مـوسـس و مـدیـــرعــامـل شــرکــت World Steel Dynamics و تحلیلگر معروف صنعت فولاد

نسخه ای برای فولاد ایران | پیتر مارکوس

نسخه ای برای فولاد ایران | پیتر مارکوس

مـوسـس و مـدیـــرعــامـل شــرکــت World Steel Dynamics که از بزرگ‌ترین شرکت‌های تحلیل بازار فولاد است، چشم‌انداز صنعت فولاد در ایران و جهان را بررسی کرد.

 

پیتر مارکوس، موقعیت ایران از نظر رشد تقاضای فولاد در آینده را برای سرمایه‌ گذاری مناسب دانست، اما 10 پیش‌شرط برای تحقق آن اعلام کرد. به اعتقاد وی، رشد تقاضای فولاد، دسترسی ارزان به سنگ‌آهن و معادن زغال‌ سنگ، قیمت تمام‌ شده پایین، شفافیت در معاملات خرید و فروش مواد خام، خدمات و محصولات فولاد و... از جمله این شروط است. مارکوس معتقد است با لغو تحریم‌ها علیه ایران شرکت‌های بزرگی مشتاق ورود به بازار ایران هستند.

 

در چند دهه گذشته کاهش شدید مصرف فولاد و به دنبال آن افت قیمت‌های محصولات فولادی و معدنی، فولاد سازان سراسر جهان را با مشکل مواجه کرده است که از جمله آن می‌توان به مشکلاتی که در سال‌های 2001 یا 2008 رخ داد، اشاره کرد. این اتفاق با دو تفاوت عمده در سال 2014 نیز نمود پیدا کرد و دره مرگ جدیدی را برای فولاد و مواد اولیه آن ترسیم کرد.

 

این دو تفاوت عمده عمق و گستره این اتفاق است، به نحوی که این بار هم میزان افت قیمت‌ها بیش از دفعات قبل بوده و با توجه به وضعیت کنونی مسلما طول زمان تداوم آن بیش از گذشته خواهد بود. برخی کارشناسان اواخر سال 2016 یا اوایل سال 2017 را سال احتمالی خروج از این بحران می‌دانند. مدت زمانی که در درجه اول برای فولادسازان کوچک تبعات زیادی را به دنبال خواهد داشت.

 

از سوی دیگر،‌ این بحران برای صنعت فولاد ایران از درجه اهمیت بسیار بالاتری نسبت به سایر کشورها برخوردار است، چرا که در کشور بر اساس قیمت‌های بالای صنعت فولاد و سنگ آهن پروژه‌های بسیاری تعریف و آغاز شده که در حال حاضر توجیه فنی-اقتصادی خود را از دست داده است.

 

از همین رو نیاز است چشم‌انداز صنعت فولاد ایران به درستی تحلیل شود، پیتر مارکوس (Peter F. Marcous) موسس و مدیرعامل شرکت World Steel Dynamics که از بزرگ‌ترین شرکت‌های تحلیل بازار فولاد است، براین باور است. مارکوس کار خود را به عنوان تحلیلگر در سال 1961 میلادی در بورس وال استریت آغاز کرد. وی دانش‌آموخته مدیریت اجرایی، گرایش سرمایه‌گذاری و اقتصاد (MBA in investment and economics) از دانشگاه نیویورک در سال 1965 میلادی است.

 

امسال قرار است وی به عنوان یکی از سخنرانان اصلی ششمین همایش چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن ایران با نگاهی به بازار که در تاریخ 27 و 28 بهمن ماه برگزار می‌شود، شرکت کند و جزو اولین گروه‌های آمریکایی حاضر در ایران پسابرجام خواهد بود. مارکوس در این گفت‌وگو موقعیت ایران را از نظر رشد تقاضای فولاد در آینده، برای سرمایه‌گذاری مناسب می‌داند، اما شرط‌هایی را برای آن برمی‌شمرد.

 

با توافق ایران با 6 قدرت جهانی و لغو تحریم‌های بین‌المللی، شرکت‌های بزرگی هستند که تمایل دارند وارد بازار ایران شوند، به نظر شما استراتژی ایران برای جذب سرمایه‌های خارجی به چه نحوی باید باشد؟

 

به نظر من موقعیت ایران از نظر رشد تقاضای فولاد در آینده، برای سرمایه‌گذاری مناسب است، مشروط بر آنکه عوامل زیر جهت ترغیب سرمایه‌گذاری و مشارکت خارجی در توسعه بازار فولاد ایران توسط دولت و نهادهای مترتب تقویت شود. رشد تقاضای فولاد، دسترسی به پایین‌ ترین قیمت سنگ‌آهن و معادن زغال‌سنگ در مقایسه با قیمت‌های جهانی، قیمت تمام‌ شده پایین، شفافیت در معاملات خرید و فروش مواد خام، خدمات و محصولات فولاد و...، صادرات بهینه شامل کاهش هزینه حمل در بازارهای اصلی خارجی از جمله این شروط است.

 

از سوی دیگر، متولیان این حوزه باید به به‌روزرسانی تکنولوژی‌های تولید، بازگشت بالای سرمایه‌ گذاری جدید در صنعت، اعتقاد به مدیریت قوی و توانا، افزایش مهارت‌ها و تخصص کارکنان و پایین آوردن ریسک سرمایه‌ گذاری توجه کنند.

 

بر اساس نظر خیلی از متخصصان، توافق وین فرصت‌های مناسبی را برای صنعت فولاد ایران ایجاد کرده است. اگرچه باید قید شود که هر پیامدی از توافق بر صنعت فولاد ایران، در درازمدت احساس خواهد شد. از نظر شما، مهم‌ترین توجه سرمایه‌گذاران خارجی برای بودن در ایران چیست؟

 

با توافق ایران با 6 قدرت جهان و لغو تحریم‌های بین‌المللی، شرکت‌های بزرگی مشتاق ورود به بازار ایران هستند. من معتقد و امیدوار هستم که توافق وین پیشرفت و رشد اقتصادی عظیمی را در ایران در دهه‌های بعدی ایجاد می‌کند. بنابراین سرمایه‌گذاران خارجی در ایران حضور خواهند یافت؛ چرا که آنها پی خواهند برد که از ریسک تجاری ایران کاسته می‌شود. از سوی دیگر، شرکت‌های خارجی که در ایران سرمایه‌گذاری می‌کنند، سود خواهند کرد.

 

ارزیابی و برآورد شما از چشم‌انداز صنعت فولاد در ایران و جهان چیست؟

 

با توجه به پایین آمدن قیمت‌های محصولات فولادی خصوصا ورق گرم منابع مالی بسیاری از شرکت‌های فولادی با بحران مواجه می‌شود که این مهم‌ ترین گلوگاه صنعت فولاد خواهد بود.

 

نظر شما در مورد کاهش تولید محصولات فولادی در هشت ماه اول سال 2015 در مقایسه با هشت ماه اول سال 2014 چیست؟ آیا افزایش استخراج سنگ‌آهن استرالیا و افزایش در صادرات چین در آینده بر بازار جهانی تاثیر خواهد داشت؟

 

تولید فولاد در ایران و جهان در سال 2015 پایین بوده است و با کاهش رشد اقتصادی در چین و پیش‌ بینی تداوم آن در سال 2016، انتظار می‌رود تولید فولاد جهانی در آینده باز هم با کاهش (شاید تا حدود 4 درصد) روبه‌رو شود. بر اساس ارزیابی کنونی با توجه به کاهش قیمت‌ها و ظرفیت‌های تولیدی، بسیاری از شرکت‌های فولاد در جهان تولید فولاد خود را کم خواهند کرد.

 

از نظر شما صنعت فولاد جهان با چه تهدیدهای دیگری روبه رو خواهد بود؟

 

صنعت فولاد در جهان در حال حاضر با تهدیدهای عظیمی از طرف صادرات فولاد چین رو‌به‌رو است که هنوز مغلوب نشده است.

 

به نظر شما در کشورهای در حال توسعه مثل ایران، توسعه صنعت فولاد به عنوان یکی از صنایع پیشران، می‌تواند به رشد صنعتی و رشد تدریجی اقتصادی منجر شود؟

 

من معتقد هستم صنعت فولاد قوی که تهیه‌ کننده محصولات خود بر اساس زیربنای منظم، قیمت مناسب و منطقی است، یک مبنا و پایه قوی برای رشد اقتصادی محسوب می‌شود. امیدوارم در زمان حضورم در ایران اطلاعات کافی و لازم در مورد همه جنبه‌های صنعت فولاد ایران را به دست بیاورم تا بتوانم گزارش کامل از مزیت‌های مثبت این صنعت تهیه و منتشر کنم. این گزارش به همان صورت که انتظار دارم باید یکی از عوامل در هموار کردن راه برای رشد عمده شرکت‌های فولاد ایران باشد و از طرفی سرمایه‌گذاران را برای حضور در ایران ترغیب کند.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه تحلیل و مصاحبه بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "تحلیل و مصاحبه" استیل پدیا