نویسندگان: مهندس میلاد بایگان - مهندس حمید آقاکریمی

اصول و مبانی فرآیند فلز نیمه جامد

اصول و مبانی فرآیند فلز نیمه جامد

فرایندهای نیمه جامد ، از جمله روش های نوین تولید مواد هستند که دارای عمری در حدود ۳۰ سال می باشند. این روش ها مشتمل بر شکل دهی مخلوطی نیمه جامد-نیمه مذاب با استفاده از روش های ریخته گری و فرم دهی مکانیکی می باشند.

 

نکته کلیدی این فرایندهای ساخت مواد، ایجاد ساختاری غیردندریتی در مخلوط نیمه جامد است. در این تحقیق نیز پس از ارایه مختصری از تاریخچه و تعریف فرایند به معرفی ۱۱ روش ایجاد ساختار غیردندریتی پرداخته شده است. سپس به طور اجمالی نحوه تبدیل ساختار دندریتی به کروی مطرح شده و نهایتاً شرایط مواد مصرفی در این فرایند و مزایا و معایب و برخی از کاربردهای این روش بررسی شده است.

انجماد دندریتی معمول ترین نوع انجماد در قطعات ریختگی است. در این فرایند، از روی هر یک از جوانه های موجود در مذاب، یک شاخه ستونی جوانه زده و در جهات جلو و پهنا رشد می نماید و سپس بازوهای ثانویه ای از آن منشعب می شوند. این روش به دلیل تحقیقات موسسه ی علمی ماساچوست در سال ۱۹۹۷ پیشرفت کرد.

وقتی محققان دریافتند انجماد ناتمام فلز thixotropic است و می تواند در زیر فشار تغییر شکل دهد. با فهمیدن رفتار فلز نیمه جامد، چندین فرآیند جدید شکل دادن توسعه یافت که پایه اصلی آنها مبنی بر فورج، ریخته گری تحت فشار، نورد، اکستروژن و ترکیبی ازاین فرایندها بود.فرایند نیمه جامد در بسیاری از فلزات از جمله Al٬Mg٬Zn٬Ti٬Cuو بسیاری از آلیاژهای آهنی کاربرد دارد.بیشترین آلیاژهای تجاری که مورداستفاده قرارمی گیرند، AlوMgهستند که به روش ریخته گری تحت فشار تولید می شوند.این آلیاژها به علت دامنه ی انجمادشان برای استفاده در ریخته گری نیمه جامد مناسب هستند.

 

سرشناسه : بایگان، میلاد، ‏‫۱۳۶۵
‏عنوان و نام پدیدآور : اصول و مبانی فرآیند فلز نیمه جامد/مولفین میلاد بایگان،حمید آقاکریمی
‏مشخصات نشر : تهران: نیک مهر، ‏‫۱۳۹۴
‏مشخصات ظاهری : ‏‫۱۴۳ص
‏شابک : ‭978-600-95941-4-6‬
‏وضعیت فهرست نویسی : فیپا
‏موضوع : فلز‌ها - فرایند نیمه جامد - فلز نیمه جامد - فرآیند فلز نیمه جامد - شکل دهی فلزات نیمه جامد
‏شناسه افزوده : آقاکریمی، حمید، ‏‫۱۳۶۷
‏رده بندی کنگره : ‏‫‬‭TS۲۴۸‭/ب۲‮الف‬۶ ۱۳۹۴‬
‏رده بندی دیویی : ‏‫‬‭۶۷۱/۸
‏شماره کتابشناسی ملی : ‭ ۴۰۴۸۷۶۰‬

 

دانلود فهرست مطالب

بازگشت به شاخه فلزات بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران