دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران

صادرات نیازمند مشوق | سید رسول خلیفه سلطانی

صادرات نیازمند مشوق | سید رسول خلیفه سلطانی

اهمیت صادرات در اقتصاد کشورها بر کسی پوشیده نیست. همه دولت‌ها در تمام کشورها تلاش خود را می‌کنند که صادرات را افزایش دهند. برای تحقق این هدف هم از ابزارهای متفاوتی استفاده می‌کنند.

 

در برخی کشورها معافیت‌های مالیاتی می‌دهند و در برخی دیگر جوایز نقدی. اما متاسفانه در کشور ما از ابزارهای حمایتی برای افزایش صادرات استفاده مناسبی نمی‌شود. در شرایط کنونی بازار فولاد که تقاضا به شدت کاهش یافته است، یکی از موثرترین راهکارها برای بهبود وضعیت تولید و کاهش موجودی انبار کارخانه‌ها، صادرات است.


به عبارت دیگر وقتی دولت منابع لازم را برای تحریک تقاضا در بازار داخلی ندارد لازم است تولیدات داخلی را به سمت بازارهای صادراتی سوق بدهد. البته صادرات فولاد با وجود رقبای سرسختی مثل چین چندان هم آسان نیست. دولت چین از طرق مختلف سعی می‌کند بهای تمام‌شده محصولات صادراتی خود را کاهش دهد از جمله اینکه 12 تا 16 درصد بخشودگی مالیاتی می‌دهد، 50 درصد یارانه نرخ بهره تسهیلات به صادرکنندگان فولاد این کشور اعطا می‌کند، 50 درصد هزینه حمل از کارخانه تا مرز صادراتی را به صورت یارانه پرداخت می‌کند و انواع و اقسام مشوق‌های صادراتی دیگر که باعث افزایش توان رقابتی محصولات فولادی چین می‌شود.

 

در ایران هم ما باید با شتاب بیشتری به سمت توسعه صادرات فولاد حرکت کنیم. ظرفیت‌های فعلی و در حال ایجاد در صنعت فولاد کشور با توجه به روند تقاضا مازاد عرضه ایجاد می‌کند و این محصولات مازاد باید به بازارهای منطقه صادر شوند.

 

در همین سال جاری که حمایتی از صادرات فولاد صورت نمی‌پذیرد و فقط آزادی صادرات وجود دارد، صادرات فولاد خام کشور 47 درصد رشد داشته است. فولادسازان کشور در حال ورود به بازارهای صادراتی جدید هستند البته در برخی موارد این صادرات زیر بهای تمام شده بوده است، اما تولیدکنندگان فولاد کشور مجبور بوده‌اند ضرر کوتاه مدت را برای بقا در بلند‌مدت بپذیرند، اما واقعا برای مدت طولانی نمی‌توان این رویه را ادامه داد. لازم است دولت از ابزارهایی که در اختیار دارد استفاده کند.

 

وقتی قرار است صادرات فولاد بخشی از کاهش درآمدهای ارزی کشور را جبران کند، شایسته و البته ضروری است حمایت‌های لازم از این بخش صورت بگیرد. به صورت حداقلی دولت می‌تواند تخفیفات و بخشودگی‌های مالیاتی خود را در حوزه صادرات فولاد گسترده‌تر کند یا نرخ بهره تسهیلات برای صادرکنندگان فولاد را کاهش دهد. البته پیشنهادهایی در این خصوص توسط انجمن تولیدکنندگان فولاد به دولت داده شده است که منتظر بررسی و اعلام نتیجه سریع‌تر آن هستیم. به هر حال آنچه در این خصوص مهم است، اقدام سریع و موثر دولت برای توسعه صادرات فولاد است.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه تحلیل و مصاحبه بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "تحلیل و مصاحبه" استیل پدیا