دردسرهای صادرات گندله برای فولادسازان

دردسرهای صادرات گندله برای فولادسازان

آمار و شواهد نشان می‌دهد، گندله با عیارهای مورد‌نیاز داخلی و اتفاقا مناسب برای احیای مستقیم که نیاز تولیدکنندگان داخلی است، صادر می‌شود.

 

به گزارش استیل پدیا، به نقل از روابط عمومی فولاد هرمزگان، معاون خرید فولاد هرمزگان با انتقاد از عملکرد صادر‌کنندگان سنگ‌آهن به‌عنوان مواد اولیه فولاد گفت: افزایش نرخ دلار باعث شده شرکت‌های معدنی و بازرگانی، به صادرات مواد اولیه ترغیب شوند و بدون توجه به شرایط شرکت‌های فولادی این امر را تسریع ببخشند، این در حالی است که شرکت‌های فولادی از این شرایط آسیب خواهند دید. علی گلشن، با اشاره به افزایش یکباره نرخ ارز گفت: افزایش روزافزون نرخ ارز و به دنبال آن کاهش ارزش ریال باعث افزایش جذابیت صادرات شده و این امر تولیدکنندگان مواد خام را ترغیب به صادرات کرده است.

وی با اشاره به ارزآوری صادرات اظهار کرد: صادرات مانند دو لبه تیغ است. نباید تنها به ارزآوری آن توجه کرد چرا که بحث تامین مواد اولیه در داخل کشور هم مهم است. تا زمانی که تولیدکنندگان داخلی نیازمند مواد اولیه هستند، صادرات نه‌تنها توجیه اقتصادی نخواهد داشت؛ بلکه رفته‌رفته تولیدکنندگان داخلی را با مشکلات مواجه می‌کند. گلشن، کاهش تعرفه صادرات گندله را از دیگر عوامل جذابیت صادرات این محصول عنوان کرد و گفت: در حال حاضر دولت تعرفه (عوارض) صادرات گندله را از ۱۵ به ۵ درصد کاهش داده که این امر تاثیر بسزایی در صادرات این محصول داشته است. دولت در اجرای این امر هیچ‌گونه توجهی به تامین مواد اولیه تولید‌کنندگان داخلی نداشته است.

وی با انتقاد از دستورالعمل وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر فروش فولاد در بورس عنوان کرد: دولت نباید تنها دستورالعمل‌هایش را معطوف به شرکت‌های فولادی کند. این در حالی است که شرکت‌های معدنی به‌عنوان تامین‌کننده مواد اولیه فولادی، بدون توجه به تولید داخلی در حال صادرات هستند. معاون خرید فولاد هرمزگان خواستار دخالت نهادهای نظارتی در راستای حمایت از تولیدکنندگان داخلی شد و افزود: با وجود افزایش روز افزون صادرات مواد اولیه تولید فولاد، باید نهادهای نظارتی هرچه سریع‌تر وارد عمل شوند. گلشن افزود: نامه‌هایی مبنی بر تشریح شرایط فولاد‌سازان به مسوولان اجرایی ارسال شده و آنها نیز قول‌های مساعدی در این خصوص داده‌اند، امیدوارم هر چه سریع‌تر مشکل فولادسازان مرتفع شود.

معاون خرید فولاد هرمزگان با بیان اینکه در سالی که شعار حمایت از کالای ایرانی مطرح است، باید اولویت دولت، توجه به تولیدکنندگان داخلی باشد، افزود: ساختار اقتصادی کشور باید به نحوی طراحی شود که ایجاد اشتغال از اولویت‌های اول کشور باشد، بنابراین در راستای تحقق آن تولیدکنندگان داخلی باید حمایت شوند. سید‌رسول خلیفه سلطانی، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد در این خصوص گفت: در شرایط فعلی قیمت نسبی آهن اسفنجی هم در بورس بالا می‌رود که احتمال دارد از کمبود گندله باشد. وی افزود: حساسیت وزارت صمت برای کنترل قیمت محصولات و ارائه در بورس مسبب بعضی از این اتفاقات است. دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد تصریح کرد: موافق کاهش عوارض بر صادرات گندله نیستم، چراکه تناسب قیمتی در زنجیره فولاد به واسطه این تصمیمات عجولانه به‌هم می‌خورد و یکی از نتایج آن همین بحث کمبود گندله برای تولیدکنندگان داخلی است.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران