معاونت مالی و اقتصادی و معادن

چشم‌انداز سنگ‌آهن در سال 95 | مرتضی علی‌اکبری

چشم‌انداز سنگ‌آهن در سال 95 | مرتضی علی‌اکبری

با اجرای برجام موجی از خوش‌بینی و امیدواری وارد بازار سرمایه شده و فعالان اقتصادی برای پایان رکود دو سال اخیر روزشماری می‌کنند.

 

برداشته شدن موانع تحریم‌های بانکی به خصوص در شرکت‌هایی که طرح‌های توسعه‌ای دارند، بسیار تاثیرگذار خواهد بود تا روند توسعه‌ای خود را از سر گیرند. بعد از چند سال تحریم که منجر به تحمیل هزینه‌های گزاف برای نقل و انتقالات ارزی شد، اکنون شرکت‌ها نه تنها دغدغه‌ای در این خصوص نخواهند داشت بلکه امکان اخذ تسهیلات بین‌المللی و فاینانس نیز برای آنها فراهم خواهد شد. همه این موارد نه تنها قیمت تمام شده را کاهش خواهد بلکه در مرحله بعد با ورود سرمایه‌گذار خارجی، کسب‌و کار در بخش‌های مختلف رونق دوباره‌ای خواهد یافت.

 

هر چند هنوز در ابتدای راه اجرای برجام هستیم و قرارداد شرکت‌ها با طرف‌های خارجی اجرایی نشده، اما موج امیدواری به تبعات این قراردادها تا اندازه زیادی سردرگمی و ابهامات فعالان بازار ؟؟؟؟را از آینده کاسته است. براین اساس، شرایط باثباتی از فضای بین‌المللی فارغ از ریسک‌های قبلی پیش‌روی سهامداران ترسیم شده که به بازار سرمایه منتقل شده است.

 

در این میان برخی صنایع از جمله سنگ‌آهن وابستگی زیادی به بازارهای بین‌‌المللی دارند و قیمت‌های بین‌المللی و وضعیت بازارهای جهانی تاثیرگذارترین مولفه بر روند حرکتی آنها به شمار می‌رود. در همین حال، پیش‌بینی می‌شود این صنعت بعد از سال 2017 رشد جدی داشته باشد. تا آن زمان نوسانات با 15درصد استمرار می‌یابد ولی نمی‌تواند جدی‌تر باشد.

 

هر چند روند نزولی و افت قیمت‌های جهانی در این صنعت همچنان ادامه دارد، اما در کنار این امر رکود داخلی گردش نقدینگی را تحت تاثیر قرار داده و باعث کاهش ظرفیت کارخانه‌ها نیز شده است. هر چند خوش‌بینی نسبت به تغییرات آینده وجود دارد، اما صنعت سنگ‌آهن نیز مانند بسیاری از صنایع دیگر تا زمانی که قیمت‌های جهانی افزایش نیابد شاهد تغییرات جدی نخواهد بود.

 

همین امر را در صنعت فولاد نیز شاهد هستیم. زمانی مصرف فولاد کشور بالغ بر 24 میلیون تن بود اما با روند رکودی این میزان به 15 میلیون تن رسیده است. این در حالی است که بهبود شرایط و گشایش‌های سیاسی می‌تواند روند اولین صادرات شرکت‌ها و به دنبال آن سودآوری آنها را با افزایش مواجه سازد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه تحلیل و مصاحبه بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "تحلیل و مصاحبه" استیل پدیا