مدير عامل مجتمع ورق گالوانيزه خودرو چهارمحال و بختياری

ریل‌گذاری فولاد برای صنعت خودرو | اصغر اسماعیلی

ریل‌گذاری فولاد برای صنعت خودرو | اصغر اسماعیلی

با توجه به پیشرفت صنایع اتومبیل‌سازي و افزایش تولیدات این کارخانه‌ها، تولید ورق مورد نیاز این شرکت‌ها مورد توجه قرار گرفت که شرکت‌هاي فولاد مبارکه، ایران خودرو و سایپا تصمیم به تاسیس شرکتی براي احداث یک کارخانه تولید ورق خودرو گرفتند. در همين راستا بود که مجتمع ورق گالوانيزه خودرو استان چهارمحال و بختياري (بزرگ‌ترين‌ کارخانه توليد ورق خودرو در خاورميانه) در 24 آبان ماه سال 89 به بهره‌‌برداري رسيد.

 

زماني که توليد خودرو در کشور از مرز يک ميليون دستگاه در سال مي‏گذشت خودروسازان با مشارکت در احداث کارخانه‎‏ای در کشور در اين فکر بودند که علاوه بر آن هم ورق خودرو را بومی‌‏سازی کرده و هم از اين طريق زمينه را براي رقابتي شدن فراهم کنند. در این خصوص با اصغر اسماعيلي، مديرعامل مجتمع ورق گالوانيزه خودرو چهارمحال و بختياري به گفت‌وگو نشسته‌ایم که درادامه می‌خوانید.

 

 
درخصوص اهداف تاسیس و فعاليت‌هاي ورق خودرو چهارمحال و بختياري توضیح دهید.

 

هدف از تاسیس این شرکت خودکفايي کامل کشور از واردات ورق گالوانيزه خودرو، کاهش هزينه‏ ها و قيمت تمام شده صنايع خودرويي است.
طرح توليد ورق گالوانيزه ويژه مورد استفاده در صنعت ساخت بدنه خودرو در منطقه سفيد دشت از توابع شهرستان بروجن واقع در استان چهارمحال و بختياري احداث شده است. برای اجراي طرح، زميني به مساحت 150 هكتار در حاشيه جاده بروجن -شهرکرد اختصاص داده شده و درفاصله 28 كيلومتري از شهرستان بروجن و 34 كيلومتري از شهركرد واقع شده است.

 

اين کارخانه با ظرفيت اسمی 400 هزارتن در سال طبق مشخصات فني دو نوع ورق خودرويي و صنعتي توليد مي‌کند و تنها کارخانه توليد ورق در خاور‌ميانه با قابليت توليد ورق گالوانيزه با ضخامت 4 دهم ميلي‌متر تا 2 ميلي متر و عرض 800 تا 1880 ميلي‌متر است. مواد اوليه اکثر صنايع داخل استان از جمله کارخانه برفاب توسط اين کارخانه تامين مي‌شود و در ايجاد ارزش افزوده صنايع استان نقش تعيين‌کننده‌اي دارد.

 

عملکرد يکساله اين شرکت به چه صورت بوده است؟

 
با ورود شرکت فولاد مبارکه اصفهان به مجموعه ورق خودرو، درطول ماه‌های گذشته بهبود قابل ملاحظه‌ای را در شرايط کاری شاهد بوده‌ايم که به ارتقای کيفي و کمي توليد و کاهش هزينه‏هاي جاري انجامیده است؛ به‌طوري که در چشم‏انداز شرکت و برنامه‌ريزي سالانه شرکت‏ بحث افزايش توليد محصولات خودرويي به‌عنوان يکي از اولويت‏هاي مدنظر قرار گرفته که اميدواريم بتوان اين امر مهم را به موازات تامين ساير نيازهای داخل نيز محقق کرد.

 
اين شرکت در طول سال گذشته بالغ بر 192 هزارتن محصول توليد کرده که از اين رقم حدود 10 هزا رتن محصول خودرويي و مابقي محصولات صنعتي بوده است.

 

با توجه به ورود شرکت فولاد مبارکه، توليد کارمزدي به معناي عام خود ديگر در شرکت ورق خودرو وجود ندارد و با حمايت اين شرکت در بدو ورود مشکل سرمايه در گردش و نيز عدم تامين فول هارد (سخت) به ميزان قابل توجهي مرتفع شده است و از طرفي علاوه بر توليدات گريدهاي DX53 به ميزان حدود 10 هزار تن در 6 ماهه دوم سال گذشته و در اوايل امسال نيز توليد تستي ورق‌های DX54 و DX56 با موفقيت انجام شد و مراحل تست‌هاي پاياني آن در شرکت ايران خودرو در حال انجام است.

 

اميد است در سال جاري با هماهنگي و تلاش شرکت ورق خودرو و گروه خودرو سازي سايپا و ايران خودرو و شرکت هاي وابسته و قطعه‌ساز، اين مجموعه‌ها توان حجم توليد ماهانه خودرويي را به رقم 10 هزار تن ورق افزايش دهد.

 

مجتمع ورق گالوانيزه خودرو چهارمحال و بختياري در راستاي گسترش فعاليت خود با چه مشکلات احتمالي مواجه است؟

 
شرايط کنوني در بازار باتوجه به قيمت محصولات وارداتی و نحوه عرضه آن براي توليدکنندگان شرايط نامناسبي را ايجاد کرده است.
در حال حاضر تخصيص ارز مبادلاتي براي واردات محصولات فولادي و عدم کنترل حجم آن بزرگترين چالش را براي توليدکنندگان داخلي ايجاد کرده و با ادامه اين وضعيت رکود توليد همچنان ادامه خواهد داشت.

 
نکته حائز اهميت اين است که هيچ‌گونه کنترلي از لحاظ نوع وميزان کالای وارداتي و کيفيت آن نيز وجود ندارد، به رغم اينکه صنايع داخلي مباحث مربوط به رقابت سالم را به‌عنوان يک عامل رشد و تعالي قبول دارند، اما ادامه وضعيت موجود، آسيب جبران ناپذيري را به واحدهاي صنعتي وارد و مانع بزرگي را در مسير رشد و گسترش توليد ایجاد خواهد کرد.

 

سهامداری فولاد مبارکه در اين شرکت، چه اثرات مثبت و تاثير‌گذاري مي‌تواند داشته باشد؟

 
با توجه به اين نکته که فولاد مبارکه تامين‌کننده مواد اوليه مورد نياز شرکت ورق خودرو است، امیدواریم در کوتاه ترين زمان ممکن شرکت ورق خودرو به حداکثر ظرفيت توليد خود (ظرفيت اسمی) دست يابد به اين ترتيب شرکت ورق خودرو به يکي از قطب‌هاي توليد‌کننده ورق هاي پوشش‌دار کشور در حوزه صنعت خودرو و ساير صنايع تبديل خواهد شد.

 

به خدمت گرفتن تمام ظرفيت موجود در شرکت ورق خودرو و اهتمام جدي برای توليد محصول خاص مورد استفاده در صنعت خودروسازي کشور که ارزش افزوده بالاتري نسبت به توليد ورق‌هاي صنعتي دارد، منجر به استقلال کشور در زمينه تامين ورق خودرو و عدم نياز به واردات اين محصول خواهد شد.

 

همچنين با راه‌اندازي طرح فولاد سفيددشت در مجاورت شرکت ورق خودرو که شامل احيای مستقيم و فولاد سازي است و نيز احداث کارخانه نورد سرد و گرم در اين مجتمع شاهد راه‌اندازی قطب سوم فولاد‌سازي کشور در استان چهارمحال و بختياري خواهيم بود.

 

آیا پیش‌بینی‌های لازم برای پس از تحریم از سوی شرکت صورت گرفته است؟

 
به‌عنوان یک تولید‌کننده ورق گالوانیزه خودرو معتقدم که همه عوامل بستگی به فضای صنعت کشور به ویژه صنعت خودرو‌ کشور دارد که با توجه به اینکه صنایع خودرو در حال حرکت به سمت برندهای جدید است، شاهد تحول قابل ملاحظه‌ای در این صنعت خواهیم بود. با ورود شرکت‌های خارجی به کشور و ادغام آنها با صنایع خودروسازی داخلی مصرف ورق گالوانیزه با افزایش روبه‌رو خواهد شد.

 

چنانچه پس از لغو تحریم‌ها سرمایه‌گذاری‌های جدید خارجی به‌ویژه در صنعت خودرو کشور صورت بگیرد طی یک تا دو سال آینده بازار تولیدات ما با رشد خوبی مواجه خواهد شد.
هم‌اکنون بازار داخل با چالشی به‌عنوان واردات بی‌رویه گالوانیزه بی‌کیفیت خارجی با قیمت‌های نازل روبه‌رو است؛ این درحالی است که محصولاتی بهتر از آنها در داخل تولید می‌شود و این امر موجب رکود واحدهای تولیدی ورق و مقاطع گالوانیزه و قیمت‌های غیرواقعی شده است.

 

باید به‌جای واردات محصول نهایی، شرایط برای واردات مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی مهیا شود.
در حال حاضر میزان تولید ورق گالوانیزه یک میلیون و 400 هزارتن است که از این میزان بین 800 تا 850 هزارتن مصرف می‌شود که در واقع واحدهای تولیدکننده داخلی حدود 50 درصد بیشتر از مصرف داخلی، از ظرفیت تولید برخوردارند، اما به دلیل شرایط بد بازار و واردات بی رویه محقق نمی‌شود.

-زهرا مسافر-


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه تحلیل و مصاحبه بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "تحلیل و مصاحبه" استیل پدیا