مدیر عامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

مجتمع معدنی و صنعتی چادرملو قطب سوم تولید فولاد کشور | مهندس محمود نوریان

مجتمع معدنی و صنعتی چادرملو قطب سوم تولید فولاد کشور | مهندس محمود نوریان

مجتمع معدنی و صنعتی چادرملو به عنوان بزرگترین تولید کننده کنسانتره سنگ آهن و پیشگام در تکمیل زنجیره تولید یکی از غول های معدنی کشور است که صرفه جویی ارزی به میزان 12 میلیارد دلار برای کشوربه ارمغان آورده و بیش از 29 هزار فرصت شغلی مستقیم و غیر مستقیم در بخش معدن و صنایع معدنی ایجاد کرده است. از طرفی وجود چنین بنگاهی در کشور به عنوان یک مزیت اقتصادی برای مجتمع های فولاد سازی به دلیل بهره گیری از سنگ آهن آن محسوب می شود. در ادامه گفت وگویی با مهندس محمود نوریان مدیر عامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو صورت گرفته و به تفصیل نقش چادرملو در میان تولیدکنندگان سنگ آهن و گندله و همچنین مزیت های اقتصادی و اجتماعی آن و تبدیل شدن چادرملو به قطب سوم فولاد کشور از زبان مدیر عامل تشریح شده است.

 

جناب مهندس نوریان لطفا درباره اقدامات انجام شده در سال 93 توضیح بفرمایید؟

 
شرکت معدنی و صنعتی چادرملو طی سال 93 بالغ بر 10.3  میلیون تن کنسانتره سنگ آهن و حدود 1.5 میلیون تن سنگ آهن دانه‌بندی تولید کرده است که 3.5 میلیون تن کنسانتره تولیدی را در کارخانه گندله‌سازی اردکان به گندله تبدیل و به واحدهای فولاد سازی انتقال داده است . شرکت چادر ملو بعنوان بزرگترین تولید کننده کنسانتره آهن در کشور سالانه 7 میلیون تن کنسانتره اضافی را به شرکت‌های فولاد مبارکه و فولاد خوزستان می‌فروشد؛ از سوی دیگر سنگ آهن دانه‌بندی به علت عدم مصرف در داخل و همچنین نیاز شرکت به ارز جهت تامین تجهیزات توسعه‌ای و تامین قطعات ماشین‌آلات خود، به صورت سر معدن (Ex-Work) به متقاضیان فروخته شده است . سال گذشته همچنین طرح شیرین سازی آب چاههای دشت سپیدان و انتقال به معدن چادرملو به اتمام رسید و در شهریور ماه گذشته مورد بهره برداری قرارگرفت ، اجرای این طرح بیش از 1000 میلیارد ریال هزینه در بر داشته است .

 

با توجه به ورود چادرملو به عرصه فولاد سازان، ابعاد برنامه های سال 94 چادرملو را به تفصیل بفرمایید؟

 
این شرکت همواره با هدف ایجاد ارزش افزوده در محصولات خود و نیز تکمیل زنجیره تولید با اجرای طرح های توسعه ای خود تلاش کرده ضمن پیشگیری از خام فروشی نسبت به تامین خدمات زیر ساختی از جمله راه سازی ، خط آهن، آبرسانی، تامین انرژی ، توسعه فضای سبز و ارتقای بهداشت گامهای موثر و عملی بردارد. بر این اساس طی سال گذشته نسبت تکمیل و اجرای طرح های مورد اشاره اقدام کرده است .

 
- پروژه فولادسازی: این طرح با ظرفیت تولید سالیانه 1 میلیون تن فولاد ، از سال 1389 شروع و تاکنون 93 درصد پیشرفت داشته و در نیمه دوم سال 1394 راه اندازی خواهدشد.
- پروژه احیاء مستقیم : با ظرفیت تولید سالیانه 1.55 میلیون تن آهن اسفنجی از اواخر سال 1391 شروع و در سال 1395 راه اندازی میگردد، پیشرفت فیزیکی پروژه تاکنون 46 درصد بوده است.

 
برای اجرای این دو طرح بالغ بر 13.520 میلیارد ریال سرمایه گذاری پیش بینی شده که تاکنون 11.414 میلیارد ریال هزینه شده است.

 
- طرح احداث نیروگاه سیکل ترکیبی :این طرح با ظرفیت 500 مگاوات، از آبان ماه سال 1391 شروع و در 3 فاز اجرا شده است .
فاز 1 و 2 ، واحدگازی این نیروگاه با ظرفیت تولید 320 مگاوات برق در نیمه اول سال 93 به ترتیب در تیر و شهریور ماه راه اندازی شد و در شبکه سراسری قرار گرفت .
فاز 3 ، واحد بخار هم در نیمه دوم امسال راه اندازی خواهد شد.

 
برای اجرای این طرح مبلغ 12.444 میلیارد ریال سرمایه گذاری پیش بینی شده که تاکنون مبلغ 11.532 میلیارد ریال هزینه شده است.

