ابلاغیه جدید فولادی صمت

ابلاغیه جدید فولادی صمت

با توجه به التهاب بازار ارز و تاثیر آن بر بازار فلزات و فولاد، وزارت صنعت تصمیماتی را طی چند ماه گذشته برای کنترل قیمتی و ساماندهی این بازار گرفت و اکنون با ثبات نسبی بازار ارز و همچنین تداوم روند کاهشی نرخ فلزات، وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای با دستورالعمل کمیته تخصصی بازار فولاد موافقت و آن را ابلاغ کرد.

 

به گزارش استیل پدیا، با توجه به گزارش سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان درخصوص کاهشی بودن روند قیمت محصولات فلزی (شمش، ورق فولادی، میلگرد، تیرآهن، کاتد مس و شمش آلومینیوم) طی ماه گذشته (بین ۶ تا ۱۸ درصد) برای محصولات فلزی در بورس کالا و پیش‌بینی کاهش تقاضا به دلیل فرا رسیدن فصل سرما و کاهش فعالیت‌های مربوط به ساخت‌وساز، مقرر شد تصمیمات کمیته تخصصی فولاد که طی نامه شماره ۲۵۶۷۱۸/ ۶۰ مورخ ۰۴/ ۱۰/ ۱۳۹۷ معاونت امور معادن و صنایع معدنی اعلام شده است به‌عنوان تصمیمات کارگروه ابلاغ و اجرایی شود. بسته اصلاحی دستورالعمل تنظیم بازار فولاد و بخشنامه‌های مترتب بر آن که حاصل ۱۶۰ نفر- ساعت کار کارشناسی و بررسی مشکلات و راهکارهای تنظیم بازار فولاد است در ذیل می‌آید.

۱- با توجه به تعادل عرضه و تقاضا در محصولات فولادی، کلیه دارندگان کد بورسی می‌توانند نسبت به خرید محصولات فولادی عرضه شده در بورس کالای ایران (به جز ورق) اقدام کنند. ضمنا خریداران، مجاز به فروش محصولات فولادی خریداری شده از بورس کالا در بازار نبوده و آدرس حمل باید صرفا کارخانه‌های تولیدی مربوطه باشد.

۲- به‌منظور تسهیل تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی و حمایت از صنایع پایین‌دستی زنجیره فولاد و با توجه به آرامش به وجود آمده در بازار فولاد، عرضه آهن اسفنجی و تختال در بورس کالا به‌صورت اختیاری است.

۳- خریداران آهن اسفنجی و تختال در بورس کالای ایران الزامی به عرضه محصولات تولیدی در بورس کالا در قبال مواد اولیه دریافتی ندارند. بدیهی است این امر عطف بماسبق نمی‌شود.

۴-درخصوص عرضه مقاطع طویل فولادی (تیرآهن‌ و میلگرد) در بورس کالا مقرر شد میزان تناژ خرید برای خریداران حداقل ۱۱۰ تن و حداکثر ۵ هزار تن اعمال شود.

۵- حداکثر قیمت پایه نقدی تیرآهن سبک و میلگرد برابر با میانگین موزون نرخ معاملات دو هفته گذشته در بورس کالا است و قیمت پایه‌های بعدی با در نظر گرفتن برآیند نوسانات منفی و مثبت نرخ ارز نیما و قیمت‌های جهانی نسبت به تاریخ این صورت‌جلسه دفتر صنایع معدنی تعیین و به بورس کالا و عرضه‌کنندگان اعلام می‌شود. حداکثر قیمت پایه نقدی عرضه بیلت و بلوم نیز معادل ۸۹ درصد قیمت پایه تیرآهن و میلگرد همان هفته تعیین و اعلام می‌شود.

تبصره‌۱: قیمت جهانی مبنای میانگین آخرین قیمت اعلام شده متال بولتن یا پلتس برای دریای سیاه حوزه CIS (به‌صورت FOB) محاسبه می‌شود. ضمنا نرخ ارز بازار ثانویه (نیمایی) بر مبنای میانگین هفتگی خرید و فروش حواله‌های ارزی در سامانه سنا تعیین می‌شود.

تبصره۲: حداکثر قیمت پایه توسط کمیته تخصصی تنظیم بازار فولاد تعیین و توسط دفتر صنایع معدنی در انتهای هر هفته برای هفته آتی اعلام می‌شود.

۶- حداکثر قیمت فروش یا پایه آهن اسفنجی ۵۰ درصد آخرین قیمت کشف شده نقدی شمش فولادی در بورس کالا است.

۷- مقرر شد مسائل تنظیم بازار ورق‌های فولادی در اولین فرصت طی جلسه‌ای جداگانه با حضور اعضای کمیته تخصصی تنظیم بازار فولاد رسیدگی و تعیین تکلیف شود.

۸- حسب نامه شماره ۶۰۱۹۱۳۲۱ مورخ ۲۱/ ۰۷/ ۹۷ مقام تعالی وزارت صنعت، معدن و تجارت درخصوص مختومه کردن پرونده‌های تعزیراتی شرکت‌های تولیدکننده محصولات فولادی و سایر فلزات غیرآهنی، مقرر شد سازمان حمایت در اسرع وقت با هماهنگی سازمان تعزیرات حکومتی وفق مندرجات نامه فوق‌الذکر اقدام کند.

۹- با توجه به مازاد عرضه نسبت به تقاضا در تمامی محصولات فولادی و به منظور رفع موانع صادرات و ارزآوری کارخانجات تولید‌ی فولاد، مقرر شد، صادرات محصولات فولادی تا اطلاع ثانوی بدون قید و شرط و صرفا برای تولیدکنندگان یا نمایندگان رسمی آنها و با نظارت و کنترل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت مجاز شود. ضمنا با توجه به پیش‌بینی تغییرات مداوم بازار فولاد در هفته‌ها و ماه‌های آینده و لزوم تصمیم‌گیری کارشناسی و به موقع و متناسب با شرایط روز، اختیارات کارگروه تنظیم بازار به کمیته تخصصی تفویض می‌شود. جلسات کمیته تخصصی تنظیم بازار فولاد به‌صورت ماهانه و عنداللزوم هر دو هفته یکبار برگزار می‌شود.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران