مدیرعامل شرکت سپاهان ذوب صنعت

بخش خصوصی صنعت فولاد کشور نیازمند حمایت و نگاه ویژه دولت | ابوذر وردی نژاد

بخش خصوصی صنعت فولاد کشور نیازمند حمایت و نگاه ویژه دولت | ابوذر وردی نژاد

یکی از شاخصه های رشد اقتصادی هر کشوری میزان مشارکت بخش خصوصی در فرآیندهای تولیدی و امور زیربنایی و زیرساختی است که هر چه این میزان مشارکت بیشتر باشد هم در زمینه اشتغال نیروی کار اهمیت خود را نشان می دهد و هم در بالا بردن شاخص های اقتصادی و تولید ناخالص ملی اثرگذار است.

 

بخش خصوصی در صنعت فولاد ایران همگام با بخش دولتی در عرصه اقتصاد مقاومتی می کوشد تا در زمینه های تولید و تامین نیاز داخلی و اشتغال زایی منشا اثر باشد. زیرساخت های تخصیص یافته از جمله برق صنعتی کارخانجات فولادی و سایر فاکتورهای مهم در اجزای زیرساختی احداث یک کارخانه فولادسازی از یکسو و درصد چشمگیر نیروی شاغل بخش خصوصی در صنعت فولاد بیانگر لزوم تعریف و اعمال سیاست های حمایتی از جانب دولت و دستگاه های ذیربط در کمک به تداوم تولید این قسمت از بخش تولید کشور دارد.

 

آنچه که امروز معضل اصلی تداوم تولید بخش خصوصی در کشور می باشد، رکود عمیق در بازار مصرف و نبود تناسب عرضه و تقاضا در بازار و بالطبع افت قیمت ها و همچنین مشکلات فراوان بخش خصوصی در مواجهه با نظام پولی و بانکی کشور به عنوان بخش حمایتی تولید می باشد.

 

حجم سرمایه گذاری های صورت گرفته در بخش خصوصی صنعت فولاد ایران به قدری هست که برای عدم توقف فرآیند تولید در آنها و کمک به تداوم حرکت این بخش و همچنین جلوگیری از بیکاری نیروی کار شاغل در آنها هر چه زودتر تمهیدات حمایتی از جانب دولت و نظام بانکی صورت بگیرد.

 

در ادامه گفتگوی استیل پدیا با جناب آقای مهندس ابوذر وردی نژاد، مدیریت محترم عامل شرکت سپاهان ذوب صنعت تقدیم حضور شما می گردد. گفتنی است که استیل پدیا به عنوان رسانه ای مستقل وظیفه حرفه ای خود می داند که صدای بخش خصوصی صنعت ایران و رسانه بازتاب دهنده نظرات و دغدغه های شما عزیزان باشد.

 

1. در ابتدا لطفاً شرکت سپاهان ذوب صنعت را معرفی نمایید و در خصوص سال تاسیس، تکنولوژی های ذوب و ریخته گری، محصولات تولیدی و ظرفیت تولید سالیانه توضیحاتی را بفرمایید.

 

شرکت سپاهان ذوب در سال 1375 تاسیس گردیده و به عنوان تولید کننده قطعات فولادی نسوز و فولادهای ضد سایش شروع به فعالیت نموده و در سال 1393 به عنوان تولید کننده شمش فولادی خاص مانند MOM و Cr270 و Ck45 و 5Cp و 3Sp با تولید 30000 تن در سال در حال کار می باشد. به امید خداوند متعال تا نیمه اول سال 1396 تولید آن به 50000 تن افزایش خواهد یافت.

 

2. تحلیل حضرتعالی از وضعیت فعلی صنعت فولاد ایران چیست؟

 

 صنعت فولاد در حال حاضر از دو جهت دچار مشکل شده است

 

1- کاهش مصرف جهانی و کاهش قیمت جهانی فولاد که متاثر از کاهش قیمت نفت می باشد.

2- کاهش و ورونق که ثمره جلوگیری دولت از گردش پول در بوجه عمرانی و پروژه های دولتیست و همچنین کاهش تورم که خود عاملی قوی در ایجاد رکود گشته.

 

این دو عامل باعث شده که علاوه برای رکود حاصل از دو دلیل فوق بازار سرمایه نیز به دلیل ترس از نوسانات ارز و کاهش ناگهانی پول که ناشی از سرمایه گذاری حتی به عنوان واسطه تولید و بازار مصرف خودداری نماید و مشکلات بسیار پیچیده ای را برای تولید کنندگان در بخش سرمایه در گردش ایجاد نماید و بالطبع انبارهای تولید کنندگان مملو از محصولات فروخته نشده باشد.

 

3. پیش بینی شما از آینده صنعت فولاد در ایران چه می باشد و اساساً با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته در خصوص افق 1404 و صنعت فولاد، تا چه حد این برنامه را قابل تحقق می بینید.

 

آینده فولاد ایران به دلیل داشتن منابع غنی سنگ آهن و انرژی، بسیار روشن خواهد بود ولی به دلیل تقدم و تأخیرات در اجرای پروژه ها با زنجیره منظم در افق 1404 به هدف نهایی نخواهد رسید. به عنوان یک مثال میتوان به بحران گندله سنگ آهن که از یک سال و نیم آینده کشور دچار آن خواهد شد و هر روز عدم وجود گندله و سرمایه گذاری های فراوان در واحدهای احیاء مستقیم در اقصی نقاط کشور به خوبی لمس خواهد شد. که با توجه به میزان سرمایه گذاری برای معادن و واحدهای گندله سازی و زمان اجرای این پروژه ها رسیدن به برنامه تولید فولاد در افق 1404 بسیار بعید به نظر می رسد.

 

4. مهمترین مشکلات و معضلات بخش تولیدی صنعت فولاد از نگاه شما چیست؟

 

 مهمترین مشکلات صنعت فولاد:

1- توزیع غلط منابع مالی

2- عدم رعایت توازن در پروژه های ملی( مخصوصا در صنایع بالا دستی و معادن سنگ آهن)

3- عدم حمایت افزایش ظرفیت واحدهای موجود و ایجاد واحدهای جدید بدون بررسی کافی

4- عدم محقق شدن بوجه عمرانی و طولانی شدن اجرایی (پروژه های ملی ( نظیر فولاد 8 گانه))

5- بهره بانکی بالا برای هر تولید

6- استفاده از محصولات خارجی به هر دلیل

 

5. در خصوص وضعیت فعلی صنعت فولاد به نظر حضرتعالی چه راهکارهای عملی باید صورت می گرفت که هنوز اقدامی در مورد آنها صورت نگرفته است؟

 

1- تحقق بوجه عمرانی و انجام پروژه های راهبردی دولت در کوتاهترین زمان ممکن

2- در اختیار گذاشتن امکانات مالی ارزان قیمت برای تولید داخلی

3- افزایش تعرفه واردات همانند تمام کشورهای دنیا برای سیانت از ظرفیت تولید داخلی

4- ایجاد امکانات جهت استفاده از منابع انرژی برای صنعت به صورت ارزش افزوده

5- ایجاد سبد حمایتی و عضو مالیاتی در صنعت بحران زده فولاد برای دوره محدود

6- ایجاد ممیزی برای واحدهای فعال و غیر فعال

 

6. به عنوان یک تولید کننده بخش خصوصی و مدیر یک بنگاه تولیدی چه انتظاراتی از دولت به منظور حمایت و تداوم کسب و کار در وضعیت فعلی دارید؟

 

بنده در پاسخ سوال قبلی تقریباً انتظارات از دولت را اعلام نمودم.

 

7. اگر به زمان گذشته برگردیم آیا باز هم کار و تلاش در عرصه صنعت فولاد را انتخاب می کردید؟

 

بله اما با رویکردی متفاوت از گذشته


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه تحلیل و مصاحبه بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "تحلیل و مصاحبه" استیل پدیا