بازگشت تقاضا از لیست انتظار

بازگشت تقاضا از لیست انتظار

بازار فولاد که چندی پیش ریزش قیمتی را آغاز کرده بود، درحالی در دو هفته اخیر با آرامش و رشد جزئی قیمتی رو‌به‌رو شده که فعالان این بازار و تولیدکنندگان فولاد همچنان به تداوم «افزایش» یا «ثبات قیمتی» در این بازار امیدوار هستند.

 

به گزارش استیل پدیا، دو هفته اخیر در بازار فولاد سرآغاز نفس‌های کم‌جان رونق بود، به‌طوری‌که‌ بازه زمانی ۲۴ آذر تا هفته ابتدایی دی ماه را می‌توان سرآغاز رویت سیگنال‌ها و نشانه‌هایی برای رونق در این بازار دانست، چنانچه بازار به‌صورت پراکنده و نه منسجم طی روزهای انتهایی (دو هفته قبل) در مسیر بهبود قرار گرفت. روندی که اگر با رشد واقعی تقاضا همراه می‌شد می‌توانست تداوم پیدا کند؛ اما عدم همراهی واقعی تقاضای موثر یعنی تقاضای مصرف‌کننده نهایی اما و اگرهای جدیدی را به‌وجود می‌آورد؛ حتی اگر فروشندگان به هر طریق ممکن تلاش برای رشد قیمت‌ها را مدنظر قرار دهند. 

 

هرچند بازار فولاد هنوز به‌صورت یکپارچه روند نزولی را کنار نگذاشته و نمی‌توان گفت که این بازار وارد دوره رونق شده است، ولی در برهه کنونی چرایی تداوم نزول و عدم رونق واقعی در بازار که تا به امروز نیز حس می‌شود، قابل بررسی است. طی این دوره زمانی کسانی که متقاضی فولاد بودند به دلیل نزولی شدن قیمت، در فاز انتظار برای نزول‌های بیشتر به‌سر بردند. گفت‌وگوی «دنیای اقتصاد» با فعالان بازار فولاد نشان می‌دهد که در واقع این یک روند معمول است که وقتی قیمت‌ها در بازار به سمت نزول سیر می‌کند جو انتظاری در میان متقاضیان بیشتر از قبل خود را نشان می‌دهد، اما پس از «ایست قیمتی» که در هفته گذشته رخ داد و ثبات نسبی که به‌وجود آمد (قیمت میلگرد به زیر ۳ هزار تومان نرسید) این حباب انتظاری در میان متقاضیان نیز ترکید، ترکیدن حباب انتظاری میان متقاضیان موجب به‌ثمر رسیدن تقاضاهایی شد که در لیست انتظار قرار داشتند.

از طرفی انبارهای فولاد در برهه‌ای خالی شده بود که دلیل این موضوع به گفته یکی از فعالان بازار فولاد به مراجعات مکرری مربوط بود که از سمت ناظران در بازارها رخ داد؛ انبارداران در این برهه ریسک ورود کالا به انبار را بالا دیده و از ورود کالا به انبار خودداری کردند. یکی از تولیدکنندگان فولاد در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» درخصوص وضعیت قیمت در این بازار گفت: آیا با میلگرد ۳ هزار تومانی، تولید برای کارخانه‌هایی که بخشی از هزینه‌هایشان مواردی چون حقوق کارگران، سوخت کارخانه‌‌ها، مواد اولیه (که به‌صورت دلاری وارد می‌شود) را شامل می‌شود، مقرون به‌صرفه است؟

عرضه‌های منطقی بورس کالا

یک عرضه منطقی از سوی بورس کالا برای اولین‌بار طی سه ماه گذشته در رینگ بورس انجام شد و این عرضه باعث محک زدن بازار شد. در زمان عرضه ذکر شد که اگر خریداری برای کالاها نباشد، با توجه به کاهش قیمت‌های جهانی باید قیمت به میزان ۱۰ درصد در موارد بعدی عرضه کاهش پیدا کند، به همین دلیل رقابتی درگرفت و این موضوع نشان داد که پتانسیل بازار قوی است و باید از راهکارهایی استفاده کرد تا رکود وارد بازار و صنعت فولاد نشود. بازار فولاد طی هفته گذشته روند مثبت‌تری را نسبت به دو ماه رکودی اخیر از خود نشان داد به‌طوری‌که قیمت‌ها در این بازار تقریبا افزایش کیلویی ۲۰۰ تا ۲۵۰ تومان را از سرگذراند،‌ هر‌چند این روند در روز سه‌شنبه متوقف شد. توقف قیمتی در روز سه‌شنبه به این دلیل بود که دیگر بازار، افزایش بیش از این را حمایت نمی‌کرد چرا‌که سقف خرید تقاضا و متقاضی واقعی پر شده بود و تقاضای بیش از این به سمت تقاضای واسطه‌گری خواهد رفت.

در این بین در معاملات اخیر دو موضوع ویژه برای افزایش قیمت‌ها مطرح شد که بسیار حائز اهمیت بود؛ نخست آنکه طبق یک تصمیم نظارتی باید کد‌پستی و آدرس محلی که بار در آنجا تخلیه می‌شود (مندرج در بارنامه) هر دو قید شده و با هم مطابقت داشته باشند. با استناد به چنین ابزاری دیگر نمی‌توان آدرس و کدپستی متفاوت از هم را ثبت کرد، در واقع اگر این دو با یکدیگر مطابقت نداشته باشند، هیچ بارنامه‌ای مجوز صدور پیدا نخواهد کرد. بنا بر این روند پیگیری اساسی کالا از سمت مبدا بورس کالا تسهیل شد.

موضوع دومی که طی هفته گذشته شاهد آن بودیم افزایش قیمت ارز به دو دلیل بود: ۱- بسته شدن بودجه طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته و سیگنال‌هایی که لایحه بودجه به بازار فولاد مخابره کرد. ۲- همزمانی با ایام تولد حضرت مسیح و تعطیلات کریسمس و تعطیلات جهانی. همین افزایش قیمتی که از سوی ارز صورت گرفت باعث رونق مجدد در بازار فولاد شد، به این معنا که طی روز چهارشنبه سیگنال‌های مخابره شده از سوی این بازار مثبت بود که آن هم به دلیل افزایشی شدن قیمت ارز است ولی احتمال تداوم روند افزایشی قیمت ارز پس از روز دوشنبه و باز‌شدن بازارهای جهانی کم است و امکان کاهشی شدن قیمت‌های جهانی وجود دارد.

 

فعالان بازار فولاد بر این باورند که هر چند قیمت‌های کنونی بازار فولاد ارقام بالایی نیست ولی بازگشت ثبات نسبی به این بازار باز‌هم روند امیدوارانه‌تری نسبت به روزهای رکود مطلق است، در واقع این فعالان بر این باورند که باید مراقب حرکات هیجانی که موجب بر‌هم خوردن تعادل در بازار فولاد می‌شود بود؛ رکود حاکم بر بازار فولاد باعث از بین رفتن تعادل این بازار خواهد شد و به همین منظور نباید اجازه داد این رکود باز هم مسیر خود را در بازار پیدا کند، هرچند اجازه افزایش بی‌رویه قیمت هم به میزان رکود برای بازار فولاد مخرب است. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که هفته پیش‌رو برای بازار فولاد یک روند تعادلی است و باید منتظر سیگنال‌های مجوز افزایش عرضه‌های بیشتر از هزار تن در بورس کالا بود که کارخانه‌ها در پی این موضوع هستند؛ عرضه‌های بیشتر و سنگین‌تر و به‌تبع آن رقابت‌های بیشتر طی هفته‌های پیش‌رو در بورس کالا اتفاق خواهد افتاد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران