آمریکا چهارمین تولیدکننده فولاد جهان در سال ۲۰۱۶ بود. از این رو تقاضای فرومنگنز در این کشور بسیار زیاد است و این در حالی است که از سال ۱۹۷۰ تولید معدنی منگنز آمریکا به صفر رسیده است. ذخایر کم‌عیار منگنز موجب شده تا برداشت از آنها صرفه اقتصادی نداشته باشد. این موضوع جایگاه نخست آمریکا در میان واردکنندگان فرومنگنز جهان را روشن می‌کند. طبق آمارها در سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۶ به‌طور متوسط ۱۴ درصد از کل واردات فرومنگنز به مقصد آمریکا بوده است.

در سال ۲۰۱۶ مصرف فرومنگنز آمریکا ۳۶۰ هزار تن بود که حدود ۶۸ درصد مصرف از طریق واردات تامین شد. باقی‌مانده مصرف نیز از طریق تولید داخلی البته با واردات منگنز بوده است. وابستگی آمریکا به واردات منگنز باعث شد تا از سال ۱۹۸۷ آمریکا این عنصر را در لیست عناصر استراتژیک قرار دهد. آفریقای جنوبی بزرگ‌ترین‌ تامین‌کننده فرومنگنز آمریکا است که ۲۵ درصد از واردات آمریکا در سال ۲۰۱۶ از این کشور بود. البته سهم آفریقا از بازار فرومنگنز آمریکا طی سال‌های اخیر کاهش داشته است. از سال ۲۰۱۲ استرالیا با جهش در صادرات به آمریکا و تداوم رشد صادرات، به‌تدریج از سهم آفریقای جنوبی در بازار وارداتی آمریکا کاست. در سال ۲۰۱۱ آفریقا ۶۰ درصد از بازار وارداتی فرومنگنز آمریکا را در اختیار داشت.

آلمان نیز با توجه به ذخایر محدود منگنز و تولید قابل توجه فولاد (هفتمین تولیدکننده جهان) با میانگین واردات ۱۹۷ هزار تن در بازه زمانی مورد بررسی، دومین واردکننده بزرگ جهان بوده است. طی این سال‌ها آفریقای جنوبی و فرانسه با سهم ۳۰ و ۱۹ درصدی از واردات آلمان، بزرگ‌ترین صادرکنندگان فرومنگنز به این کشور بودند. البته طی سال‌های گذشته آفریقا و برخی کشورهای دیگر نظیر نروژ، سهم فرانسه از واردات آلمان را از آن خود کردند تا جایی که در سال ۲۰۱۶ فرانسه تنها ۱۴ درصد از بازار آلمان را در اختیار داشت؛ در حالی که در سال ۲۰۰۱ سهم این کشور ۴۶ درصد بود. قابل توجه است که در سال ۲۰۱۶ آفریقای جنوبی نیز سهم خود را به کشورهای اسپانیا و نروژ واگذار کرد.

از میان کشورهای برتر واردکننده فرومنگنز، هلند بیشترین رشد واردات را محقق کرد. واردات این کشور طی سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۶ با نرخ سالانه ۱۰ درصد رشد کرد و به ۱۹۶ هزار تن در سال ۲۰۱۶ رسید. واردات ۴۵ هزار تنی این کشور در سال ۲۰۰۱ نشان‌دهنده رشد چشمگیر در سال‌های اخیر است. افزایش واردات هلند این کشور را به سومین واردکننده جهان تبدیل کرد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان