تولیدکننده ماشین‌آلات معدنی و راهسازی

تصمیمات یکباره؛ عامل بازدارنده سرمایه‌گذاران | حمیدرضا افراسیابی

تصمیمات یکباره؛ عامل بازدارنده سرمایه‌گذاران | حمیدرضا افراسیابی

ماشین‌آلات معدنی در حوزه معدن نقش بسزایی دارد اما تحریم‌ها طی این سال‌ها مشکلات بسیاری را به فعالان این عرصه تحمیل کرده و درنهایت منجر به فرسودگی و عقب‌ماندگی این حوزه نسبت به دیگر کشورهای معدنی دنیا شده است.

 

حال امروز با قرارگیری در پسابرجام امید به نوسازی ماشین‌آلات معدنی بیش از پیش در میان معدنی‌ها قوت گرفته، اما همچنان مشکلاتی در این بخش وجود دارد. هرچند پیش از اجرایی شدن برجام امید به تغییر در میان فعالان بخش معدن وجود داشت، متاسفانه تا به امروز اقدام چشمگیری در این حوزه رخ نداده با این حال فعالان بخش معدن دست از تلاش برنداشته و سعی می‌کنند با برگزاری نشست‌های تخصصی مشکلات موجود در حوزه ماشین‌آلات را شناسایی و راهکارهایی برای حل آنها پیدا کنند.

 

با توجه به مشکلات موجود در حوزه واردات ماشین‌آلات معدنی شاید بهتر باشد نمایندگی‌ها فعالیت‌های خود را در بازار ایران نسبت به گذشته افزایش دهند. امروز بخش معدن همچنان برای تعمیر ماشین‌های فرسوده خود با مشکل روبه‌رو است و این موضوع می‌تواند دستیابی به اهداف در نظر گرفته شده را دشوار کند.  از سوی دیگر بخش دولتی نیز باید دست به‌کار شده و تسهیلاتی را برای خرید ماشین‌آلات به فعالان بخش معدن ارائه دهد زیرا ماشین‌آلات معدنی بسیار گران بوده و نمی‌توان بدون استفاده از تسهیلات آنها را خریداری کرد. در نتیجه دولت و بانک‌ها نیز باید در این‌باره‌ با بخش معدن همسو شده و معدنی‌ها را در تهیه ماشین‌آلات به‌روز کمک کنند.

 

دولت و شرکت‌های معدنی، باید شرایط حضور نمایندگی ماشین‌آلات معدنی مطرح دنیا را فراهم کنند تا بتوان نیاز بخش معدن در این زمینه را تامین کرد. شاید بهتر باشد شرکت‌های معدنی کشور نیز پیش‌قدم شده و با شرکت‌های خارجی ماشین‌سازی معادن ارتباط برقرار کنند. در این صورت می‌توان شرایطی بهتر از گذشته برای ورود ماشین‌آلات فراهم کرد. با چنین اتفاقاتی می‌توان انتظارات بازار را شناسایی کرد و گام‌هایی در جهت برطرف کردن آنها برداشت.

 

باعنایت به اینکه حدود 80 درصد یک معدن وابسته به ماشین‌آلات آن است. درنتیجه اگر ماشین‌آلات مناسب و درست انتخاب نشود، باعث ایجاد مشکلات شده و از آنجا که معدنکاران ما بومی و سنتی هستند و تحصیلات تخصصی در این زمینه کارآیی ماشین‌آلات ندارند، انتخاب درستی در خرید و انتخاب ماشین‌آلات نیز ندارند به همین دلیل قیمت تمام شده ماده معدنی افزایش می‌یابد.

 

از سویی به‌دلیل ضعف برنامه‌ریزی‌های دولت در حوزه معدن شاهد آشفتگی در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیمات ناپخته هستیم. دولت وقتی راجع به خام فروشی صحبت می‌کند، در واقع با این کار مانع برنامه‌ریزی واحد‌های معدنی برای صادرات می‌شود و این اقدام فعالیت معدنی را کاهش داده و در نهایت منجر به رکود بخش معدن می‌شود. دولت باید ابتدا راه‌های دسترسی به تکنولوژی و فرآوری کالاهای خام را فراهم کند و سپس مانع خام فروشی شود، اقدامات دستوری در این زمینه راهگشا نیست و مشکل‌ساز خواهد شد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه تحلیل و مصاحبه بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "تحلیل و مصاحبه" استیل پدیا