آخرین وضعیت ۷ طرح فولادی

آخرین وضعیت ۷ طرح فولادی

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تشریح جزئیات آخرین وضعیت ۷ طرح فولادی، از استقرار سه نماینده چین در ایران خبرداد و گفت: امیدواریم تا اردیبهشت، یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون یورو به این طرح‌ها تزریق شود. مهدی کرباسیان در گفت‌وگو باخبرگزاری مهر درخصوص سفر اخیر هیات ایرانی به چین برای تسریع در گشایش ال‌سی طرح‌های فولادی گفت: جلسات بسیار مناسبی میان هیات ایرانی از ایمیدرو و ام‌سی‌سی گروپ چین برگزار شد و این مجموعه فشار زیادی را بر ضرورت حل سریع مشکلات این طرح‌ها وارد کرد، اما اولین نکته این است که گروه ام‌سی‌سی چین که مسوولیت گشایش ال‌سی هر هفت طرح فولادی را به عهده دارد، سه نفر نماینده دائم به ایران اعزام کرده که از هفته قبل برای پیگیری امور در ایران مستقر شده‌اند.

به گزارش استیل پدیا به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد

استقرار سه نماینده چین برای تسریع در گشایش ال‌سی‌ها
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: بر این اساس این گروه، مذاکراتی را با شرکت‌های تاسیس شده برای اجرای این هفت طرح فولادی برگزار کرده‌اند؛ این در حالی است که از آنجا که سهام ایمیدرو در این طرح‌ها، ۱۰ تا ۳۵ درصد است، شرکت‌ها به نیابت از ایمیدرو وارد مذاکره شده‌اند و بر این اساس امیدواریم بتوانیم در اردیبهشت‌ماه، وجوه ارزی که تعهد چین است را برای شروع عملیات اجرایی فولادسازی‌ها و ادامه عملیات آنها داشته باشیم. وی با بیان اینکه برای هفت طرح فولادی، در مجموع باید یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون یورو منابع از سوی چین تزریق شود، تصریح کرد: شخصا روزانه پیشرفت و مذاکرات هفت طرح فولادی را پیگیری می‌کنم و اعتقاد دارم که هفت طرح فولادی، فعال شده‌اند. به گفته کرباسیان، تلاش ما این است که چین مجموعه پرداخت‌های ارزی به هفت طرح فولادی را به نحوی انجام دهد که بتوان ظرف ۳۶ ماه، تمامی طرح‌های فولادی را به بهره‌برداری رساند؛ البته مقدمات کار به نوعی فراهم شده که برخی از طرح‌ها تا ۲۴ ماه آینده به بهره‌برداری برسند.

جزئیات آخرین وضعیت هفت طرح فولادی
وی در تشریح آخرین وضعیت طرح‌های فولادی گفت: خوشبختانه اعتبارات ارزی و ال‌سی‌ هر هفت طرح فولادی هم‌اکنون گشایش اعتبار و بیشتر آنها فعال شده‌اند و بر این اساس اولویت کاری سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در سال ۹۴، به بهره‌برداری رساندن بخش آهن اسفنجی این طرح‌ها است که تلاش داریم در کوتاه‌مدت به نتیجه برسد. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: بر این اساس پیش‌بینی می‌شود که حداقل سه طرح فولادی در سال ۹۴ فعال شود؛ البته در این راستا در اوایل سال جاری، جلسه مفصلی با پیمانکاران، مشاوران و هیات مدیره شرکت‌های معدنی و هیات‌های اجرایی با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شده تا هماهنگی‌های لازم برای پیگیری اجرای هرچه سریع‌تر این طرح‌ها صورت گیرد. وی تصریح کرد: پیشرفت بخش آهن اسفنجی طرح‌های فولاد سپیددشت و فولاد شادگان بسیار خوب بوده و خوشبختانه زیرساخت‌های لازم برای پیشرفت آن در حال انجام است، در این راستا بیشتر مسائل پیش روی این دو پروژه حل شده و البته مشکلاتی هم در رابطه با ساخت و ارسال تجهیزات وجود دارد که تلاش می‌شود با پیگیری‌های لازم، حل شود و در نهایت این طرح‌ها، در 6 ماه ابتدایی سال جاری به بهره‌برداری برسند. به گفته کرباسیان، فولاد سپیددشت، مشکل طولانی‌مدت آب دارد که امید می‌رود استانداری چهارمحال و بختیاری کمک لازم برای حل این مشکل را داشته باشد؛ ضمن اینکه فولاد شادگان نیز مشکل برق دارد که امید می‌رود با پیگیری‌های لازم، مشکل برق این کارخانه نیز حل و فصل شود. وی از پیشرفت مناسب فولاد سبزوار و فولاد قائنات خبر داد و خاطرنشان کرد: اواخر سال گذشته، اعتبار این دو طرح گشایش شد. البته پروژه فولاد بافق از سایر پروژه‌ها عقب‌تر است و امیدواریم به زودی بتواند به نتیجه مناسب برسد. در این میان فولاد سبزوار از پیشرفت بسیار مناسبی برخوردار بوده و مشکل زیرساخت‌های آن حل شده است، البته موضوع گاز و آب نیاز به پیگیری دارد.

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران