رشد دو برابری سود در ۹ ماه امسال

 رشد دو برابری سود در ۹ ماه امسال

بزرگ‌ترین‌ کارخانه تولید فولاد آلیاژی ایران که با بهره‌گیری از بهترین برند‌های بین‌المللی با ظرفیت ۱۴۰ هزار تن تولید ۱۱۸ گرید محصول فولاد آلیاژی در سال ۱۳۷۷ کار خود را آغاز کرد از سال ۱۳۹۰ تاکنون هشت مرتبه شاهد تغییر مدیر عامل بوده است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که این تغییرات مدیریتی باعث کاهش سرعت در پروژه‌های توسعه‌ای این شرکت شده به‌طوری‌که در حال حاضر میزان تولید شرکت حدود ۴۵۰ هزار تن است.

 

به گزارش استیل پدیا، در افق چشم‌انداز ۱۴۰۴دستیابی به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن برآورد شده که دستیابی به این رقم در این مدت زمان بعید به نظر می‌رسد گرچه این‌بار مدیریت این مجموعه به شخصی سپرده شده که از بدو تاسیس تاکنون در سمت‌های مختلف این واحد مشغول به فعالیت بوده و با طی مراحل مختلف به تازگی به‌عنوان مدیر عامل برگزیده شده است. به همین دلیل اغلب پرسنل شرکت از این انتصاب استقبال کرده و رشد تولید و فروش در ماه‌های اخیر و ثبت رکورد‌های مداوم را ناشی از تغییر مدیریتی از بدنه کارخانه و شهروند بومی شهرستان یزد می‌دانند.

روز گذشته علیرضا چایچی در نشستی خبری از محقق شدن سود شرکت به رغم تحریم‌ها در ۹ ماه امسال خبر داد و گفت: در ۹ ماه نخست امسال بیش از دوبرابر سال گذشته سود محقق شده است که این سود نیز ناشی از مصرف بهینه و کاهش هزینه‌های تولید بوده، همچنین افزایش نرخ فروش نیز در کسب این سود سهم بزرگی داشته است.

مدیر‌عامل فولاد آلیاژی ایران اظهار کرد: با تکیه بر توان تخصصی و نیروی انسانی متبحر هم‌اکنون موفق به تولید ۳۵۰ گرید فولادی شدیم که اغلب تولیدات این واحد صنعتی در صنعت خودرو، پتروشیمی و نفت و گاز استفاده می‌شوند و با تکیه و توجه بر بومی‌سازی از خروج میزان قابل توجهی ارز جلوگیری شده است.

وی همچنین تاکید کرد: از بدو فعالیت این شرکت نگاه به بومی‌سازی بسیار پر‌رنگ بوده و با ایجاد بخش بومی‌سازی قطعات محیط‌های تخصصی و انجام مهندسی معکوس تلاش‌های بسیار خوبی را انجام دادیم و این تلاش‌ها منجر به ایجاد ۸۵۰۰ دفترچه ساخت قطعات شد که ۴۲۰۰ قطعه نیز ساخته شد.

وی تصریح کرد: در سال‌های گذشته «کلاف‌ها و وایر‌ها» تا حجم ۲۰۰ هزار تن به کشور وارد می‌شدند اما با ورود فولاد آلیاژی به عرصه تولید این‌گونه محصولات، حجم واردات به میزان قابل‌ملاحظه‌ای کاهش داشته است.

 وی همچنین افزود: میزان تولیدات شرکت از ۱۴۰ هزار تن به ۴۵۰ هزار تن رسیده و در همین راستا تلاش شده تا با ارتقای کیفیت و بازار‌سازی در عرصه بین‌المللی نیز حضوری فعال داشته باشیم تا جایی که در سال ۱۳۹۶ بالغ بر ۷۳ هزار تن محصول صادر کردیم.

چایچی درخصوص میزان اشتغال‌زایی این واحد صنعتی و همچنین سرانه میزان تولید فولاد به ازای هر نفر در این واحد گفت: در حال حاضر حدود ۱۵۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و۵۰۰ نفر پیمانکار در این واحد صنعتی مشغول به کار هستند و با احتساب نیروی کار غیر مستقیم جامعه ۴۰ هزار نفری تحت تاثیر فولاد آلیاژی ایران قرار دارند و میزان سرانه تولید فولاد به ازای هر نفر در این واحد صنعتی در مقایسه با واحد‌های مشابه در دنیا در حد متوسط قرار دارد.

وی همچنین از صرف هزینه‌های کلان برای حفظ محیط‌زیست خبر داد و گفت: از بعد محیط‌ زیستی سرمایه‌گذاری قابل توجهی در بحث طراحی و ساخت داشتیم و حدود ۳۳ میلیون دلار و ۸ میلیون یورو صرف امکانات بهینه‌سازی محیطی‌زیستی شده و در حال حاضر نیز بالغ بر ۶ میلیارد تومان برای نگهداری و استفاده صحیح از این تجهیزات در حوزه محیط‌زیست می‌شود.

چایچی از کسب عنوان صنعت سبز برای فولاد آلیاژی خبر داد و گفت: با اقداماتی که در حوزه محیط‌زیست انجام شده برای چهارمین دوره موفق به کسب عنوان صنعت سبز شدیم و در همین راستا نخستین شرکت ایرانی هستیم که در حوزه انرژی گواهی ایزو ۵۰۰۱ را که سیستم مدیریت انرژی است، کسب کردیم.

وی همچنین تاکید کرد: در دو ماه گذشته با همکاری سازمان توسعه صنعتی سازمان ملل متحد یونیدو پروژه‌هایی را درخصوص ارتقای بهره‌وری شروع کردیم.

در این نشست همچنین میزان تولید مذاب شرکت در ۹ ماه امسال ۳۴۵ هزار تن عنوان شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که به میزان ۳۳۱ هزار تن بود، رشد نشان می‌دهد. همچنین میزان ۱۲۸۸ میلیارد تومان اعلام شد که این رقم در ۹ ماه سال گذشته معادل ۷۰۸ هزار تن بوده است.

همچنین چایچی از کسب رکورد‌های پیاپی در حوزه فروش و حمل در ماه‌های مرداد و شهریور خبر داد و گفت: میزان رکورد تولید مذاب در شهریور‌ماه امسال معادل ۴۳ هزار و ۹۹ تن و میزان حمل و فروش محصولات داخلی ۳۹ هزار و ۳۶۴ تن و میزان ارزش ریالی فروش نیز در شهریور ماه امسال از ۲۰۰ میلیارد تومان گذشت.

وی همچنین سود عملیاتی شرکت در ۹ ماه امسال را صعودی اعلام کرد و گفت: در سه ماه نخست میزان رشد سود عملیاتی ۶ درصد و در سه ماه دوم این میزان رشد ۱۷ درصد و در سه ماه سوم این میزان رشد ۱۹ درصد بود.

وی با اشاره به موانع صادراتی و مشکلاتی که در اثر تحریم‌ها در این حوزه به وجود آمده گفت: اغلب واحد‌های فولادی در سال‌جاری با توجه به تحریم‌ها مشکلاتی را در حوزه صادرات تجربه کردند از سویی موانعی نیز بر سر راه صادرات و بازگشت نرخ ارز آن به‌ وجود آمد که امیدواریم بانک مرکزی با نگاه ویژه به صنایع این‌چنینی گره‌گشای مسائل آنها باشد.

مدیر عامل فولاد آلیاژی ایران اظهار کرد: در ۹ ماه امسال بالغ بر ۳۸ هزار تن صادرات داشتیم که پیش‌بینی می‌شود در سه ماه پایانی نیز ۱۲ هزار تن دیگر صادرات داشته باشیم و از ابتدای سال تاکنون رقم بسیار ناچیزی از ارز نیمایی استفاده کردیم و ارز مورد نیاز خود را از ارز حاصل از صادرات خود تامین کردیم.

وی درباره مشکلات تامین الکترود گرافیتی گفت: با تشدید تحریم‌ها و سخت‌تر شدن نقل و انتقال پول توسط بانک‌ها تامین الکترود گرافیتی سخت‌تر شده و اگر در گذشته ۲ درصد قیمت تمام شده محصول فولاد آلیاژی ایران مربوط به این ماده بود در حال حاضر ۱۵ درصد قیمت تمام شده مربوط به الکترود گرافیتی است. وی افزود: هم‌اکنون انبار‌های کارخانه به میزان قابل ملاحظه‌ای الکترود گرافیتی داریم و بخشی از نیاز‌مان نیز وارد شده و هم‌اکنون در گمرک است و همچنین مقادیری نیز ثبت سفارش شده و در راه است اما با توجه به میزان مصرف آن و نیاز شدید واحد‌های تولیدی کشور که حداقل ۲۰ میلیون تن از ۲۵ میلیون تن فولاد تولیدی کشور وابسته به الکترود گرافیتی است نیاز به حمایت مطلوب‌تر از سوی وزارت صنعت در این خصوص داریم.

وی همچنین درخصوص پروژه «یزد یک» گفت: این پروژه در سال‌های اخیر و با تشدید تحریم‌ها در اجرا به مشکلات زیادی برخورد اما با قراردادی که با یک شرکت اروپایی برای تامین تجهیزات داشتیم و با پیشرفت ۴۱ درصدی که هم‌اکنون به آن دست یافتیم، امیدواریم تا اوایل سال ۹۹ شاهد بهره‌برداری از این پروژه باشیم.وی همچنین با اشاره به مسوولیت‌های اجتماعی شرکت گفت: این شرکت در راستای مسوولیت‌های اجتماعی، در حوزه‌های بسیاری از جمله ساخت بیمارستان و فعالیت‌های خیر‌خواهانه در اشکذر تا اقداماتی که در استان یزد انجام داده مشارکت داشته و سعی دارد با محدودیتی که در منابع دارد به بهترین نحو آن را مدیریت کند و در مقابل انتظار دارد که در این خصوص نیز همکاری متقابل از سوی استان داشته باشد و درخصوص حفظ و توسعه جاده یزد به فولاد آلیاژی وزارت راه استان هزینه‌های آن را تامین و بخشی را بر اساس میزان استفاده شرکت بر عهده فولاد آلیاژی بگذارد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران