کارشناس ارشد سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان غربی

فرصتی استثنایی برای جذب سرمایه خارجی در بخش معدن | رامین انتظاری

فرصتی استثنایی برای جذب سرمایه خارجی در بخش معدن | رامین انتظاری

ایران از نظر ذخایر مواد معدنی و منابع زیر زمینی جزو ۱۰ کشور برتر دنیاست که ذخایر تخمین زده شده مواد معدنی آن بر ۵۷میلیارد تن افزون می‌شود.

 

قرارگرفتن این کشور روی کمربند آهن و مس موید همین حقیقت است. ضمن اینکه ایران دارای ذخایر غنی پلی‌ متال بوده و از بزرگان صنایع روی و مس به‌ شمار می‌رود و از طریق عرضه محصولات با کیفیت قدرت ایجاد نوسان در بازار جهانی را دارد.

 

ایران همچنین در زمینه سنگ‌های تزئینی از تنوع بسیار بالایی برخوردار است که در برخی از انواع آن شهرت جهانی نیز دارد. موقعیت ژئوپولتیک در کنار ظرفیت معدنی در ایران بر هیچ‌ کس پوشیده نیست پس استفاده بهینه از آن در موقعیت استثنایی وجود آمده، امری واجب است. رفع تحریم‌ها و آزاد شدن حجم بالایی از سرمایه‌های بلوکه شده در خارج از کشور، خروج از رکود و سیر صعودی تقاضای بعضی از کالاهای استراتژیک در سطح جهانی و همزمانی آن با ابراز تمایل کشورهای خارجی برای سرمایه‌ گذاری در صنایع و معادن ایران فرصتی تاریخی برای یک جهش بزرگ اقتصادی در ایران است.

 

سفر هیات اقتصادی آلمان، غول صنعت اروپا بلافاصله پس از اعلام توافق اولیه یا ابراز تمایل فرانسه و ایتالیا برای سرمایه‌ گذاری در صنعت خودروسازی ایران در کنار تمایل هند برای سرمایه‌ گذاری در استخراج سنگ‌ آهن ایران و تاسیس کارخانه فولاد سازی در نزدیکی بنادر ایران خود نوید بخش همین موضوع است. حال استفاده بهینه از این فرصت به‌ دست آمده باید در دستور کار دولت قرار گرفته و با آماده‌ سازی بستر مناسب، در شرایط ابراز تمایل سرمایه‌ گذاران خارجی برای ورود به بازار ایران، تمامی تلاش خود را برای جذب سرمایه‌ گذاران انجام دهد.

 

به‌ منظور تحقق این امر اجرای موارد ذیل غیرقابل اجتناب است؛ برگزاری همایش و نمایشگاه‌های متعدد برای معرفی هرچه بیشتر ظرفیت‌های معدنی موجود، دعوت از هیات‌های اقتصادی کشورهای پیشرو در صنعت معدن با هدف جذب سرمایه‌های بزرگتر، فعال کردن هرچه بیشتر اتاق‌های بازرگانی به‌ ویژه اتاق‌های بازرگانی مشترک برای جذب سرمایه‌های کوچک تر و رفع موانع قانونی و تسهیل در ایجاد واحدهای صنعتی و معدنی با سرمایه خارجی و نیز فراهم کردن شرایط حضور شرکت‌های قدرتمند پیمانکار معدنی به همراه الزام در بکارگیری از ماشین‌ آلات و فناوری روز می‌تواند ایران را به جایگاه واقعی خود در جهان به‌ ویژه در اقتصاد معدنی برساند. حال امید است دولت با فراهم کردن بستری مناسب تمام تلاش خود را در جذب سرمایه‌ گذاران خارجی به کار بگمارد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه تحلیل و مصاحبه بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "تحلیل و مصاحبه" استیل پدیا