قراضه و نبود سفارش جدید

بازار قراضه در ترکیه هفته گذشته تغییر چندانی نداشت؛ قراضه سنگین کلاس ۱ و ۲ خلوص ۲۰-۸۰ مشابه هفته قبل و ۳۲۱ دلار در هر تن سی‌اف‌آر بود. پیشنهاد قیمت جدید در بازار وجود نداشت و درخواست‌ها حدود ۳۲۰ تا ۳۲۲ دلار باقی ماندند.در این بین  با اینکه بازارهای قراضه آمریکا و اروپا رونق داشتند ولی در ترکیه چشم‌انداز بازار این ماده اولیه خیلی مثبت نبود. قیمت قراضه کانتینری وارداتی در جنوب شرق آسیا نیز با ۳ دلار بهبود به ۳۳۵ تا ۳۴۵ دلار در هر تن سی‌اف‌آر رسید.در بازار داخلی آمریکا قراضه خرد شده ۳۳۲ دلار هر لانگ تن و در ثبات بود.

بیلت در سراشیبی

هفته گذشته بیلت صادراتی سی‌آی‌اس ۵/ ۲ دلار ارازن‌تر شده و به ۴۷۰ دلار در هر تن فوب رسید. در بازار صادرات چین بیلت ۵۲۵ دلار در هر تن فوب بود.متوسط قیمت بیلت وارداتی به ترکیه از ۴۸۵ تا ۵۰۰ دلار به ۴۷۷ تا ۴۸۵ دلار در هر تن سی‌اف‌آر رسید که به دلیل رکود تقاضا نزولی بود. متوسط قیمت بیلت در بازار داخلی ترکیه نیز از ۴۸۳ تا ۴۹۰ دلار به ۴۷۷ تا ۴۸۵ دلار در هر تن درب کارخانه رسید. بیلت صادراتی ترکیه نیز ۴۹۰ تا ۴۹۲ دلار در هر تن فوب بود.در بازار ایران نیز قیمت شمش روند نزولی در هفته قبل داشت. علت اصلی کاهش قیمت شمش روند نزولی دلار بود، با کاهش قیمت دلار متوسط قیمت شمش که روز شنبه ۴۱ هزار و ۴۰۰ ریال تمام شده بود به ۳۸ هزار و ۵۵۰ ریال در روز چهارشنبه رسید، محققا کاهش قیمت ارز روی صادرات محصولات فولادی اثر خواهد گذاشت.

 

با کاهش قیمت ارز طبعا باید برای حفظ تعادل قیمت صادراتی قیمت تمام شده کالا هم تنزل یابد ولی صادرات فولاد در ۵ ماه امسال با کاهش روبه‌رو‌ شده است. به گفته متال بولتن، ۴۹ درصد و بنا به اخبار منابع داخلی تا ۵۹ درصد حجم صادرات پایین آمده است.  در این میان وزارت صنعت، معدن و تجارت بدون هیچ اقدامی دست روی دست گذاشته است و هنوز محدودیت‌های صادراتی به عراق و افغانستان را بر نداشته، از طرف دیگر طبق بخشنامه مورخ چهارم مهر وزارت صمت تمام کسانی که شمش و اسلب در بورس خریداری کرده‌اند مابه التفاوت آن را تا سقف اولین عرضه بدون محدودیت سقف رقابت باید بپردازند که حداقل هر کیلو ۱۲ هزار ریال یا نزدیک به ۴۵ درصد قیمت خرید است؛ به این ترتیب نوردکارانی که شمش را در قیمت پایه ۲۱ هزار ریال خریده‌اند قیمت تمام شده شان حدود ۳۵ هزار ریال می‌شود؛ در حالی‌که تعداد زیادی از آنها برای تامین منابع مالی میلگرد تولیدی را پیش فروش کرده‌اند و با وجوه حاصل از آن شمش را خریده‌اند.

 

این مساله باعث اعتراض همه کسانی شده که در فاصله زمانی اول مرداد تا ۲۰ شهریور از بورس کالا شمش و اسلب خریده‌اند، این در حالی است که تعهد عرضه ۷۵ درصد محصول به قیمت تعیین شده از طرف وزارتخانه همچنان برقرار است حتی واحدهایی که محصول را عرضه کرده‌اند نامه هایی مبنی بر پرداخت این مابه التفاوت دریافت کرده‌اند. وزارت صمت از مرداد ماه به این طرف به جای حمایت از تولید و عرضه کالا با کنترل تقاضا تولید را دچار مشکل کرده است؛ از طرف دیگر وجاهت و جایگاه بورس کالا را زیر سوال‌ برده چرا‌که این تصمیم می‌تواند برای معاملات آینده هم به‌کار گرفته شود و به‌عنوان یک سنت ماندگار شود در نتیجه به معاملات بورس نمی‌توان اعتماد کرد. آنچه مسلم است این است که این تصمیم باعث به‌هم ریختگی و عدم تعادل بازار فولاد می‌شود چرا‌که در صورت اجرایی شدن مصوبه تولیدکنندگان آهن اسفنجی، گندله و کنسانتره هم می‌توانند به خود حق بدهند تا ادعای درخواست مابه‌التفاوت از فولاد خوزستان یا مبارکه یا دیگران را داشته باشند که به‌هم ریختگی حاصل از این حرکت غیر‌قابل تصور است.

خریداران به دنبال افت بیشتر مقاطع

هفته گذشته مقاطع صادراتی سی‌آی‌اس به روند نزولی ادامه داد. میلگرد صادراتی ۱۰ دلار در هر تن ارزان‌تر شده ۵۰۰ تا ۵۰۵ دلار در هر تن فوب دریای سیاه شد. متوسط قیمت میلگرد صادراتی ترکیه از ۵۱۰ تا ۵۱۵ دلار به ۴۹۵ تا ۵۱۰ دلار در هر تن فوب رسید. خریدارها نیز به دنبال ۴۹۵ دلار یا کمتر بودند. میلگرد صادراتی چین ۵۶۹ دلار در هر تن فوب و بدون تغییر ماند. در بازار داخلی اروپا میلگرد در ۵۴۹ یورو در هر تن درب کارخانه ثبات داشت. در بازار آمریکا نیز میلگرد ۶۹۸ دلار هر شورت تن درب کارخانه و بدون تغییر باقی ماند.

 

در ایران اما با ادامه روند نزولی ارز قیمت مقاطع هم نزولی شد؛ بهم ریختن انتظارات تورمی و نگرانی از ریزش قیمت‌ها، بنکدارها و به دنبال آن کارخانه‌ها را مجبور به کاهش قیمت کرد. متوسط قیمت میلگرد ۸ تا ۳۲ میلی‌متر که روز شنبه ۴۹ هزار و ۳۷۲ ریال بود روز چهارشنبه به ۴۶ هزار و ۸۱۰ ریال رسید. این در حالی است که مساله حمل هنوز حل نشده است و موجودی انبارها در مراکز استان‌ها تقریبا خالی است با رفع مساله حمل، کارخانه‌ها به رقابت در فروش برخواهند خواست؛ چرا‌که در دو هفته گذشته با مشکل نقدینگی روبه‌رو‌ شده‌اند. از طرف دیگر نگران ریزش بیشتر نرخ ارز و به دنبال آن قیمت کالاها هستند. این دو عامل روی قیمت و سیاست فروش اثر خواهد گذاشت.

 

روز چهارشنبه سبدهای میلگرد ۲۰۰ تنی در قیمت پایه ۴۱ هزار و ۵۰۰ تا ۴۲ هزار ریال پیشنهاد می‌شد که قیمت تمام شده آنها در ۴۵ هزار و ۳۰۰ ریال بود با توجه به میانگین قیمت میلگرد در روز چهارشنبه و مشکل حمل قیمت تمام شده ۴۵ هزار و ۳۰۰ ریال جذابیتی ندارد، با توجه به قیمت پایه شمش حداقل ۳۵ هزار ریال و هزینه حمل و تبدیل، قیمت سبد ۴۲ هزار و ۵۰۰ ریالی سود چندانی برای کارخانه دار ندارد به همین دلیل این عرضه‌ها برای تامین نقدینگی از یکسو و قرار گرفتن در حاشیه امن بازار برای فرار از کاهش بیشتر قیمت است. اکثر دست اندرکاران پیش بینی می‌کنند با توجه به سیاست صبر و انتظار خریدارها و تلاش برای فرار از موجودی نزد بنکدارها قیمت‌ها همچنان به روند کاهشی خود ادامه دهد تا بازار ارز به تعادل برسد. محققا فشارهای تولیدکننده‌ها به وزارت صمت به نتیجه خواهد رسید و امکان فعالیت در بازاری با چشم‌انداز روشن‌تر به وجود خواهد آمد ولی باید حداقل دو هفته دیگر صبر کرد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان