برگ برنده چین برای بازار فولاد

 برگ برنده چین برای بازار فولاد

اتفاقاتی که این روزها در حوزه جنگ تجاری بین چین و آمریکا در حال وقوع است بیشترین نگرانی را متوجه بخش‌های معدنی و صنایع معدنی جهان کرده است؛ چراکه چین به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین اقتصادهای دنیا که بر پایه تقاضای بالایی از مواد معدنی استوار است قادر به تحولاتی عمیق در حوزه‌های مختلف معدنی دنیا می‌شود.

 

به گزارش استیل پدیا، در این راستا یکی از بخش‌های بسیار مهم که این روزها بیش از هر زمان دیگر مورد توجه کارشناسان جهانی قرار گرفته و حجم قابل توجهی از گزارش‌های حوزه معدنی را در وب‌سایت‌های تحلیلی دنیا به خود اختصاص داده، مساله فولاد و سنگ آهن چین و اثرات ناشی از تحولات اقتصادی پکن بر این دو حوزه است که برای فعالان سنگ آهن در ایران نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. 

 

در حال حاضر بازار سنگ‌آهن چین در برهه کنونی (سپتامبر و اکتبر) به دلیل رخدادهای متفاوتی که با آن روبه‌رو‌ است به همان میزان هم با سناریوهای مختلفی دست و پنجه نرم می‌کند؛ به‌طوری‌که برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که احتمالا تقاضای سنگ آهن در اوایل اکتبر به دلیل «تعطیلات روز ملی چین» تضعیف شود، با این حال نگاه خوش‌بینانه‌ای که از قیمت سنگ‌آهن حمایت می‌کند با تکیه بر سیاست‌های حمایتی دولت از سنگ‌آهن این کشور بر این باور است که رئیس‌جمهوری چین با نگاه به بازار داخل در پی ایجاد تقاضای داخلی برای این ماده معدنی است و به نوعی از صنعت فولاد و سنگ آهن این کشور در مقابل سیاست‌های تضعیفی آمریکا حمایت خواهد کرد و همین موضوع باعث می‌َشود که تقاضای این محصول کاهش نیابد و به نوعی باید گفت چین با استفاده از این سیاست برگ برنده‌ای در بازار فولاد رو‌ کرده است.

 

طبق همین یافته‌ها بازار فولاد چین در بازه کنونی با دو موضوع روبه‌رو‌ است که در این باره می‌توان به «تعطیلات فستیوال نیمه‌پاییز» و تاثیرات این تعطیلات اشاره کرد و موضوع دوم که در راستای موضوع قبل باید به آن اشاره کرد سیاست‌های جدیدی است که رئیس‌جمهوری این کشور در بازار چین در دستور کار قرار خواهد داد. 

در این باره کیوان جعفری طهرانی، تحلیلگر بازارهای جهانی سنگ‌آهن و فولاد به «دنیای اقتصاد» گفت: با توجه به تعطیلات فستیوال نیمه پاییز و با توجه به اینکه از روز سه‌شنبه هفته جاری بازارهای چین آغاز به کار کرده و تا جمعه به کار خود ادامه می‌دهند، می‌توان افت تقاضا را به این دلایل محتمل دانست. در واقع بازار تنها در بازه روز سه‌شنبه تا جمعه مصادف با ۲۵ تا ۲۸ سپتامبر فعالیت خواهد کرد و از ۲۹ سپتامبر تا ۸ اکتبر تعطیل خواهد بود. وی در ادامه و در توضیح اینکه این تعطیلات چه تاثیری روی بازار خواهد گذاشت گفت: این تعطیلی باعث افت تقاضا برای مواد اولیه از جمله سنگ آهن می‌شود، در رابطه با خرید این محصولات شاهد این بوده‌ایم که تا قبل از تعطیلی فستیوال نیمه پاییز قیمت‌ها تقریبا مساعد بود؛ اما در ادامه باید گفت که طبیعتا بین دو تعطیلات انتظار افزایش قیمت نخواهیم داشت؛ زیرا متقاضیان در بازار فولاد و سنگ‌آهن چین هر خریدی که داشته‌اند تا پیش از این تاریخ انجام داده‌اند؛ به این دلیل که خریدها در چین معمولا قبل از تعطیلات انجام می‌شود.

 

این تحلیلگر در ادامه درباره امکان و پیش‌بینی افت قیمت فولاد در بازار چین گفت: از ابتدای هفته جاری که این بازار آغاز به کار می‌کند، انتظار افت قیمت محدودی وجود دارد؛ ولی پیش‌بینی می‌شود که به‌طور کلی بازار فولاد بعد از «تعطیلات روز ملی چین» مصادف با هفتم اکتبر به بعد کم کم افزایش قیمت داشته باشد؛ مگر اینکه بسته‌های حمایتی دولت در این‌باره اعمال نشود. طهرانی درخصوص بسته‌های حمایتی دولت چین در بازار فولاد این کشور گفت: سیاست‌های دولت چین در مقابله با «پروپاگاندای فولادی سنگ آهنی آمریکا» و به نوعی مقابله به مثل با این سیاست‌ها این است که «عرضه و تقاضا» را به سمت بازار داخلی خودش سوق دهد و در واقع مصرف فولاد را در بازار داخلی اضافه کند؛ در این باره «شی جین پینگ رئیس‌جمهور چین» پروژه‌های جدیدی را به این بازار معرفی خواهد کرد.

وی در ادامه با اشاره به موقعیت ماه‌های مختلف در بازار فولاد چین گفت: ماه اکتبر و ماه مارس دو ماه استراتژیک در سیاست‌های اقتصادی-فولادی چین است، به‌طوری‌که همیشه این کشور طی این دو ماه، نشست‌ها و وقایع سیاسی مهمی را خواهد داشت.  از سوی دیگر نشستی که بعد از ماه اکتبر در این کشور برگزار می‌شود، نشست استراتژیکی در رابطه با سیاست‌های دولت چین و موضع‌گیری این کشور درخصوص بسته‌های حمایتی و قوانین جدید خواهد بود. چین در این باره پروژه‌های جدیدی را به بازار فولاد معرفی و برای این محصول بازار ایجاد خواهد کرد تا مصرف داخلی آن افزایش پیدا کرده و مانعی در مقابل افت قیمت فولاد شود.

 

در واقع با تکیه بر همین سیاست‌های اعمالی که در این بازار رخ خواهد داد بعد از ماه اکتبر و بعد از تعطیلات بازار کاهش جدی را تجربه نخواهد کرد؛ هرچند موجودی انبارها افزایش پیدا کرده است. در این بین پایگاه خبری پلنر درخصوص بازار فولاد چین و نوساناتی که طی هفته گذشته پشت سر گذاشته می‌نویسد: بهای فولاد در بازار داخلی چین هفته پر نوسانی را پشت سر گذاشته است. در‌حالی‌که روزهای ابتدایی با قدرت رشد یافت، در ادامه هفته با افت روبه‌رو‌ شد؛ اگرچه این کاهش در محصولات تخت بیشتر مشهود بود. بهای بیلت تانگشان در روز جمعه به ۳۹۷۰ یوآن/ تن رسید که نسبت به یک هفته قبل ۵۰ یوآن کاهش را نشان می‌دهد.

 

با این حال، موجودی انبارهای محصولات فولادی روندی رو به کاهش را ادامه داد. در روز جمعه گروه شاگانگ لیست جدید قیمت محصولات خود را منتشر کرد که حکایت از ثبات قیمت‌ها دارد. از این رو، افت شدیدی در قیمت محصولات فولادی حاصل نشد.  میانگین بهای میلگرد در ۲۵ شهر مهم چین دیروز به ۴۶۲۰ یوآن رسید که نسبت به روز پنج‌شنبه ۷ یوآن دیگر افت داشت. به دلیل تعطیلات طولانی ابتدای اکتبر احتمال می‌رود که خرید تجار در هفته آتی قدرت بیشتری به خود بگیرد. همچنین دولت مرکزی در حال معرفی بسته‌های محرکی برای افزایش انگیزه سرمایه‌گذاران به تداوم سرمایه‌گذاری در کشور است.

 

های ورق گرم نیز به‌طور میانگین طی هفته قبل تنها نوساناتی را شاهد بود. موجودی پایین انبارها اجازه افت چشمگیر قیمت را نمی‌دهد، با این حال تجار نسبت به چشم‌انداز آتی خیلی خوش‌بین نیستند. اگرچه میزان بازرسی‌های فنی فولادسازان تا حد زیادی کاهش یافته است، آنها از افت سفارش‌ها شاکی هستند و اظهار کرده‌اند که فشار کمبود نقدینگی در حال بالا رفتن است. در صورتی که سطح موجودی‌ها در دوره تعطیلات افزایش یابد، احتمال کاهش قیمت از سوی تجار چندان غیر منطقی به نظر نمی‌رسد.  بهای سنگ آهن نیز در بازار فیزیکی بنادر با ثبات همراه شد و در محدوده ۵۰۵ تا ۵۱۰ یوآن/ تن باقی ماند.

 

اگرچه تمایل خریداران به خرید محموله‌های جدید زیاد نبود، اما فروشندگان هم تخفیفی را قائل نمی‌شدند. احتمال می‌رود که در هفته آینده و در آستانه تعطیلات اکتبر کمی بر سرعت خرید سنگ آهن افزوده شود. در کل احتمال می‌رود که هفته آینده برای فولاد چین توام با نوسان و کمی افت باشد. اعتماد خریداران به آینده بازار کاهش یافته و بازیابی این اعتماد چندان ساده نیست. در صورتی که بسته‌های محرک جدیدی از سوی دولت مرکزی معرفی نشود، احتمال افت بیشتر قیمت فولاد در بازار داخلی چین وجود دارد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران