عرضه گندله بر اساس فرمول قانونی ادامه دارد

عرضه گندله بر اساس فرمول قانونی ادامه دارد

تمامی عرضه‌کنندگان گندله موظف هستند بر‌اساس فرمول تعیین‌شده (یعنی ۵/ ۲۱ درصد قیمت شمش خوزستان و نه بر‌اساس نرخ صادراتی) گندله تولیدی خود را به داخل عرضه کنند.

 

به گزارش استیل پدیا، جعفر سرقینی معاون امور معادن و صنایع معدنی با اعلام این مطلب گفت: صادرکنندگان گندله به‌طور عمده شرکت‌های بزرگ مثل گل‌گهر هستند که با جلساتی که داشتیم هم اکنون صادرات گندله را کاهش داده‌اند. به گفته وی، تمامی واحدهای تولید آهن اسفنجی، گندله‌ تولیدی خود را بدون هیچ مشکلی دریافت می‌کنند؛ اما در برخی موارد که کارخانه‌های تولید آهن اسفنجی از بدهی سنگینی برخوردار بودند، به آنها گندله عرضه نشده و این مورد هیچ ارتباطی به صادرات ندارد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی تاکید کرد: هم اکنون گندله در کشور موجود است، اما مسائل تجاری بین مصرف‌کنندگان و عرضه‌کنندگان برطرف نشده است و چنانچه مصرف‌کننده‌ای وجود داشته باشد که مسائل تجاری با تولیدکننده‌ گندله نداشته باشد، می‌تواند نسبت به تامین این ماده اولیه اقدام کند زیرا در کشور کمبودی در این زمینه نداریم.  وی در مورد عدم عرضه گندله در بورس کالا گفت: تجربه عرضه آهن اسفنجی در بورس کالا موفقیت‌آمیز نبود و بعد از حدود ۱۰-۱۵ مورد عرضه، تقاضایی وجود نداشت و تولیدکننده‌ها از بورس کالا خرید نمی‌کردند.

سرقینی افزود: تاکنون هر کالایی که در بورس عرضه شد به‌طور متوسط بین ۱۰ تا ۲۰ درصد آن خریداری شد و مابقی برگشت ‌خورد و بر اساس تجربه چنانچه گندله هم به بورس بیاید بدون تقاضا خواهد ماند.وی با بیان اینکه گندله از قیمت رسمی برخوردار نیست، گفت: از این رو باید به‌صورت توافقی مورد مبادله قرار گیرد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی تصریح کرد: از آنجا که نرخ گندله بر‌اساس ۵/ ۲۱ درصد قیمت شمش خوزستان است، توصیه می‌شود که مصرف‌کنندگان با تولید‌کنندگان به‌صورت مستقیم مبادله کنند از این رو ما وارد مسائل تجاری‌‌ شرکت‌ها نمی‌شویم.

در اوایل تابستان امسال بر اساس دستورالعمل هیات دولت عوارض صادرات گندله از ۱۵ درصد به ۵ درصد کاهش یافت به گونه‌ای که نیاز فولاد‌سازان داخلی با مشکل مواجه شد، این در حالی است که حجم تولیدات گندله ایران برای نیاز داخل نیز به‌طور کامل پاسخگو نیست. بسیاری از مصرف‌کنندگان گندله علاوه بر مصرف گندله تولیدی خود باید از سایر تولیدکنندگان نیز خرید داشته باشند تا مواد اولیه آنها به‌طور کامل تامین شود. به اذعان برخی تولید‌کنندگان حتی موجودی انبارها با کاهش روبه رو شده است بنابر‌این در چنین شرایطی کاهش عوارض صادرات با هدف افزایش ارزآوری منطقی به نظر نمی‌رسد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه تولیدکننده‌های گندله خواستار عرضه گندله به مصرف‌کننده داخلی به نرخ صادراتی هستند و این نرخ برای آنها توجیه اقتصادی ندارد، افزود: تمامی عرضه‌کنندگان گندله موظف هستند بر‌اساس فرمول تعیین شده یعنی ۵/ ۲۱ درصد قیمت شمش خوزستان، گندله تولیدی خود را به داخل عرضه کنند.

سرقینی تاکید کرد: همچنین عرضه‌کنندگان گندله موظف هستند ارز‌شان را به داخل کشور و به سامانه نیما برگردانند و در این صورت دیگر صادرات جذابیت قبلی را برایشان ندارد و به‌طور حتم مشکل به‌طور طبیعی برطرف خواهد شد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران