زمانی که عرضه و تقاضا به‌صورت متمرکز در یک بازار انجام می‌شود، نخستین محصول آن برای اقتصاد، شفافیت آماری است؛ ایجاد شفافیت آماری در بخش‌های مختلف اقتصادی همان هدفی است که اقتصاد برتر دنبال می‌کند. قیمت در بازار شفاف زمانی کشف می‌شود که در ترازوی عرضه و تقاضا، قیمت تعیین شود؛ تمامی افرادی که به دنبال زیرساخت نظارتی هستند، طبیعی است که بورس‌کالا را ازجمله نهاد‌هایی تلقی می‌کنند که برای نیل به این هدف بیشترین تأثیر مثبت را دارد.

تقاضای کاذب برای حفظ ارزش پول

احسان دشتیانه از مدیران صنعت فولاد درخصوص عرضه محصولات فولادی و قیمت‌گذاری‌ها گفت: با توجه به نوسانات بسیار در عرضه محصولات فولادی، سرانجام قیمت‌گذاری آزاد و قیمت‌ها تا حدودی متعادل شد تا عرضه و تقاضا به هم نزدیک شود، در واقع با چنین اقدامی، تقاضای کاذب از بازار خارج‌شده و فاصله بین قیمت تولیدکننده و مصرف‌کننده کاهش‌یافت.

وی ادامه داد: ستاد تنظیم بازار نیز برای حمایت از مصرف‌کننده دستورالعملی صادر کرده که بازار را به‌نوعی کنترل کند، اما به دلیل فاصله بیش‌ازحد قیمت‌ها با سطح بازار و بر اساس نرخ رسمی دلار که با ۴۲۰۰ تومان قیمت‌گذاری می‌شد، عملاً تولیدکنندگان محصولات خود را به قیمتی پایین‌تر از ارزش واقعی می‌فروختند و در طرف دیگر، واسطه‌ها و دلالان باقیمت بسیار بالا در بازار عرضه می‌کردند که ۱۰۰درصد اختلاف قیمت وجود داشت و این اختلاف به جیب واسطه‌گران سرازیر می‌شد.

این فعال صنعت فولاد افزود: پس از این اتفاقات در بورس‌کالا، دستورالعمل مذکور اصلاح و سقف رقابت در این بازار برداشته شد و عرضه‌ و تقاضا شاخص اصلی در قیمت‌گذاری تعیین شد؛ درنتیجه رانتی که عاید واسطه‌ها می‌شد، حذف و به سمت تولیدکننده هدایت و بخشی از آن نیز برای مصرف‌کننده تعدیل شد. دشتیانه درخصوص اینکه کدام محصولات در کانون دادوستد قرار دارند، تصریح کرد: تمام محصولات از سطح تقاضای خوبی برخوردارند، اما همچنان تقاضا‌های غیرواقعی وجود دارد که ناشی از تلاش برای حفظ ارزش پول است نه مصرف واقعی؛ البته بخش اعظم تقاضای کاذب در حال از بین رفتن است.

وی اضافه کرد: به‌عنوان‌مثال عرضه‌هایی که به سبب وجود سقف، با قیمت‌های غیرواقعی انجام می‌شد و تا ۱۰ برابر، تقاضا افزایش می‌یافت، ولی در حال حاضر عرضه‌ها تنظیم‌شده و تا حدودی تقاضا نیز تعدیل‌شده است. وی در خاتمه اظهار کرد: اگر به مکانیزم‌ها، دستورالعمل‌ها و قوانین به‌درستی عمل شود و فراتر از قانون حرکت نکنیم قطعا آینده روشنی پیش روی بورس کالا قرار دارد.

کاهش فصلی تقاضا

محمدرضا چیت‌ساز عضو هیات مدیره اتحادیه آهن و فولاد گفت: ۲۴ شهریورماه، تیرآهن و میلگرد شرکت‌های ذوب‌آهن و نیشابور عرضه شدند و بعدازآن عرضه ورق‌های شرکت فولاد مبارکه و شمش شرکت فولاد خوزستان و فولاد خراسان روی تابلو آمد؛ در هفتمین روز مهرماه نیز شاهد عرضه شمش روی تابلوی بورس کالا بودیم.

 چیت‌ساز گفت: با توجه به اینکه در نیمه دوم سال قرار داریم، رفته‌رفته با خنک شدن هوا خصوصا در نیمه شمالی کشور، هرساله با کاهش ساخت‌وساز مواجه خواهیم شد که با توجه به‌قرار گرفتن در ماه محرم و صفر، تا حدودی کاهش تقاضا سطح بازار را فرا می‌گیرد. وی وضعیت قیمت‌ها با بازار را متناسب ارزیابی کرد و ضمن تأکید بر تعادل عرضه و تقاضای محصولات فولادی گفت: میلگرد ازجمله کالا‌هایی بوده که تقاضای بیشتری دارد، ایران کشوری زلزله‌خیز است و ساختمان‌ها به‌صورت بتن آرمه ساخته می‌شوند، به همین خاطر تقاضای میلگرد از باقی محصولات فولادی بیشتر است.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلبیل صنعت فولاد ایران و جهان