معاون وزیر و رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران

افق های پیش روی معدن | دکتر مهدی کرباسیان

افق های پیش روی معدن | دکتر مهدی کرباسیان

با پایان یافتن مذاکرات ایران و 1+5 و توافق هسته‌ای در وین انتظار می‌رود سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی در بخش معدن و صنایع معدنی افزایش یابد.

 

بخش معدن ایران به دلیل مزیت‌های زیادی که از آن برخوردار است، می‌تواند در شرایط فعلی کشور به عنوان موتور توسعه کشور عمل کند و مسیر برای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که مقام‌های عالی نظام و دولت بر آن صحه گذاشته‌اند، هموار بماند.

 
تنوع مواد معدنی در کشور و بسترهای مناسبی که در بخش صنایع معدنی وجود دارد، پس از نهایی شدن مذاکرات و لغو کامل تحریم‌ها که از آن به عنوان شرایط پساتحریم یاد می‌شود، فرصت دیگری است که راه را برای ورود سرمایه‌ گذاران خارجی به کشور هموار خواهد کرد.

 
بسیاری از مقامات و مدیران شرکت‌های معتبر معدنی جهان از چند ماه پیش مذاکرات خود را با مسوولان رده‌ بالای کشور آغاز کرده‌اند و منتظرند پس از اجرایی شدن توافقات و رفع کامل تحریم‌ها، در بخش‌های مختلف صنعتی و معدنی کشورمان سرمایه‌ گذاری کنند که این موضوع فرصت مناسبی را برای جهش در بخش معدن و صنایع معدنی فراهم خواهد کرد. بنابراین آمادگی برای هدایت سرمایه‌ها به مسیر واقعی تولید امری مهم و قابل توجه است.

 
به علاوه باید توجه کنیم که فراهم شدن زمینه‌های همکاری با شرکت‌های بزرگ بخش معدن و صنایع معدنی جهان صرفا منجر به واردات کالا و محصولات نهایی نشود زیرا هدف از سرمایه‌ گذاری، انتقال دانش فنی روز در درجه اول و پس از آن کسب تجارب مدیریتی برای ارتقای کیفیت کالاهای تولیدی کشورمان است تا بتوانیم ذخایر غنی و متنوع معدنی با ارزش افزوده بالاتر را به بازارهای جهانی ارایه کنیم.

 
معادن و صنایع معدنی تامین‌ کننده مواد اولیه مورد نیاز بسیاری از صنایع است و از اساسی‌ ترین و مهم‌ ترین پایه‌های اقتصادی کشور به شمار می‌رود و در خودکفایی صنعتی، ایجاد اشتغال بالا و مولد، افزایش تولید ناخالص، رشد درآمد سرانه ملی و توسعه مناطق محروم نقش تعیین‌ کننده‌ای دارد.

 
از سوی دیگر دولت یازدهم در راستای سیاست‌های کلان خود فراهم کردن زمینه برای جلب اعتماد بخش‌ خصوصی و تشکل‌های غیردولتی را در اداره امور سرلوحه برنامه‌های خود قرار داده و همین سیاست در ایمیدرو نیز در سال گذشته دنبال شده است.

 
بر همین اساس در دو سال اخیر طرح‌های راکد و نیمه‌ تمام بخش معدن و صنایع معدنی که بالغ بر 30 طرح است، با جلب مشارکت و سرمایه‌ گذاری بخش خصوصی از رکود خارج و مجددا فعال شد و برخی نیز افتتاح شده است. در بین این طرح‌ها، طرح‌هایی بود که اجرای آن سال‌ها متوقف مانده بود.

 
دولت تدبیر و امید در سال‌های فعالیت خود موفقیت‌های قابل توجهی در عرصه سیاست خارجی، کنترل تورم، حذف مقررات دست و پاگیر و تسهیل در سرمایه‌ گذاری را فراهم کرده و توانسته رشد اقتصادی کشور را از مسیر نزولی به وضع باثبات و مثبت تغییر دهد که امیدواریم در ادامه بتواند با تلاش همه دولتمردان با ایجاد رونق برای سرمایه‌ گذاری بیشتر، ایجاد اشتغال برای جوانان، کاهش تورم تا رسیدن به تورم تک‌ رقمی شرایط بهتری را در کشور فراهم کند.

 
فرصت را مغتنم شمرده به همه دست‌اندرکاران و خدمتگزاران دولت تدبیر و امید خسته‌ نباشید می‌گویم.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه تحلیل و مصاحبه بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "تحلیل و مصاحبه" استیل پدیا