 
- طرح افزایش ظرفیت کارخانه گندله سازی اردکان : با اجرای این طرح ظرفیت تولید سالیانه کارخانه از 3.4 میلیون تن فعلی به 4 میلیون تن (افزایش 600 هزار تن) افزایش خواهد یافت.
سرمایه گذاری این طرح مبلغ 840 میلیارد ريال می باشد و پیش بینی می شود تا پایان امسال به بهره برداری برسد.

 

از جمله طرح های در حال اجرای چادرملو، طرح احداث تصفیه خانه فاضلاب شهر اردکان: با هدف بهره برداری مجدد از پسابهای خانگی است. برای اجرای این طرح 1500 میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده و پیشرفت فیزیکی طرح حدود 60 در صد می باشد .

 

آیا طرح توسعه ای برای سال اینده پیش بینی شده است؟

 
طراحی و ساخت واحد نورد با ظرفیت تولید سالیانه 1/1 میلیون تن محصولات نورد طراحی شده و سرمایه ای بالغ بر 2390 میلیارد ريال برای آن پیش بینی شده است که امیدواریم در نیمه اول سال 1397راه اندازی گردد.

 

طرح ها ی مشارکت در توسعه تولید فولاد کدامند؟

 
- کارخانه آهن و فولاد غدیر ایرانیان با ظرفیت تولید سالیانه 800 هزار تن آهن اسفنجی که در مجتمع صنعتی اردکان درحال تولید است، برای مشارکت در این طرح 2361 میلیارد ريال سرمایه گذاری شده است .که سهم شرکت 30درصد می باشد

 
- کارخانه آهن و فولاد ارفع با ظرفیت تولید سالیانه 800 هزار تن آهن اسفنجی و تبدیل به 800 هزار تن فولاد خام که در مجتمع صنعتی اردکان درحال تولید است، برای مشارکت در این طرح هم 10000 میلیارد ريال سرمایه گذاری شده است که سهم شرکت 38 درصد است.

 
- طرح تولید فولاد و نورد ابرکوه : اجرای این طرح با ظرفیت تولید سالیانه 600 هزار تن فولاد خام و 450 هزار تن محصولات نورد، با سرمایه گذاری 8256 میلیارد ریال از سال 1391 شروع گردید است که طبق برنامه، بخش نورد با پیشرفت 83 درصد در نیمه اول امسال وبخش فولاد با پیشرفت 11 درصد در پایان سال 1396 راه اندازی خواهد شد سهم شرکت در این طرح 65 درصد می باشد.

 
- طرح انتقال آب خلیج فارس به کویر مرکزی : با سرمایه گذاری 23000 میلیارد ریال در حال اجرا است و سهم شرکت 20 درصد می باشد. 

 
شرکت چادر ملو توانسته با فعال نگه داشتن واحدهای خود و نیز اجرای طرح های توسعه نقش قابل توجهی در اشتغالزایی منطقه ایفا کند، بطوریکه در حال حاضر7000 نفربطور مستقیم درمجتمع های معدنی و صنعتی چادرملو و اردکان مشغول بکار هستند و 35000 نفر نیز بطور غیر مستقیم در حال فعالیت می باشند .

 

به نظر جنابعالی طرح های توسعه چادرملو با توجه به کاهش 5 درصدی بهره مالکانه 94 نسبت به 93 به چه صورت پیش خواهد رفت؟

 
ضمن تقدیر از نمایندگان محترم مجلس بابت پیگیری و تصویب این پیشنهاد باید گفت؛ به موجب قانون بودجه سال 94 موضوع بهره مالکانه حقی است که باید به دولت پرداخت کرد، اما نکته مهم این است که در شرایط فعلی که قیمت سنگ آهن بشدت کاهش پیدا کرده و در دوران رکود معاملات محصولات فولادی بسر می بریم و از طرفی هزینه های تولید و حامل های انرژی نیز افزایش یافته . اخذ بهره مالکانه از معدنکاران بزرگ می تواند موجب افزایش مضاعف هزینه ها و کاهش سوددهی شود . در نتیجه نقدینگی وجود نخواهد داشت تا صرف ساخت یا تکمیل طرح های توسعه بخش کرد و در نهایت تاثیر نامطلوبی در تولید سرمایه و رشد اقتصادی کشور خواهد داشت .

 

آیا چادرملو آمادگی جذب سرمایه گذار خارجی برای انجام طرح های توسعه ای خود را دارد؟

 
شرکت چادرملو تا کنون تلاش کرده است که کل سرمایه گذاریهای اجرای طرح ها توسعه جدید را از محل منابع داخلی و سود سهام ،افزایش سرمایه و در صورت لزوم از تسهیلات بانکی استفاده کند و در حال حاضر هم برنامه ای بمنظور استفاده از سرمایه گذاری خارجی ندارد .

 


استیل پدیا - مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه تحلیل و مصاحبه بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "تحلیل و مصاحبه" استیل پدیا