ترجمه و تلخیص : ایمیدرو

تاثیر جنگ و تحریم ها بر صادرات فولاد اکراین و روسیه | متال بولتن

تاثیر جنگ و تحریم ها بر صادرات فولاد اکراین و روسیه | متال بولتن

عملکرد بخش فولاد CIS در سال 2014 بشدت تحت تاثیر بحران اکراین که در ماه آوریل آغاز شده و متعاقب آن به یک اقدام کاملا نظامی تبدیل شد، قرار گرفت. این اتفاق پس از ماه مارس که شبه جزیره کریمه اکراین به مسکو پیوست رخ داده و بدنبال آن تحریم های کشورهای غربی علیه روسیه آغاز شد.

 

ارزش "گریونا" واحد پول اکراین در برابر دلار بین آوریل تا پایان سال 2014 معادل 42 درصد کاسته شد. این شرایط موجب شد که تولیدکنندگان داخل کشور تاحدی از آسیب های این درگیری از طریق صادرات پرسود بکاهند. این نبرد باعث قطع راههای حمل و نقل در اکراین شد و در نهایت از ماه اوت از میزان تولید فولاد اکراین کاسته شد. تولید واحدهای نورد اکراین در سال گذشته به 23.8 میلیون تن رسید که 18 درصد کاهش را نشان می دهد. این کشور 85 درصد از کل محصولات فولادی تولیدشده خود را صادر کرده است.

 
از ارزش رویل روسیه نیز تا 60 درصد در بین ماه سپتامبر تا پایان سال کاسته شد چون قیمت نفت (مهمترین محصول صادراتی کشور) کاهش یافت. تولید فولاد در این کشور در سال 2014 با رشدی 3 درصدی به 61.2 میلیون تن رسید که 41 درصد آن صادر شده است. با کاهش ارزش برابری رویل، تولیدکنندگان روسیه قیمت های داخلی خود را در مدت چند ماه آخر سال 2014 افزایش دادند تا به قیمت های صادراتی تا حدی به دلار نزدیکتر شود. این وضعیت باعث شد که در پایان فصل ساخت و ساز به طور بی سابقه ای قیمت ها افزایش پیدا کند. در ضمن قیمت های صادراتی کاهش پیدا کرد. قیمت های صادراتی شمش فولادی cis به طور میانگین در سال 2014 به 482.44 دلار در هر تن فوب دریای سیاه رسید که 27.71 درصد نسبت به سال قبل آن کاهش پیدا کرد. قیمت متوسط اسلب صادراتی با 4.04 دلار در هر تن افزایش به 488.19 دلار در هر تن فوب رسید.

 
قیمت کلاف نورد گرم صادراتی با 22.33 دلار در هر تن کاهش سال گذشته به 521.87 دلار در هر تن به طور متوسط رسید. اما قیمت های مواد اولیه با سرعت بیشتری رو به کاهش گذاشته و فاصله بین قیمت های مواد اولیه و محصولات فولادی بیشتر شده و کاهش ارزش برابری روبل و گریونا موجب شد که فولادسازان CIS به درآمدهای خود بیافزایند. درآمد قبل از کسر مالیات، بهره و استهلاک مربوط به بزرگترین فولادساز کشور یعنی شرکت Evraz به مرز 2.3 میلیارد دلار در سال 2014 رسید که 28 درصد افزایش داشت. درآمد فولادسازی سوراشتال نیز با 21 درصد افزایش در سال گذشته به 2.2 میلیارد دلار رسید. درآمد فولادسازی دیگر روسیه نیز با 58 درصد افزایش نسبت به سال قبل به 2.4 میلیارد دلار رسید.

 
افت شدید ارزش برابری گریونا در اکراین باعث شد که بزرگترین فولادساز این کشور ( Metinvest) میزان درآمدش با 14 درصد افزایش به 2.7 میلیارد دلار (با وجود کاهش تولید) در سال گذشته برسد.

 
جنگ بین جدایی طلبان طرفدار روسیه و نظامیان اکراینی در چند ماه گذشته آرامتر شده و این شرایط به فولادسازان اکراینی این امکان را داد که کارخانه های تعطیل شده خود را مجددا راه اندازی کنند. تولید ماهانه اکراین احتمالا در ماه گذشته به 1.8 میلیون تن فولاد نورد شده رسیده باشد که در ماه فوریه 1.3 میلیون تن بود. با توجه به اینکه هنوز ارزش گریونا در سال جاری تاکنون پایین باقی مانده است، اما ارزش روبل در ماه های گذشته به دلیل افزایش قیمت نفت، تا حد قابل توجهی ارتقاء یافته است که این افزایش به نفع فولادسازان روسی نیست. تولیدکنندگان این کشور با تقاضای ضعیف صادرات مواجه هستند و از طرفی نیز به دلیل اقدامات ضددامپینگی بر علیه صادرات ورق فولادی آنان به اتحادیه اروپا و ترکیه، تحت فشار بیشتری قرار گرفته اند.

 

در حال حاضر قیمت فولاد در جهان در سطح پایینی قرار گرفته است . قیمت های صادراتی کلاف نورد گرم cis از شروع سال جاری در 18 ماه مه با 85 دلار در هر تن کاهش به 365 دلار در هر تن رسیده است. قیمت اسلب نیز هر تن 86.5 دلار کاهش یافته و در طی این دوره به 305 دلار در هر تن رسیده است. اما صادرات فولاد روسیه هنوز با 8 درصد افزایش در سال جاری نسبت به مدت مشابه آن در سال 2014 به 27 میلیون تن رسیده است که از مصرف آن در داخل کاسته شده است. تقاضا برای میلگرد آجدار در روسیه احتمالا امسال 15 درصد به دلیل افت رشد اقتصادی کشور کاهش داشته باشد GDP روسیه نیز امسال 3.8 درصد تنزل داشته است.

 
به گزارش بانک جهانی و صندوق بین المللی پول انتظار می رود امسال صادرات اکراین همچنان افزایش داشته باشد چون تقاضای داخلی به دلیل جنگ ضعیف خواهد بود و تولیدکنندگان درنظر دارند تا میزان بهره برداری از ظرفیت هایشان را به حداکثر برسانند.

 


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه تحلیل و مصاحبه بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "تحلیل و مصاحبه" استیل پدیا