نشریه بین المللی اقتصادی

افزایش خوش‌بینی‌ها به صنعت فولاد جهان | فایننشال‌تایمز

افزایش خوش‌بینی‌ها به صنعت فولاد جهان | فایننشال‌تایمز

امروز در تهران غول‌های صنعت فولاد گرد هم می‌آیند تا وضعیت این صنعت، قیمت‌ها و فضای عرضه و تقاضای این فلز مهم را مورد بحث و تحلیل قرار دهند.

 

در شرایط فعلی صنایع فولاد جهان که شاهد افت تقاضای چین هستیم و کاهش قیمت فلزات سایه خود را بر فعالیت‌های تولید کنندگان افکنده است، نشریه فایننشال‌تایمز در جدیدترین تحلیل خود اعلام کرده است که انتظار دارد صنعت فولاد جهان در سال جاری میلادی دوباره به چرخه رشد بازگردد. فایننشال‌ تایمز در تحلیل خود که بر پایه یک نظر‌سنجی از 18 تحلیلگر حوزه فولاد نوشته پیش‌ بینی کرده است که تولید فولاد خام جهان در سال 2016 تا 0.15 درصد افزایش خواهد یافت.

 

بر این اساس، افزایش فولاد آمریکا و اروپا می‌تواند دومین سال متوالی کاهش تولید چین را جبران کند. چین نزدیک به نیمی از همه فولاد جهان را تولید می‌کند. وضعیت بخش فولاد به‌ عنوان یک شاخص برای سلامت اقتصاد جهانی محسوب می‌شود و افزایش تولید برای آن در شرایطی پیش‌ بینی شده که یک سال دشوار و نخستین کاهش تولید از سال 2009 را پشت‌سر گذاشته است.

 

براساس اعلام سندیکای جهانی فولاد، طی سال 2015، تولید فولاد جهان تا 2.8 درصد افت کرد. البته هنوز چند نفر از تحلیلگرانی که از آنها نظرسنجی به عمل آمد، بر این باورند که شرایط دشوار بازار فولاد جهان که موجب ورشکستگی بسیاری از تولید کنندگان شد، همچنان ادامه خواهد یافت. فراوانی عرضه و کاهش تقاضا موجب شد فلز فولاد در سال 2015 ارزان‌تر از هر زمان دیگری طی یک دهه اخیر شود.

 

چهار شرکت از بزرگ‌ترین تولید کنندگان فولاد جهان شامل آرسلورمیتال، یو اس‌استیل، اس‌ساب سوئد و تاتا استیل هندوستان از ماه نوامبر تا کنون یا شاهد افت رتبه اعتبارات خود توسط استاندارد اند پورز بوده‌اند یا چشم‌ انداز آینده آنها منفی اعلام شده است. شرکت پوسکو از کره شمالی هم به تازگی آمار نخستین زیان سالانه خود را منتشر کرده است. با وجود همه این اخبار منفی، اما فایننشال‌تایمز اعلام کرده که تا کنون چین برای جبران کاهش تقاضای داخلی خود به دنبال مشتریان خارجی و کاهش قیمت صادرات خود بوده است و بسیاری از شرکت‌های بزرگ جهان چین را به‌خاطر این افت قیمت‌ها مورد سرزنش قرار داده بودند. حالا اما پیش‌بینی می‌شود که این روند تا حدودی معکوس شود.

 

براساس پیش‌بینی‌ها، تولید چین تا 2.2‌ درصد کاهش خواهد یافت. دو سوم تحلیلگرانی که از آنان نظرسنجی شد پیش‌بینی کردند که صادرات فولاد چین در سال 2016 یا ثابت خواهد ماند یا دچار کاهش خواهد شد. این در حالی است که صادرات چین در سال گذشته 20 درصد جهش را نشان داده بود. از سوی دیگر پیش‌بینی افزایش تقاضای آمریکا، اتحادیه اروپا و سایر بازارها موجب افزایش نرخ فعالیت حوزه فولاد و تا حدودی افزایش قیمت‌های فولاد خواهد شد. بر این اساس انتظار می‌رود که صنعت فولاد آمریکا در سال جاری میلادی شاهد رشد 3 درصدی باشد. این در حالی است که طی سال گذشته میلادی صنعت فولاد آمریکا 10.5 درصد کوچک شد. در مورد حوزه یورو پیش‌بینی می‌شود که تولید صنعت فولاد در این حوزه 0.9 درصد رشد کند و این در حالی است که در سال گذشته حوزه یورو 1.8 درصد فولاد کمتری تولید کرده بود.

- شادی آذری-


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه تحلیل و مصاحبه بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "تحلیل و مصاحبه" استیل پدیا