آگوست سال جاری که تحریم‌های آمریکا اعمال شد بر خلاف انتظارات، تاثیر شدیدی بر اقتصاد ایران نداشت ولی به نظر فولادسازان تصمیمات اشتباه دولت بر بازارها اثر منفی داشته است. در این راستا دولت باید به جای محدود‌سازی صادرات فولادسازان انگیزه‌های کافی برای افزایش صادرات بدهد چون صادرات از فشار‌ها بر کارخانه‌های فولاد می‌کاهد و ثبات را به اقتصاد کشور بر‌می‌گرداند.بنا بر گفته مدیر انجمن تولید‌کنندگان فولاد اگر شرایط به خوبی پیش برود و برنامه‌های دولت نتایج مثبتی داشته باشند ایران ظرفیت صادرات ۹ تا ۱۰ میلیون تن فولاد را تا مارس ۲۰۱۹ دارا خواهد بود. واضح است که تحریم‌های آمریکا و محدودیت‌های ایجاد شده از جانب بازارهای جهانی بر ایران صادرات محصولات فولادی را دشوار کرده است.

  بهبود تولید مواد اولیه فولادسازی در ایران

به‌رغم تحریم‌ها و فشارهای شدید حاصله بر اقتصاد ایران و افت شدید ارزش ریال، ایران به اهداف خود جهت افزایش ظرفیت‌های تولید فولاد و مواد اولیه پایبند است و قصد دارد سال‌های آتی به یکی از تولید‌کننده‌های بزرگ فولاد دنیا تبدیل شود.

به گزارش فولاد ایران، در این بین طبق آمار در ۱۰ ماه نخست سال مالی جاری تولید سنگ‌آهن ایران رشد سالانه ۱۹ درصدی داشت و تولید گندله نیز ۳۲ درصد بهبود داشته و تولید آهن اسفنجی نیز رشد چشمگیر ۲۵ درصدی نسبت به سال گذشته داشته است. ایران که بزرگ‌ترین‌ تولید‌کننده سنگ‌آهن دنیاست به دنبال آن است که یکی از تولید‌کننده‌های بزرگ فولاد دنیا شود. در این راستا تا سال ۲۰۲۵ قصد دارد ظرفیت تولید فولاد خود را به ۵۵ میلیون تن در سال برساند. آمار اخیر انجمن جهانی فولاد نشان می‌دهد سال ۲۰۱۷ ایران ۲۱میلیون و ۲۳۶هزار تن فولاد خام تولید کرده که ۱۹ درصد نسبت به ۱۷ میلیون و۸۹۵ هزار  تن سال ۲۰۱۶ رشد داشته است. در ۱۰ ماه نخست سال ۲۰۱۸ نیز ۲۰ میلیون تن فولاد خام تولید کرده است.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان