچنین با اشاره به اینکه در شرایط فعلی، فضای مجازی می‌تواند فرصت مناسبی باشد، عنوان کرد: همان‌گونه که نمایشگاه‌های فیزیکی برگزار می‌کنیم، می‌توانیم نمایشگاه‌های مجازی را نیز راه‌اندازی کنیم تا افراد در نقاط مختلف کشور و جهان بتوانند از این توانمندی‌ها بازدید کنند.


معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به محدودیت‌های بخش صنایع کشور گفت: ثبت سفارش را به استان‌ها تفویض کردیم و اختیارات وزارت صنعت، معدن و تجارت به علت بعد مسافت به این سازمان در استان‌ها منتقل داده شده است. همچنین زمینه سیاست‌گذاری و فرآیندهای الکترونیک در استان‌ها مهیا شده است.
مقیمی اظهار کرد: ستاد تسهیل را در سطح ملی به رفع مسائل بومی بخش صنعت تخصیص دادیم. همچنین در نشستی با کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در حال شناسایی موارد لازم برای تفویض اختیارات به استان‌ها هستیم زیرا این امر موجب افزایش سرعت تولید و کاهش هزینه‌ها می‌شود.
وی همچنین با اشاره به شناسایی ۳۵ مشکل اساسی بخش خصوصی در حوزه صنعت خاطرنشان کرد: با همفکری انجمن، تشکل‌ها، اتاق‌های بازرگانی و بخش خصوصی، مشکلات حوزه گمرک شناسایی و برطرف شده است. وی تاکید کرد: با گمرگ نیز به توافق رسیده‌ایم که اختیارات این دستگاه به ستاد تسهیل استان‌ها سپرده شود و با تفویض اختیارات به استانداری‌ها برخی مشکلات این حوزه برطرف خواهد شد. معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره تعامل با بانک مرکزی برای تامین مالی واحدهای صنعتی نیز عنوان کرد: در جلسه‌های آینده با بانک مرکزی، مشکلات بخش واردات و صادرات، تامین منابع مالی و سرمایه در گردش فعالان اقتصادی و واحدهای تولیدی را رفع خواهیم کرد.


مقیمی اضافه کرد: ۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار بانک مرکزی در بودجه سال ۹۸ در بخش نوسازی، تکمیل طرح نیمه‌تمام و کمک‌های بلاعوض اختصاص می‌یابد.
وی خاطرنشان کرد: با مصوبه سران سه قوه، اختیار ثبت سفارش به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی داده شده و ۳هزار و ۲۴۳ تعرفه به این مناطق اعلام شد که واردات ماشین‌آلات و مواد اولیه به مناطق آزاد بدون ثبت سفارش امکان‌پذیر خواهد شد.
معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین با اشاره به این موضوع که اکتشافات یکی از اولویت‌های اصلی سازمان زمین‌شناسی است، گفت: مواد اولیه کارخانه‌های فولاد باید از خارج وارد شده یا ذخایر جدید در داخل کشور شناسایی شوند که در آینده با چالش اساسی روبه‌رو نشویم.
مقیمی با اشاره به اهمیت صادرات نیز بیان کرد: مشکلات بخش صادرات نیز باید از سوی دستگاه‌ها شناسایی و اعلام شوند.
وی در ادامه گفت: ستاد تنظیم بازار داخل کشور به علت برخی رفتارهای غیرحرفه‌ای در زمان تحولات ارزی، بازار داخلی را متشنج کرد البته ساز کار مناسب برای رصد این ستاد در آینده پیش‌بینی شده است.


کرمان قطب فولاد کشور می‌شود


همچنین محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در آیین گشایش نخستین نمایشگاه زنجیره تامین فولاد (سیمکس ۲۰۱۹) عنوان کرد: استان کرمان ظرفیت‌های معدنی بالایی دارد و بخش قابل توجهی از مواد معدنی کشور در استان کرمان وجود دارد. پورابراهیمی در ادامه خاطرنشان کرد: امروز استان کرمان به یکی از قطب‌های فولاد کشور تبدیل شده و نیاز است از ظرفیت‌های تولید فولاد در زمینه حرکت در سایر حوزه‌ها بهره‌گیری شود.


پورابراهیمی در ادامه خاطرنشان کرد: در زنجیره سنگ‌آهن هر گام رو به جلو ارزش‌افزوده بیشتری را به وجود می‌آورد. وی همچنین با اشاره به انتقال آب خلیج‌فارس به مرکز ایران عنوان کرد: تا ۲ سال آینده، مهم‌ترین مشکل مربوط به توسعه فعالیت‌های استانی که کمبود آب بوده برطرف خواهد شد و طرح خط انتقال منابع آب شرب صنعتی به ۳ استان یزد، هرمزگان و کرمان انتقال داده خواهد شد. این پروژه هم‌اکنون با ۶۷درصد پیشرفت فیزیکی همراه بوده و تا ۲ سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. دومین خط انتقال آب نیز در حال نهایی شدن است که امکان استفاده از آب شرب و صنعتی برای سایر استان‌ها را نیز فراهم خواهد کرد.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز از ارائه مصوبه یک میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی در شورای‌عالی اقتصادی، خبر داد و گفت: نبود توان مالی بانک‌ها برای تامین مالی پروژه‌ها با سیاست افزایش سرمایه در بانک‌های دولتی و خصوصی مورد بررسی قرار گرفته که با افزایش ۳ برابری سرمایه، قدرت مالی بانک‌ها با توان سال ۹۶ برابری کند. به گفته پورابراهیمی، افزایش سرمایه بانک‌ها از محل تسهیل حساب ارزی خواهد بود. وی افزود: شرکت‌هایی که تعهد ارزی و تامین مالی ارزی دارند باید جریان مالی خود را به صادرات متصل کنند.
این نماینده مردم در خانه ملت افزود: باوجود تمام تحریم‌ها و سختی انتقال اعتبارات خارجی، با امتداد سیاست‌های ارزی بانک مرکزی، نرخ ارز کاهش خواهد یافت.
پورابراهیمی عنوان کرد: در شرایط فعلی، ادبیات ما باید از حالت سیاسی خارج شده و به ادبیات توسعه‌ای تبدیل شود. وی تاکید کرد: اشتغال و توسعه، خواست همه مردم است و مردم از ادبیات سیاسی خسته شده‌اند.


تکمیل زنجیره فولاد در کرمان


همچنین در آیین گشایش نمایشگاه تامین زنجیره فولاد کرمان، مهدی طبیب‌زاده، رئیس اتاق بازرگانی کرمان عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که تولیدکنندگان با آن روبه‌رو هستند، تعدد بخشنامه‌های دولتی است که این امر تمایل فعالیت تولیدکنندگان بخش خصوصی را کاهش داده و این نقیصه باعث کاهش توان رقابت آنها در برابر رقیبان خارجی در صادرات شده است. طبیب‌زاده گفت: باید به سمت تکمیل زنجیره فولاد در استان حرکت کنیم چراکه با افزایش صادرات، ضمن افزایش درآمدهای ارزی کشور، رشد اقتصاد استان کرمان نیز شتاب خواهد گرفت.
وی ادامه داد: یکی از مسائل در زمینه صنعت فولاد این است که آمار دقیقی در دست نیست و بهتر است در این زمینه یک بانک اطلاعاتی درست در کشور ایجاد شود.
رئیس اتاق بازرگانی کرمان ادامه داد: با توجه به آمارهای ارائه شده در زمینه تولید فولاد باید به صادرات اختصاص یابد، آیا امکانات لازم برای این صادرات در کشور وجود دارد؟
طبیب‌زاده ادامه داد: اگر پیمان‌سپاری ارزی انجام شود، جاذبه‌های صادرات کاهش پیدا می‌کند. وی با اشاره به اهمیت صنایع پایین‌دست و تکمیل زنجیره در صنعت فولاد خاطرنشان کرد: به صنایع پایین‌دست در فولاد چندان اهمیتی داده نمی‌شود، در حالی که اگر این صنایع رشد کنند ارزش‌افزوده و اشتغال بیشتری ایجاد خواهد شد. وی افزود: براساس طرح جامع باید زنجیره فولاد را در استان کرمان کلید بزنیم.


اتکا بر توان داخلی


همچنین شهباز حسن‌پور، نماینده مردم سیرجان در آیین گشایش نمایشگاه بین‌المللی زنجیره تولید فولاد کرمان با متنوع خواندن نمایشگاه زنجیره تامین فولاد در کرمان عنوان کرد: با اتکا بر توان داخلی و اقدام‌های اساسی، این صنعت قادر شده است به خودکفایی برسد.
حسن‌پور تاسیس یک بانک توسعه‌ای با محوریت توسعه عمرانی را الزامی برشمرد و عنوان کرد: کشور به یک بانک توسعه‌ای نیازمند است.
وی همچنین با اشاره به این موضوع که برگزاری نمایشگاه فولاد نشانه توان و ظرفیت استان کرمان است، گفت: بخش معدن و صنایع معدنی، اشتغال قابل توجهی را در استان کرمان به خود اختصاص داده است. آمار نیز گویای اشتغال ۱۹ هزار نفر در گل‌گهر و ۳۰۰ هزار نفر در معادن و صنایع معدنی استان است.


اتحادیه‌ سراسری تخصصی معدن و صنایع وابسته


حجت‌الله مهدیان، رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل بانک توسعه تعاون نیز در آیین گشایش نمایشگاه زنجیره تامین فولاد در کرمان عنوان کرد: نمایشگاه، یک رسانه کامل و یک فرصت مناسب برای شناسایی، تجمیع و معرفی ظرفیت‌ها و دستاوردها در بخش‌های مختلف اقتصادی است. برگزاری نمایشگاه می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد ارتباط و انسجام منطقی بین بخش‌های همگن و مرتبط در خلق ارزش به‌صورت تامین، تولید و توزیع باشد. مهدیان با اشاره به این موضوع که جنگ اقتصادی ناشی از تحریم را باید تبدیل به فرصت کرد، گفت: درک شرایط ویژه، تعامل و همکاری مناسب باعث هم‌افزایی و در نهایت توسعه و افزایش ظرفیت‌ها خواهد شد. رئیس هیات عامل و مدیرعامل بانک توسعه تعاون، بخش تعاون را یک ظرفیت بی‌بدیل برای فعالیت‌های مختلف اقتصادی برشمرد و تاکید کرد: باوجود همه تلاش‌ها و اقدامات انجام‌شده، بخش تعاون به جایگاه اصلی و سهم تعیین‌شده خود نرسیده است. با این‌وجود شاهد حضور و فعالیت اتحادیه‌های سراسری و شرکت‌های تعاونی فعال ازجمله اتحادیه‌های سراسری تخصصی معدنی و صنایع وابسته هستیم.


مهدیان با بیان اینکه بانک توسعه تعاون در استان کرمان دارای ۱۹ شعبه و ۵ باجه است، گفت: بانک توسعه تعاون استان کرمان خدمات مناسبی را به تعاون‌گران و فعالان بخش خصوصی پرداخت کرده و امید است که تسهیلات و خدمات شعبه‌های این استان به جامعه هدف و فعالان صنایع معدنی و تجهیزات وابسته افزایش یابد.


مصرف سرانه فولاد کشور را افزایش دهیم


همچنین علی عباسلو، مدیرعامل جهان فولاد در آیین گشایش نمایشگاه سیمکس ۲۰۱۹ عنوان کرد: مصرف سرانه فولاد در هر کشوری نشانه توسعه‌یافتگی آن است که در جهان به طور متوسط به ۲۳۰ کیلو می‌رسد اما مصرف سرانه کشور ما بین ۲۰۵ تا ۲۱۰ کیلوگرم است، در حالی که سرانه مصرف کشور ترکیه به ۴۵۶ کیلو، مصرف کشوری مانند قطر به ۷۰۰ کیلوگرم و امارات به ۹۸۰ کیلوگرم رسیده است.


عباسلو همچنین ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات صنعت فولاد، کمبود مواد اولیه است چراکه با توجه به چشم‌انداز افق ۱۴۰۴ میزان ۵۵ میلیون تن فولاد برای آن در نظر گرفته شده است که برای رسیدن به چنین چشم‌اندازی به ۲.۵ برابر مواد اولیه نیاز است. آیا سازمان زمین‌شناسی برای شناسایی ذخایر بیشتر اقدام‌های لازم را انجام داده است؟ اگر این ذخایر شناسایی نشوند، صنعت فولاد با مشکل روبه‌رو خواهد شد.


وی ادامه داد: موضوع دیگر، صادرات فولاد است که دولت باید بیش از این به صادرات اهمیت بدهد، در حالی که شاهد هستیم با قوانینی که وضع می‌کند به نوعی مانع صادرات می‌شود.
مدیرعامل جهان فولاد همچنین به موضوع تامین مالی واحدهای فولاد، اشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۹۰ برای ساخت یک واحد آهن اسفنجی۱۵۰میلیارد تومان نیاز بود که ۷۰ درصد آن را بانک‌ها می‌توانستند متقبل شوند، در حالی که هم‌اکنون برای ساخت همین واحد به ۱۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه نیاز است که هیچ بانکی قادر به تامین آن نیست.


در این زمینه باید به سمت بانک‌های خارجی پیش رفت که در این زمینه نیز بانک مرکزی سنگ‌اندازی می‌کند. اگر نتوانیم مشکلات بانکی را حل کنیم پروژه‌ها نیمه‌تمام خواهند ماند.
عباسلو ادامه داد: موضوع دیگر، گمرک و ماندن کالاهاست که بیش از ۳ ماه و گاهی تا ۶ ماه باقی می‌مانند و این امر تولیدکنندگان را با مشکل روبه‌رو کرده است.


وی به تعدد بخشنامه‌ها نیز اشاره کرد و گفت: تعدد و تغییر بخشنامه‌ها برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان مشکلاتی را به‌وجود آورده است.
گفتنی است در آیین گشایش نمایشگاه تامین زنجیره فولاد (سیمکس ۲۰۱۹) از محمد صنعتی به عنوان پیشکسوت صنعت و معدن استان کرمان نیز قدردانی شد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران