ریاست هیئت عامل ایمیدرو

توسعه اکتشافات معدنی، جذب سرمایه‌های خارجی | مهدی کرباسیان

توسعه اکتشافات معدنی، جذب سرمایه‌های خارجی | مهدی کرباسیان

کرباسیان به‌عنوان سکاندار بزرگترین سازمان توسعه ای کشور در بخش صنعت و معدن، ضمن مثبت خواندن عملکرد سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی ایران طی یکسال گذشته ، جذب سرمایه های خارجی برای اجرای طرح های توسعه ای صنعتی و معدنی ، توسعه اکتشافات معدنی کشور، فعال شدن و راه اندازی تمامی طرح‌های راکد و نیمه تمام بخش معدن و صنایع معدنی ، تسریع تکمیل هفت طرح فولادی و بسط و توسعه رشد 10 درصدی بخش صنعت و معدن طی سال گذشته را از اهم اقدامات اساسی این شرکت در سال جاری خواند.

 

ایمیدرو برای تامین مالی پروژه‌های خود چه راهکارهایی را در دستور کار دارد؟

 
بیشتر نیاز مالی پروژه‌ها از طریق بخش خصوصی تامین شده و می‌شود ضمن اینکه در اولویت برنامه‌های ایمیدرو جذب سرمایه‌های ایرانیان مقیم خارج نیز قرار دارد.
نخستین هدف ایمیدرو این است که برای پروژه‌ها، مشارکت‌کننده جلب کرده و یا مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی آنها را تکمیل کند.
در یک سال و نیم گذشته حدود 20 هزار میلیارد تومان سرمایه از سوی بخش خصوصی و غیردولتی وارد پروژه‌ها شده است که بنا داریم در سال 94 نیز این شیوه را ادامه دهیم و وجوه بخش‌خصوصی را به این پروژه‌ها وارد کنیم، ضمن اینکه سرمایه‌گذاران و واحدهای توانمندی که در حوزه معدن و صنایع معدنی حضور ندارند را نیز ترغیب کنیم که میزانی از سرمایه‌ها خودرا به این بخش وارد کنند.

 
در دیدارها و مذاکراتی که نمایندگان شرکت‌های خارجی در حاشیه برگزاری اجلاس معدن و صنایع معدنی در تهران داشتند، بسیاری از آنها تمایل خود را به سرمایه‌گذاری در بخش معدن و صنایع معدنی ایران اعلام کردند تا درصورت رفع تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان وارد سرمایه‌گذاری برای اجرای واحدهای صنعتی و معدنی ایران شوند و دلیلشان هم این است که بتوانند با رفع تحریم‌های بانکی، مطابق قوانین ایران هم اصل سرمایه و هم سود خود را انتقال دهند.

 

شناسایی و اکتشافات ایمیدرو در چه مرحله‌ای است و تاکنون چه اقداماتی انجام شده است؟

 
توسعه اکتشافات معدنی برای همسو شدن با سیاست‌های دولت یازدهم از دو سال پیش در اولویت برنامه‌های ایمیدرو قرار گرفت.
توسعه اکتشافات معدنی کشور همچنان به عنوان اولویت در دستور کار قرار دارد و از یک سال و نیم گذشته شناسایی و فعالیت‌های اکتشافی در سطح 200 هزار کیلومتر مربع از مساحت کشور آغاز شده که با عملیاتی شدن اکتشافات مذکور، طبق برآوردهای اولیه تاکنون بیش از 200 میلیون تن ذخایر جدید سنگ‌آهن و 120 میلیون تن ذخایر جدید زغال‌سنگ به ذخایر معدنی کشور افزوده شده است.

 
در بخش حفاری نیز در سال 93 بیش از 122 هزار متر حفاری اکتشافی انجام شده که در مقایسه با عملکرد سال 92 که 43 هزار متر بود، افزایش چشمگیری نشان می‌دهد.
دستاوردهای ایمیدرو در حوزه اکتشاف زیاد است که علاوه بر ذخایر جدید سنگ‌آهن و زغالسنگ که به آن اشاره شد، از جمله موارد دیگر می‌توان به کشف 20 تن ذخیره جدید طلای محتوی و افزایش 100 میلیون تن ذخیره باریت اشاره کرد.

 
افزایش بودجه اکتشاف از 27 میلیارد تومان در سال 92 به 120 میلیارد تومان در سال 93 و همچنین شناسایی بیش از 200 محدوده امیدبخش جدید عملیات اکتشافی در پهنه‌ها از دیگر دستاوردهای مهم ایمیدرو در بخش اکتشاف است.
بدیهی است با ادامه اکتشافات، به منابع عظیم‌تری در ذخایر قطعی خواهیم رسید و از 68 نوع ماده معدنی شناخته شده فراتر خواهیم رفت و با دستیابی به نتایج قطعی، برای استخراج و فرآوری مواد معدنی با بخش خصوصی‌در قالب کنسرسیوم یا مشارکت مذاکره خواهیم کرد.

 

عملکرد یک ساله ایمیدرو در حوزه معدن را تشریح نمایید.

 
بخشی از پاسخ این سوالات در بخش اکتشافات معدنی در سوال قبلی بیان شد. ایمیدرو در یک سال گذشته موفق شد تمام طرح‌های راکد و نیمه تمام بخش معدن و صنایع معدنی را فعال و راه‌‌اندازی کند.به عبارتی ایمیدرو از نیمه دوم سال 92 تاکنون 30 طرح راکد و نیمه تمام معدنی را که به دلایلی چون کمبود نقدینگی، تصمیمات اشتباه خصوصی‌سازی در سال‌های گذشته و برخی موارد دیگر متوقف مانده بود را با مشارکت بخش خصوصی فعال کرد. برای سال‌جاری نیز طرح‌های مختلفی چون طرح طلای زرشوران، سیمان ونزوئلا و آلومینیوم جنوب را در دست اجرا داریم که ارزش این طرح‌ها به بیش از 20 میلیارد دلار می‌رسد.

 

چه‌طرح‌هایی راایمیدرو طی یک سال اخیر به مرحله بهره‌برداری رسانده است؟

 
به جز طرح‌های اکتشافی که منجر به کشف میلیون‌ها تن ذخایر جدید معدنی شد، در بخش صنایع معدنی نیز طرح‌های مهمی افتتاح شد که از جمله آنها راه‌‌اندازی کارخانه سرواسول در ونزوئلا است که به دست مهندسان و متخصصان ایرانی افتتاح و راه‌اندازی شد.

 
راه‌اندازی کارخانه طلای زرشوران با ظرفیت سالانه 3 تن و قابل افزایش تا دو برابر از دیگر طرح‌هایی بود که سال 93 انجام شد و برای بسیاری از اهالی بومی منطقه فرصت‌های شغلی مستقیم و غیرمستقیم فراهم کرد و رتبه ایران را در بین تولیدکنندگان جهانی طلا ارتقا داد. طی سال گذشته تاکنون همچنین عملیات اجرایی طرح‌های مهم دیگری نیز شروع شده که از جمله آنها پروژه 300 هزار تنی آلومینیوم جنوب است که با فاینانس 1/2 میلیارد دلاری چین اجرا می‌شود. تاسیس مناطق ویژه صنایع انرژی لامرد و پارسیان از دیگر طرح‌هایی است که در ماه‌های اخیر راه‌اندازی شده و بسیاری از سرمایه‌گذاران آمادگی خود را برای سرمایه‌گذاری در این مناطق که دارای مزیت‌های زیادی است، اعلام کرده‌اند.

 

اجرای هفت طرح فولادی به چه مرحله‌ای رسیده است؟

 
در همین روزهای گذشته رییس و اعضای گروه MCC چین با حضور در ایران و ملاقات و گفت‌وگو با طرف‌های ایرانی آخرین وضعیت هفت را بررسی کردند و مقرر شد با همکاری دو طرف طرح‌های مذکور هر چه سریع‌تر تکمیل و به بهره‌برداری برسد. چینی‌ها هم متعهد شدند که طرح‌ها را با سرعت بیشتری تکمیل کنند.
در هر صورت قرار است بخش احیاء سه طرح از طرح‌های هفت گانه فولاد استانی در سال جاری و 4 طرح دیگر در سال آینده راه‌اندازی شود.

 
در جلسات مذکور رییس هیات مدیره گروه MCC چین تصریح کرده که کارهای مهندسی پایه طرح‌های فولاد استانی انجام شده و ما مصمم به تکمیل سریع‌تر طرح‌ها هستیم و در این راه نهایت تلاش خود را برای عملیاتی کردن و نهایی شدن پروژه انجام خواهیم داد. همچنین در این طرح‌ها از ماشین‌آلات اصلی اروپایی استفاده خواهد شد.
مدیران گروه MCC همچنین در سفر سه‌روزه خود به تهران تصریح کردند که با توجه به حل شدن مشکل مالی طرح‌ها، عقب‌ماندگی‌های گذشته جبران خواهد شد و ما نیز انتظار داریم این طرح‌ها هر چه سریعتر تکمیل و بهره‌برداری برسد.

 

برآورد جنابعالی از وضعیت کنونی صنعت و معدن کشور چیست و چه اقدامات حمایتی از سوی دولت یازدهم صورت گرفته است؟

 
بخش معدن و صنایع معدنی ظرفیت‌های بالقوه بالایی برای توسعه دارد. این بخش در سال قبل با وجود تحریم‌های ظالمانه توانست از رشد 10 درصدی برخوردار شود که نشان می‌دهد اگر تحریم‌ها برداشته شود می‌تواند نقش بیشتری را در توسعه اقتصادی کشور ایفا کند. اگر امکان سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در بخش‌های مختلف مانند صنایع آلومینیوم، تکمیل زنجیره فولاد و صنایع پایین دستی همراه با استفاده از فناوری‌های جدید فراهم شود، قطعا معدن و صنایع معدنی می‌توانند به عنوان پیشران اقتصاد عمل کنند.

 
وزارت صنعت، معدن و تجارت در این زمینه چشم‌انداز وسیعی را ترسیم کرده و انتظار این است که در برنامه ششم این اهداف و زمینه‌های تحقق آن فراهم شود. ما انتظار داریم در این باره از همراهی مجلس شورای اسلامی بهره‌مند شویم و با تصویب سیاست‌های حمایتی زمینه برای توسعه معادن و صنایع معدنی فراهم شود.

 


استیل پدیا - مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه تحلیل و مصاحبه بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "تحلیل و مصاحبه" استیل پدیا